Er det greit å bli sinna på jobb?
Er det mest profesjonelt å dempe negative følelser som frustrasjon, frykt eller sinne, eller har de en plass på jobben? NHH-forsker Therese E. Sverdrup stiller spørsmålet i E24.
Vær positiv og glad, smil og vis at du elsker jobben din. Det virker nærmest å være krav til ansatte i dag.
Men, hvor sunt og lurt er egentlig slike forventninger? For er det ikke slik at jobben kan vekke en hel drøss med følelser, fra sinne, frustrasjon, angst, nervøsitet, til glede, entusiasme og fornøydhet?
Å styre følelsene
Ubehagelige eller negative følelser som frykt og sinne kan føre til konflikter og utbrenthet. Men de kan også føre til at folk sier det de mener, tenker mer gjennom problemer de møter og jobber hardere.
I forskning på følelser eller emosjoner, er det vanlig å snakke om regulering av følelser. Det handler om å styre følelsene, som for eksempel å «late» som man er glad selv om man er sint, eller prøve å se på situasjonen som gjorde deg sint på en ny måte for å endre følelsen.
Er du frustrert fordi kollegaen din nok en gang er for sent ute med en rapport, men så får du vite at forsinkelsen skyldes at han er utslitt fordi han nylig har fått tvillinger som holder ham oppe hele natten, blir du kanskje mindre sint.
Forskning på følelser
Men er det tilfeller der det er greit å gi uttrykk for negative følelser på jobben i stedet for å regulere dem? Kan det til og med bidra med noe verdifullt for arbeidsplassen?
På NHH undersøkte vi dette i en helt spesiell setting, nemlig blant entreprenører. Forsker Marius Jones fulgte fem oppstartsbedrifter over tre år for å studere hvordan positive og negative følelser spiller seg ut, men også hvordan det virker inn på menneskene og bedriften i sin helhet.
Det viste seg at de som håndterte negative følelser gjennom å løfte dem frem heller enn å regulere dem ned, var mer innovative og lærte mer.
Gode måter å takle negative følelser
Så hva konkret gjorde disse? For det første, så var det tillatt å åpent uttrykke negative følelser som frustrasjon, sinne, frykt eller angst, enten det var knyttet til bedriftens produkt eller kollegene.
For det andre, når en kollega uttrykte negative følelser, var det viktig at disse følelsene ble anerkjent og møtt av de andre.
For det tredje, når følelsene var uttrykt og anerkjent, brukte de den informasjonen til å prøve å forstå hva som kunne være den underliggende årsaken til at vedkommende opplevde denne negative følelsen.
Dette resulterte ofte i at man endret arbeidsprosesser, samarbeid, noe ved produktet eller andre elementer, som slik sett førte til mer innovasjon og læring.
Negative følelser som løftes opp og frem og håndteres sammen med andre kan altså bidra til mer innovasjon og læring!
«Smidige team»: Pass opp for disse vanlige feilene
Kronikken var først publisert i E24 26. juli 2022.