Fire grunner til sponsorflukten fra Skiforbundet
Det norske Skiforbundet er inne i en dyp krise, skriver Tor Wallin Andreassen i Kampanje.
Det norske Skiforbundet er inne i en dyp krise, skriver Tor Wallin Andreassen i Kampanje.
Mohammad Zarei disputerer for PhD-graden ved NHH 18. mars 2024 med avhandlingen «Servant Leadership in a Marketing Context».
Halldor Örn Engilbertsson disputerer for PhD-graden ved NHH 27. juni 2023 med avhandlingen «The Imbalanced Consumer: The effect of physical imbalance on brand recall and construal level».
Mange forventer at store firmaer skal vise hvor de står i samfunnsspørsmål. Men merkeaktivisme kan by på både muligheter og utfordringer.
Yi Lin disputerer for PhD-graden ved NHH 31. mai 2023 med avhandlingen «Studies on interorganizational networks: The case of two regional clusters in Norway».
– Bærekraft har blitt en «license to play» i en del markeder, ettersom store kunder, som dagligvarekjedene, stiller stadig strengere krav, sier Camilla Beck, markedsdirektør i Sjømatrådet.
Regjeringen ønsker at Vy skal ta over Flytoget. Samtidig har DNB kjøpt opp Sbanken. Begge beslutningene ser bort fra hva kundene mener er best.
NHH-professor Helge Thorbjørnsen er av Barne- og familiedepartementet oppnevnt til medlem av Forbrukerrådets styre.
Kollektivselskapenes problem, og dermed samfunnets problem, er at pandemien har brutt kundevanene og vi har ubalanse i tilbud og etterspørsel, skriver Tor W. Andreassen
VG lar kommersielle aktører spre misvisende informasjon gjennom annonseartikler som ser mistenkelig ut som VG-artikler. Hvordan vurderer VG eget ansvar for innholdet i disse artiklene, spør Ole-Andreas Elvik Næss i VG.
Folk er mer negativ til å leie en Airbnb-bolig dersom husverten kommer fra en minoritetsgruppe. Diskrimineringen forsvinner om verten har fått toppvurdering fra andre leietagere, skriver fire NHH-forskere i DN.
Mange av Sbankens kunder raser over det de opplever som et tvangsgiftemål med DNB. – De føler at valgfriheten deres blir tilsidesatt, sier NHH-professor Helge Thorbjørnsen.
Oppkjøpet kan bety at mens DNB vinner noe, kan Sbankens kunder tape noe vesentlig, skriver Tor Wallin Andreassen i Dagens Perspektiv.
Denne uken lanserer Norges Handelshøyskole forskningssenteret Brandinnova. Senteret har mål om å bli ledende i Nord-Europa på merkevareforskning og løfte merkevarekompetansen i norsk næringsliv.
– Funnene er interessante, spesielt siden vi nå gjør stadig flere kjøp og beslutninger via smarttelefoner mens vi er på farten, sier NHH-professor Helge Thorbjørnsen.
Merkeordningen Nyt Norge er neppe et effektivt virkemiddel for å øke omsetningen av norske matvarer.
Rekordmange studenter tar CEMS-master ved NHH. For Sunniva Adam bidro graden til jobb som PR-leder for Norges største kultureksportprosjekt.
Når prisnivå og farge på butikken er de eneste forskjellene, får man ingen lojalitet, skriver Tor W. Andreassen, Seidali Kurtmollaiev og Line Lervik-Olsen.
Kundetilfredshet er nødvendig, men ikke tilstrekkelig, skriver Tor W. Andreassen, Seidali Kurtmollaiev og Line Lervik-Olsen i Dagens Perspektiv.
Skadevirkningen er større enn gevinstene, skriver professor Tor W. Andreassen i Aftenposten.
Teknologer og økonomer er som siamesiske tvillinger, skriver professor Tor Wallin Andreassen i Bergens Tidende i dag.
Nhat Quang Le disputerer for doktorgraden ved NHH 27. juni 2019 med avhandlingen «Explaining Communication Effects on Donation Behavior: The Roles of Contractual Relations and Social Information».
