Krisene har gjort selskapene mindre attraktive
Det mener kundene som har vurdert hvor innovative norske selskaper er. Onsdag 8. februar inviterer NHH og Bekk til Norsk innovasjonsindeks 2022.
– Våre analyser for fjoråret viser at det ikke er noen vesentlig endring i forbrukernes oppfatning av hvor innovative norske selskaper er, sammenlignet med målinger de siste årene. Dette er gledelig da man kunne forvente at den hadde sunket. Når det er sagt, er tallene likevel lave. Dette har en klar sammenheng med utfordringene selskapene har stått overfor de siste tre årene sier Tor W. Andreassen, NHH-professor og leder av Norsk innovasjonsindeks.
Koronapandemien har ført til etterspørselssvikt og forsyningsproblemer, og Ukraina-krigen har bidratt til inflasjon innen energi, transport, og råvarer.
Norsk innovasjonsindeks
- Ble først lansert i 2016. Skiller mellom tre indekser: Kommersiell innovasjonsindeks, Sosial innovasjonsindeks og Digital innovasjonsindeks.
- Indeksene måler omtrent 100 bedrifter i 20 bransjer.
- Indeksen er utviklet ved NHH. Den er tatt i bruk i snart 10 land, og flere land i Asia viser nå interesse.
- På samme dato og sted (8. februar 2023) inviterer DIG-senteret ved NHH til boklansering for professor Tor W. Andreassens nye bok, Moderne verdiskaping.
Gode muligheter for utfordrere
Andreassen forklarer at i krevende tider, er ryggmargsrefleksen til ledere å kutte alle kostnader til beinet og utsette alt som ikke er kritisk viktig for at virksomheten skal overleve – og da rammes satsing på innovasjoner. Han tror at 2023 kommer til å bli en prøvelse for mange bedrifter:
– Virksomheter som ikke fremstår som attraktive, kommer til å bli erstattet eller valgt bort av husholdningene når økonomien strammer seg til. Dette åpner imidlertid opp for andre nye konkurrenter, så mitt tips er å sette inn et ekstra gir på innovasjonsfronten i år.
Norsk innovasjonsindeks presenteres på NHHs campus i Oslo onsdag 8. februar. Noen av de som holder innlegg, er:
- Forbrukerteknolog Yngvar Ugland, leder av DNB NewTechLab
- Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2
- Direktør for strategisk stab Eva Camerer i Innovasjon Norge
- Direktør Harald Krogh i BEKK Consulting
- Førsteamanuensis og fintech-ekspert Eirik Sjåholm Knudsen ved NHH
Arrangeres for syvende gang
Dette blir syvende gang at indeksen presenteres i norsk sammenheng. Arrangementet er i samarbeid med Bekk, som er partner i forskningssenteret Digital Innovation for Sustainable Growth (DIG) ved NHH.
Norsk innovasjonsindeks skiller mellom tre indekser:
- Kommersiell innovasjonsindeks måler kundenes totale vurdering av virksomhetens innovasjonsevne.
- Sosial innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens innovasjoner innen sosiale og samfunnsmessige områder.
- Digital innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens digitale innovasjoner i kundefronten.