Utforsker fremtiden for shipping
– Hvis forskere skal kunne gjøre en forskjell, må vi være tilkoblet de utfordringene shipping står overfor i den virkelige verden, sier NHH-professor Haiying Jia.
– Hvis forskere skal kunne gjøre en forskjell, må vi være tilkoblet de utfordringene shipping står overfor i den virkelige verden, sier NHH-professor Haiying Jia.
NHH-professor Siri Pettersen Strandenes har ledet utvalget som i dag overrakte sin rapport til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Cosku Can Orhan disputerer for PhD-graden ved NHH 3o. august 2024 med avhandlingen «Public Planning of Freight Transport in Logistically Complicated Small Cities».
Christian Braathen disputerer for PhD-graden ved NHH 27.mai 2024 med avhandlingen «Essays on Staffing and Transportation».
Benjamin Narum disputerer for PhD-graden ved NHH 6.mai 2024 med avhandlingen «Representations of Uncertainty for Decision Modelling».
Jonna Olssson og Nicole Wägner har blitt tildelt Marie Skłodowska-Curie Actions-stipend. De mottar cirka 2,4 millioner kroner hver.
Azam Azad Gholami disputerer for PhD-graden ved NHH 12. februar 2024 med avhandlingen «Models for Spatial Consequences of Changes in Commuting Patterns».
NHHs shippingekspert Gabriel M. Fuentes er tidligere offiser i handelsflåten med erfaring fra navigasjon gjennom Adenbukten og Suezkanalen. Han følger krisen i Rødehavet tett.
Mahnaz Fakhrabadi disputerer for PhD-graden ved NHH 22. januar 2024 med avhandlingen «Essays on Dynamic Games: Impacts of Different Contracts and Policy Constraints in a Distributional Robust Approach».
Siri Pettersen Strandenes tildeles Onassis-prisen på USD 200 000 for sitt arbeid innen shipping. – Jeg har alltid hatt et stort engasjement for å påvirke verden positivt gjennom min forskning på skipsfart.
VM i 2026 blir historisk. Hele 48 landslag skal delta. – Denne uken er det FIFA-kongress, og dette blir et hett tema, sier NHH-professor Mario Guajardo.
Gabriel Moises Fuentes Lezcano disputerer for PhD-graden ved NHH 21. februar 2023 med avhandlingen «Maritime transport applications in an operational efficiency perspective».
Haiying Jia ble nylig utnevnt til professor ved NHH. Hun er ekspert på shipping og finans. Da hun tok doktorgraden ved Bayes Business School, jobbet hun som investeringsanalytiker i London.
Bergens Rederiforening har siden 2012 bidratt med midler til et unikt shipping-professorat ved NHH. – Finansieringen har vært uvurderlig for vår satsning på skipsfartøkonomi, sier NHH-rektor Øystein Thøgersen.
«NHH Shipping Conference – LeaderShip» nærmer seg. Over 15 foredragsholdere vil se på de grunnleggende endringene som påvirker og skaper usikkerhet for Norge og skipsfarten.
Er selskapets nye forretningsmodell «kanseller og ombook»?, spør NHH-professor i Bergens Tidende.
Kan lille Norge lage store grønne bølger? Dette var et hovedspørsmål på årets NHH Shippingkonferansen denne uken.
Den norske shippingflåten regnes for å være den fjerde største i verden. – Og i verdensklasse på ny, klimavennlig teknologi, sier Roar Os Ådland. Han inviterer til NHHs årlige shippingkonferanse i november.
Selv om omstilling og et grønt skifte er viktig, er det ikke nok. Dagens ressurser må også brukes bedre, skriver PhD-kandidat Christian Braathen i DN.
Professor Roar Ådland er utnevnt til medlem i regjeringens maritime strategigruppe, som skal utarbeide forslag til strategi for forskning, utvikling og innovasjon for maritim næring.
Ondrej Osicka disputerer for doktorgraden ved NHH 28. oktober 2020 med avhandlingen «Topics in cooperative game theory and logistics».
Lisa Maria Assmann disputerer for doktorgraden ved NHH 8. september 2020, med avhandlingen «Forecasting, Efficiency and Speed in Maritime Shipping».
NORCE får nytt senter for forskningsdrevet innovasjon: Climate Futures skal varsle klimarisiko fra 10 dager til 10 år fremover. NHH og SNF er partnere i den nye SFI-en.
Lavere pris er ikke et godt virkemiddel for å lokke flere til å reise kollektivt, i hvert fall ikke på kort sikt, viser masteroppgave fra NHH.
Koronaviruset er en alvorlig trussel mot verdensøkonomien, i hvert fall midlertidig. Men hendelsene nå forteller oss også om Norges langsiktige risiko som oljenasjon, skriver førsteamanuensis II Johannes Mauritzen.
