Gründere vil forhindre studentfrafall
Ved siden av NHH-studiene utviklet Herman Melbye og kamerat Halvard Ramstad den digitale rådgivningstjenesten UtdanningX. – Råd på nett vil forhindre frafall på høyere utdanning, sier de.
15. april faller søknadsfristen for høyere utdanning. Mange videregående elever synes det er vanskelig å velge riktig retning, og går til rådgivere på skolen for veiledning.
Rådgivningstilbudet ved landets videregående skoler er imidlertid svært variert.
En kartlegging av SINTEF i 2011 viser at 69 prosent av norske videregående skoler har mindre enn ett rådgiverårsverk. Videre fant de at kun fire av ti elever er fornøyde med informasjonen de får om utdannings- og yrkesvalg.
– På åtte år har mye skjedd, men funnene fra SINTEF er i tråd med undersøkelser vi nylig har gjort blant elever i Bergen. De sier at det er for få rådgivere og flere får ikke tilstrekkelig hjelp. De etterlyser mer, bedre og lettere tilgjengelig informasjon, sier gründer og NHH-student Herman Melbye.
Les også:
Ble gründer
Da Melbye og kameraten Halvard Ramstad skulle velge høyere utdanning, opplevde de at rådgiveren ikke strakk til. Etter å ha tatt økonomistudier ved henholdsvis NHH og Universitetet i Delaware, tok 23-åringene saken i egne hender. Sammen utviklet den digital rådgivningstjenesten UtdanningX.
– Nettsiden samler informasjon om norske og utenlandske studium på ett sted. I tillegg kan elevene stille spørsmål, få førstehåndsinformasjon og veiledning fra studenter på de ulike studiestedene. Målet er å styrke veiledningstilbudet for ungdom, sier Ramstad.
Melbye mener utdanningen fra NHH har vært nyttig i utviklingen av tjenesten. Han mener tilbudet forhindre frafall på høyere utdanning.
– Portalen fungerer som et supplement til rådgivningstilbudet i skolen. Her får du ikke bare bredde, men også dybdekunnskap om studiene. Ved at informasjonen er samlet på ett sted, gjør vi det enklere for elever å ta et riktig utdanningsvalg, sier NHH-studenten.
Kan spare milliarder
I Norge fullfører kun seks av ti studenter en høyskole- eller universitetsgrad. Ifølge beregninger gjort av Norsk studentorganisasjon, kan frafall fra studiene koste samfunnet 6,5 milliarder kroner årlig.
– Det uroer meg at så mange er innom høyere utdanning uten å ta en grad, sa utdanningsminister Iselin Nybø i en pressemelding i fjor høst.
Melbye mener løsningen de har utviklet vil gagne den enkelte elev og samfunnet for øvrig.
– Et godt rådgivningstilbud er avgjørende for å forhindre frafall i høyre utdanning. Det kan spare samfunnet for milliarder av kroner, sier gründeren.
Les også:
Fersk gründer i samtale med store selskap
Jobber tverrfaglig
Gründerduoen har også fått Fabian Johnsen med på laget. Han studerer informasjonsvitenskap på Universitetet i Bergen.
– Da vi er et oppstartsselskap, har vi få ressurser å spille på. I utviklingen av tjenesten, er vår tverrfaglige kompetanse en stor fordel. Jeg og Halvard har forretningsforståelse, kunnskap om budsjettering, regnskap og markedsføring, mens Fabian bidrar med IT- og digitalkompetanse, sier Melbye.
Da gründerne har gått ved ulike studiesteder, drar de også nytte av sine brede nettverk.
– Det gjør det lettere å rekruttere nye rådgivere til tjenesten, samtidig som det sikrer mangfold, sier han.