Strategisk samhandling mellom bedrifter
Alina Ozhegova disputerer for PhD-graden ved NHH 20. august 2024 med avhandlingen «Essays in Industrial Organization of Spatially Differentiated Markets».
I denne avhandlingen undersøker Alina Ozhegova hvordan selskaper samhandler strategisk i ufullstendig konkurransedyktige industrier.
Hun bruker spillteorimodeller og ny strukturell økonometri for å analysere konkurranse i ulike detaljhandelsmarkeder i Norge. Studien belyser bedriftenes strategier for markedsinngang, lokalisering og produktdifferensiering, og gir innsikt i velferds- og politikkimplikasjoner.
Det første kapittelet undersøker hvordan bedrifter bruker ikke-prisattributter, som produktutvalg, for å utøve markedsmakt. Med søkelys på norske dagligvare, viser hun at mens prisbeslutninger for individuelle produkter tas nasjonalt, varierer produktutvalget lokalt. Ved å bruke en likevektsmodell, finner kandidaten at bedrifter i mindre konkurransedyktige områder tilbyr færre produkter til høyere priser. Dette fremhever den strategiske rollen til ikke-prisfaktorer i konkurransen, og peker på politiske inngrep for å forbedre markedsvelferden i avsidesliggende områder.
Det andre kapittelet utforsker inngangsbeslutningene til flerbutikkforetak i det norske farmasøytiske markedet. Forskerne finner at bedrifter ofte åpner nye utsalg i nærheten av eksisterende. Kapittelet har som mål å gi ny dokumentasjon på hva som driver flerbutikkforetak til å gå inn i det samme lokale markedet.
De finner at bedrifter som allerede er etablert i et marked, har en unik fordel ved å lære om lokal markedsetterspørsel på grunn av deres salgsobservasjoner.
Det tredje og siste kapittelet ser på produktdifferensiering i en monopolistisk konkurransesituasjon. Avhandlingen utvikler en ny teori om monopolistisk konkurranse som tar hensyn til at forbrukere er forskjellige; hvor de bor og i hva de ønsker, samt at bedrifter varierer i hvor produktive de er. Modellen viser at mer produktive bedrifter sikter mot større lokale markeder, noe som fører til positiv «assortativ» matching. Forskerne tester modellen ved å bruke data fra frisørbransjen. I tillegg gjennomfører de kontrafaktiske eksperimenter for å vurdere hvordan endringer i befolkningstetthet og produksjonskostnader påvirker markedsinngang, konkurranse og forbrukervelferd.
Veiledere:
Førsteamanuensis Morten Sæthre (hovedveileder), Institutt for samfunnsøkonomi, NHH
Førsteamanuensis Mateusz Mysliwski, Institutt for samfunnsøkonomi, NHH
Professor Fedor Iskhakov, Australian National University
Tid og sted:
AUD D, NHH
Prøveforelesningen starter klokken 10:15 og disputasen klokken 12:15
Tema for prøveforelesning:
How are differences in local competition and heterogenous consumers accommodated in the empirical IO literature?
Bedømmelseskomiteen:
Professor Frode Steen (leder for komiteen), Institutt for samfunnsøkonomi, NHH
Professor Pierre Dubois, Toulouse School of Economics
Professor Christine Zulehner, University of Vienna
Om kandidaten:
Alina Ozhegova har vært stipendiat ved Institutt for samfunnsøkonomi, NHH
Kontakt:
alina.ozhegova@nhh.no