Fire feil du må unngå hvis teamet skal lykkes
Å jobbe i team kan gi gode resultater. Men det stiller noen krav til hvordan arbeidet settes i gang og gjennomføres, skriver NHH-forsker Therese E. Sverdrup i E24.
Teamarbeid har blitt en stadig vanligere måte å organisere arbeidet på. Men mange av oss har nok opplevd team som samarbeider dårlig, stjeler verdifull tid fra eget arbeid eller som tapper heller enn gir energi.
Ved NHH har vi studert hva som skal til for å lykkes med teamarbeid, og særlig hvordan man kan starte opp team på en måte som gir best muligheter til å lykkes. Gjennom forskningen ser vi at det er noen feil som går igjen og ofte skaper problemer.
Dette bør du unngå, hvis du skal få teamet ditt til å lykkes:
1. Det er uklart hva dere skal oppnå
Altfor ofte ser vi at team etableres uten at det er en grundig diskusjon om hvorfor man trenger det. Når vi spør teammedlemmer om hvorfor deres team er til, er det mange som sliter med å gi et godt svar.
De klarer å fortelle hva de jobber med, men kan ikke helt forklare hvorfor, hvilke mål de jobber mot eller hva de andre i teamet holder på med.
Det er derfor viktig å sette av tid til å diskutere åpent hvorfor teamet skal etableres, både før man tar beslutningen om å opprette det og når man skal sette i gang arbeidet.
2. Det er for mange deltakere
Mange ledere lider av det som ofte kalles «overstaffing bias», det vil si at de har en tendens til heller å ta flere enn færre med i teamet.
Vi hører stadig historier om team som aldri slutter å vokse. «Ja, men Per er så god på dette, så da tenkte jeg han kunne bidra litt her», tenker kanskje lederen. Det er lett å glemme at da er det nok en relasjon som skal håndteres mellom Per og de seks andre i teamet, altså syv nye relasjoner.
Introvert og toppleder – er det mulig?
Forskning tyder på at optimal teamstørrelse er fem personer, så forsøk å begrense dere til det.
3. Deltakerne tør ikke si hva de mener
Altfor få team tar på alvor hvor viktig det er å bygge psykologisk trygghet fra starten. For at teamet skal fungere best mulig, er det viktig at medlemmene er trygge på hverandre.
I psykologisk trygge team tør medlemmene si hva de mener, uttrykke bekymringer, fortelle om feil de har gjort og spørre om ting de er usikre på. Hvis ikke dette er på plass, kan det hindre at viktige ting kommer fram.
Sett av tid i starten, og underveis, til å bygge psykologisk trygghet gjennom å være åpen, prioritere å bygge gode relasjoner, og dele både feil og suksesser i teamet.
4. Deltakerne kjenner hverandre ikke godt nok
Alle mennesker har styrker og svakheter når det kommer til teamarbeid. Noen sier rett ut at de misliker sterkt å jobbe i team, mens andre bare «elsker det».
De fleste har erfaring med teamarbeid, og dermed en oppfatning om hva en selv er sterk og svak på i teamet. Men få deler dette i oppstarten. Dermed bruker man altfor lang tid før man kan ta i bruk styrkene og unngå svakhetene til teammedlemmene.
«Smidige team»: Pass opp for disse vanlige feilene
En enkel øvelse i oppstarten av et team er å la teammedlemmene fortelle om egenopplevde styrker og svakheter.
Å jobbe i team kan gi gode resultater. Men det stiller noen krav til hvordan samarbeidet igangsettes og gjennomføres. I samarbeid med Universitetet i Bergen og AFF har vi ved NHH utviklet et gratis verktøy «Start Smart» som skal sikre at team unngår å havne i disse vanlige fellene. Ta en titt hvis du vil lære mer om teamarbeid.
Lykke til!
Kronikken var først publisert i E24 20. september 2022.