Samferdselsdepartementet mottok denne uken rapporten Transport21. Den er et innspill til strategi for forskning, utvikling og innovasjon i transportsektoren, rettet mot myndigheter, FoU-aktører og næringsliv.
Endre Bjørndal, Mario Guajardo og Arnt Ove Hopland har nå fått opprykk til professor. Alle tilhører Institutt for foretaksøkonomi.
Finansanalytikeren utfordret shippingaktører på konferanse i Bergen. – Bransjen må tenke nytt og ta ansvar for å utvikle bærekraftige løsninger. Dere kan ikke vente. Endring må skje og tiltak må komme nå, sa hun.
24. april samlast den maritime næringa for å diskutere korleis Bergen skal posisjonere seg, utfordre og skape ny teknologi. – Relasjonsbygging og kreativitet blir desto viktigare, seier NHH-forskar.
Høsten 1969 begynte 228 unge og lovende studenter sin akademiske karriere på NHH. Kun 17 av disse var jenter. Siri Pettersen Strandenes var én av dem.
Samferdselsdepartementet har oppnevnt professor Stein W. Wallace som medlem av "Transport21". Sammen med flere kjente navn fra akademia og næringsliv, skal Wallace se på utfordringene i transportsektoren.
Vit Procházka disputerer for doktorgraden ved NHH 22. november 2018 med avhandlingen «Uncertainty modeling and spatial positioning in tramp shipping».
– Dere representerer en næring som vet alt om hvor hardt et oljeprisfall kan ramme. Men nå er den verste krisen over, sa næringsminister Torbjørn Røe Isaksen på NHHs shippingkonferanse i Bergen.
Skip som opereres helt eller delvis uten mennesker om bord er i rask utvikling. Med professor Stein W. Wallace i spissen, skal NHH-forskere studere hvor nyttig autonome type skip faktisk kan bli i framtiden.
Reza Azad Gholami disputerer for doktorgraden ved NHH 12. mars 2018 med avhandlingen «Essays on Equilibria in Non-autonomous Bilevel Stochastic Games».
Seyed Mostafa Mirhedayatian disputerer for doktorgraden ved NHH 30. januar 2018 med avhandlingen «Contribution to rich vehicle routing problems».
Centre for Shipping and Logistics får finansiert tre nye, store forskningsprosjekter. Det ble klart forrige uke, etter et møte i Norges Forskningsråd.
Tenåringen kjører til trening. Da er veibruk og parkering for billig. Snuoperasjon haster, og på flere områder. Som eiendomsskatten.
140 deltakere fra hele verden er samlet på NHH i tre dager for å delta på den sjuende International Conference on Logistics and Maritime Systems.
Avtala som NHH har med Bergens Rederiforening er forlenga med fem nye år til august 2022. Professor Roar Os Ådland held fram i professoratet.
Siden 2005 har det chilenske toppfotballsystemet brukt NHH-forsker Mario Guajardos matematiske modeller for kampplanlegging. Nå er hans metoder også brukt i den søramerikanske VM-kvalifiseringen i fotball.
Kortsiktige tiltak hører ikke hjemme i klimapolitikken, men de kan være nyttige i miljøpolitikken.
At hovedstadens perspektiv blir feil, trenger ikke være så galt.
Nå har det blitt «oppdaget» at det er palmeolje i «norsk» diesel. Ingen bør overraskes, bare noen få bør forferdes, skriver professor Gunnar S. Eskeland.
Konkurransetilsynet foreslår "frislipp" for antall drosjeløyver. Vi er ikke overbevist om det er riktig medisin, skriver professorene Rolf Jens Brunstad og Siri Pettersen Strandenes.
Moderne luftfart preges av en dynamikk som krever at også arbeidsinnsatsen blir fleksibel.
Auka konkurranse frå utanlandsk arbeidskraft og store endringar til tross: den norske maritime næringa har klart seg betre enn ein kunne forvente, ifølgje professor Stig Tenold.
Kronikk: Shipping er rå kapitalisme, sterke personligheter og har et tidvis frynsete rykte. En fantastisk evne til å overleve i en usikker verden har den likevel, skriver Roar Os Ådland i K7 Bulletin 28. august 2012.
Skipsfartsnæringen er en viktig del av norsk næringsliv. Nå står næringen ovenfor den største strukturelle krisen på over tretti år, men førsteamanuensis Stig Tenold ved NHH mener at det ikke blir like ille som tankkrisen på -70-tallet.
NHH-professorene Mikael Rönnqvist og Kurt Jörnsten har utviklet en modell som kan gi transportsektoren i den svenske skogsindustrien årlige innsparinger på åtte prosent. Det tilsvarer omtrent 320 millioner svenske kroner.