Essays om moralske beslutninger
Jareef Bin Martuza disputerer for PhD-graden ved NHH 12. september 2024 med avhandlingen «Essays in Moral Decisions».
Vi tar ofte beslutninger om rett og galt. Utover insentiver og personlige egenskaper, hva annet kan påvirke disse moralske beslutningene?
I den første artikkelen utforsker Jareef Martuza hvordan det å huske tidligere atferd påvirker nåværende handlinger. I en omfattende studie, med 5 091 deltakere, fant han at når folk husker en situasjon der de handlet på en moralsk god måte, er de mer tilbøyelige til å oppføre seg prososialt i etterkant, uavhengig av hvor lenge det er siden hendelsen skjedde. Dette indikerer en sterk og konsistent effekt der det å huske moralsk atferd kan føre til ytterligere moralske handlinger.
Den andre artikkelen undersøker hvordan størrelsen på en bedrift påvirker forbrukeres uærlighet. På tvers av åtte eksperimenter, med totalt 5 670 deltakere, viser funnene at folk er mer tilbøyelige til å være uærlige mot større bedrifter enn mindre. Denne inkonsekvente atferden er drevet av oppfatningen om at store bedrifter er mindre sårbare og mindre moralske. Som et resultat kan store bedrifter være mer utsatt for forbrukerens uærlighet.
I artikkel tre undersøker kandidaten rollen til gruppeidentiteter i uærlig atferd. I to storskala eksperimenter (totalt 2 886 deltakere) med demokratiske og republikanske velgere, fant de at mens deltakerne var like sannsynlige til å lure både sine egne og motstridende politiske grupper, var de mer tilbøyelige til å lyve hvis det ga fordeler til noen fra deres egen gruppe, snarere enn den andre gruppen. Dette antyder at gruppebias kan føre til uærlighet i favør av gruppen heller enn individet.
Artikkel fire undersøker om folk tror andre er like, mer eller mindre uærlige enn de faktisk er. Gjennom et treårig forskningsprogram (2022-2024), fant metaanalysen at folk har en tendens til å overvurdere hvor uærlige andre er med gjennomsnittlig 14 prosentpoeng. Dette antyder at det faktiske nivået av uærlighet i samfunnet er lavere enn de fleste tror.
Hvordan gruppeidentitet påvirker økonomisk atferd
Artikkel fem studerer uærlighet på tvers av kjønn. 3 166 deltakere fra ni land ble rekruttert til studien. Disse ble fristet til å lure en annen person, hvis kjønn enten var mann, kvinne eller uspesifisert. Hovedfunnet var at kvinner lurte andre kvinner i betydelig mindre grad enn de lurte menn (53,6%), noe som antyder at kvinnelig favorisering kan ligge til grunn for kjønnsforskjeller i uærlighet.
Veiledere:
Professor Helge Thorbjørnsen (hovedveileder), Institutt for strategi og ledelse, NHH
Professor Hallgeir Sjåstad, Institutt for strategi og ledelse, NHH
Tid og sted:
Aud. Karl Borch, NHH
Prøveforelesningen starter klokken 10:15 og disputasen klokken 12:15
Tema for prøveforelesning:
Cognitive biases, moral decision making and the application of AI
Bedømmelseskomiteen:
Professor Marcus Selart (leder for komiteen), Institutt for strategi og ledelse, NHH
Professor Irene Scopelliti, Bayes Business School – City
Professor Femke van Horen, Vrije Universiteit
Om kandidaten:
Jareef Martuza har vært stipendiat ved Institutt for strategi og ledelse, NHH