Gillette tar et standpunkt om seksuell trakassering og vold. – Det kan gi selskapet flere kunder, skriver NHH-professor Tor W. Andreassen.
Torsdag deltar en rekke NHH-ere i debatt om den innflytelsesrike nye yrkesgruppen; "influencerne". Debatten foregår på Bergen Offentlige Bibliotek.
Navneendringen i Statoil er fornuftig – ja, helt nødvendig – og den burde kommet langt tidligere.
Rema 1000s Bestevenn-strategi var et dristig, men riktig veivalg.
Remas nyvinninger er neppe «vinn-vinn» for kjeden, samfunnet og kundene. Og de kan komme til å slå tilbake på Rema selv.
Natalie Truong disputerer for doktorgraden ved NHH 19. januar 2017 med avhandlingen «When My Relationship Partner Fails Me…». The Role of Consumer-Product Relationship in Responses to Functional Failures.
Førerløse biler er ventet på markedet i løpet av de neste årene. Skal bilprodusentene lykkes, må de være svært oppmerksomme på hvordan folk opplever slike biler. Føler vi at førerløse biler er nyttige eller er vi opptatt av risikoen?
Norske matvareprodusenter bør finne flere muligheter for å selge varene utenfor de store kjedene, mener professor Leif Egil Hem.
Njål Sivertstøl disputerer for doktorgraden og holder prøveforelesning fredag 12. juni 2015 med avhandlingen "Online Communities for Customer Support: A Study of participation and its antecedents".
Aleksander Sivertsen disputerer for doktorgraden ved NHH onsdag 14. mai med avhandlingen «Do We Really Like Things Better When They Are Easy To Imagine? An Exploration of How Consumers Interpret Simulation Fluency».
Når to merkevarer reklamerer sammen overføres positive assosiasjoner mellom merkene, og vi husker reklamen lenger. Det viser en ny studie.
Kommentar: - Peggy Brønn misforstår dommen i Skagen-saken, skriver Siv Skard og Magne Supphellen i Kampanje 19. oktober 2012.
Kronikk: I over halvparten av alle fusjoner og oppkjøp klarer man ikke å nå de finansielle målene, men markedsrelaterte hensyn kommer ofte langt ned på agendaen, skriver Helge Thorbjørnsen i K7 Bulletin 12. april 2011.
- Sosiale medium vert ein stadig viktigare samfunnsarena, og dei som vil forstå meir av utviklinga må delta aktivt og læra seg kodane og reglane. Det gjeld både bedrifter og forskarar, meiner førsteamanuensis Ingeborg A. Kleppe.
Bedrifter kan tjene på å sponse noen som ikke likner dem selv, mener Siv Skard. Hvert år bruker norske bedrifter 3,5 mrd kr på sponsing. - Det er mye penger, med tanke på at mange ikke vet hvordan de bør utnytte sponsingen i merkevarebyggingen, sier hun.
Professor Kjell Grønhaug har studert atmosfæren på norske hoteller. Særpreg og gjestfrihet slår luksus, viser studien.
Godt hjulpet av entusiastiske journalister, hopper vi på rykteflommen rundt de nyeste mobiltelefonene, bilene eller leseplatene. En studie som nylig er gjennomført, avslører hvorfor vi som forbrukere elsker de forhåndslanserte produktene. Den viser hvorfor vi lar oss lure.
Jarlsberg har nådd en helt unik posisjon og er i dag den norske matvaren som er mest kjente internasjonalt. Nå vil Tine posisjonere seg ytterligere ved hjelp av en hemmelig, oppskrift fra 1950-tallet.
Hva slags motiver har bedrifter for å donere gaveprofessorater og forskningsmidler? Binder donasjonene den frie forskningen? spør professor Odd Nordhaug ved NHH, førsteamanuensis Thor Øivind Jensen ved Universitetet i Bergen og rektor Trond Blindheim ved Oslo Markedshøyskole i en kronikk publisert i Aftenposten 28. august.
Nina Katrine Prebensen disputerer for avhandlingen A grammar of motives for understanding individual tourist behaviour fredag 1. desember 2006.