Utvikler skoleapp ved siden av masterstudier
Gründer og masterstudent Jens Aarre Seip ønsker å gjøre matte- og statistikkhjelp mer tilgjengelig. Nå skal Norges største private videregående skole teste ut appen, SnapMentor.
– Vi vet at mange sitter med mye kunnskap, samtidig er det er en del som sliter med fag eller lurer på noe. Vår idé handler om å koble den som lurer på noe med den som kan hjelpe, raskest mulig, sier Jens Aarre Seip.
Gründerne Jens Aarre Seip og Eirik Hernes Berre står bak appen SnapMentor som ble lansert i begynnelsen av november.
Aarre Seip er masterstudent ved NHH, hvor han tar to mastergrader. Master i økonomi og administrasjon og CEMS-master i internasjonal ledelse. På NHH har Aarre Seip valgt masterprofilen Business Analytics. Hernes Berre tar master ved NTNU og har bachelor fra NHH.
En del av Startuplabs i Bergen
SnapMentor er en digital lekse- og studiehjelpstjeneste i matematikk og statistikk. Appen fungerer slik at eleven tar bilde av det han eller hun trenger hjelp til og skriver en kort beskrivelse. Videre sørger algoritmen for at aktuelle mentorer får beskjed. Første interesserte mentor får oppdraget.
Siden appen ble lansert, har den skutt fart og de har nå 150 brukere. De har fått støtte fra Innovasjon Norge og har allerede inngått en avtale med privatskolen Akademiet. Aare Seip ser lyst på fremtiden for tjenesten.
– Vi har blitt en del av StartupLabs inkubatorprogram i Bergen. Det er verdifullt å bli knyttet til et techmiljø med så mye flinke folk, sier Aarre Seip.
Norge trenger flere gründere
I løpet av ett år etableres det omtrent 60 000 nye bedrifter, ifølge tall fra DNB. Banken anslår at Norge trenger 30 prosent flere nye gründere hvert år.
Regjeringens ambisjon er at Norge skal bli ett av de mest innovative landene i Europa og la i august frem en strategi for små og mellomstore bedrifter for å sikre økt verdiskaping.
NHH-professor Tor W. Andreassen sier det er et økende behov for økonomer som har tekniske ferdigheter.
– Før var det slik at ingeniørene drev produksjonen, mens økonomene talte pengene. I dag er flere forretninger mer teknologibasert. Når data blir den viktigste råvaren, må en økonom klare å bruke store data til å skaffe innsikt, sier han.
Andreassen mener det er marked for tjenester som i dag løses analogt. Den tradisjonelle måten med leksehjelp, har for enkelte foreldre vært privatlærer.
– Tjenestene kan skaleres opp og gjøres digitale. Jeg er overbevist om at alt som kan digitaliseres, vil bli digitalisert, sier professoren.
LES OGSÅ:
Business Analytics
- Er en av spesialiseringene på master i økonomi og administrasjon ved NHH.
- Ble opprettet høsten 2018, etter å ha vært under spesialiseringen økonomisk styring i ett år.
- Tar for seg temaer som kvantitativ analyse, beslutningsmodellering, programmering, databehandling, operasjonsanalyse, optimering, simulering, maskinlæring og kunstig intelligens.
Tar techmaster
Masterprofilen Business Analytics er blant de mest populære profilene blant internasjonale studenter ved NHH og har årlig mellom 90 til 100 nye studenter.
NHH opprettet masterprofilen for å svare på økende etterspørsel etter økonomer med analytiske- og teknologiske ferdigheter. Oppstart var høsten 2018.
Jens Aarre Seip har lenge hatt en interesse for innovasjon og hatt et ønske om å skape noe. Han er glad for at NHH satser på teknologi.
– Jeg syntes det er viktig at NHH er fremoverlente og satser på teknologi, da det gir oss mulighet til å få kompetanse som er etterspurt av næringslivet, sier Aarre Seip.