Offentlig planlegging og godstransport i logistisk kompliserte byer
Cosku Can Orhan disputerer for PhD-graden ved NHH 3o. august 2024 med avhandlingen «Public Planning of Freight Transport in Logistically Complicated Small Cities».
Lokale myndigheter kan påvirke driften til godstransportører for å redusere deres negative innvirkning på bymiljøer. Det kan skje gjennom reguleringer eller insentiver som fremmer bærekraftige løsninger. Myndighetene mangler imidlertid ofte den spesialiserte kunnskapen som kreves for å analysere transportørenes operasjoner og iverksette egnede tiltak.
Dette er en særlig utfordring for myndigheter i små europeiske byer, hvor de må navigere i logistisk komplekse topografier preget av strukturer fra middelalderen, med smale gater og begrensede parkeringsmuligheter.
Avhandlingen til Cosku Can Orhan har sitt opphav i den overnevnte konteksten, og søker å redusere kunnskapsgapet mellom offentlig planlegging og godstransport i små, logistisk kompliserte byer.
Den første artikkelen inneholder et rammeverk basert på ruteplanlegging, for å vurdere verdien av konsolidering sett fra myndighetenes perspektiv.
Ved å analysere ulike markedsstrukturer karakterisert av ulike antall og størrelser på transportører i Bergen, som igjen innebærer ulike grader av konsolidering, konkluderer artikkelen med at implementering av et leveringsnettverk hvor små transportører ikke leverer direkte til sluttkunder, vil kunne forbedre livskvaliteten i byen betraktelig.
Den andre artikkelen undersøker reguleringstiltak utformet av myndighetene i Bergen for å forhindre gjennomgangstrafikk i bykjernen. Analysen i artikkelen viser hvordan besluttet soneinndeling vil påvirke godstransporten, og kvantifiserer dens innvirkning på bymiljøet.
Funnene indikerer en forventet økning i total kjørelengde for vareleveranser i hele byen. I tillegg vil det bli økt trafikk i sentrum, hvilket trolig ikke var tilsiktet eller forventet.
Den tredje artikkelen fokuserer på integreringen av godstransport i konseptet om "X-minutters byen" ved å innføre et tett, transportøruavhengig nettverk av pakkebokser som en formålstjenlig forretningsmodell for netthandel. Funnene indikerer at eliminering av mislykkede leveranser fra transportører vil gi betydelige fordeler for byen, hvor en stor andel av fordelene oppstår grunnet de små transportørene.
De bærekraftige løsningene som fremmes i offentlig planlegging av godstransport har ført til utforskning av hvordan slike praksiser kan integreres i transportørenes ruteplanlegging. Den siste artikkelen adresserer hvordan man kan revurdere rekkefølgen på kundebesøk etter at et kjøretøy returnerer til depotet i VRP modeller med stokastisk etterspørsel. Problemet har en flerstegstruktur (multistage), og diskusjonen i artikkelen handler om hvordan (og under hvilke betingelser) slike problemer bør formuleres, gjennom gjentatt bruk av kun en representasjon av usikkerheten.
Strategisk samhandling mellom bedrifter
Veiledere:
Professor Stein Wallace (hovedveileder), Institutt for foretaksøkonomi, NHH
Professor Mario Guajardo, Institutt for foretaksøkonomi, NHH
Førsteamanuensis Julio Cesar Goez, Institutt for foretaksøkonomi, NHH
Tid og sted:
Aud. Karl Borch, NHH
Prøveforelesningen starter klokken 10:15 og disputasen klokken 12:15
Tema for prøveforelesning:
Decision making models for sustainable logistics in smart cities
Bedømmelseskomiteen:
Førsteamanuensis Sigrid-Lise Nonås (leder), Institutt for foretaksøkonomi, NHH
Professor Lei Zhao, Tsinghua University in Beijing
Professor Vincenzina Messina, University of Milan-Bicocca
Om kandidaten:
Cosku Can Orhan har vært stipendiat ved Institutt for foretaksøkonomi, NHH
Kontakt:
cosku.orhan@nhh.no