Stormberg best på sosial innovasjon
Finn.no er årets nykommer og Stormberg er den fremste på sosial innovasjon, viser Norsk Innovasjonsindeks 2019.
Topp 10
NORSK INNOVASJONSINDEKS
- IKEA - 75.2
- Sbanken - 70.7
- OneCall - 67.5
- Finn.no - 67.4
- Toyota - 67.2
- Zalando - 66.2
- Stormberg - 66.0
- Komplett - 65.2
- Telenor - 63.5
- Norwegian - 63.2
SOSIAL INNOVASJONSINDEKS
- Stormberg - 72
- IKEA - 67
- Toyota - 66
- Nordic Choice Hotels - 65
- Finn.no - 62
- Thon Hotels - 60
- Sparebank1 - 60
- Sbanken - 59
- NOR-WAY Bussekspress - 59
- Flytoget - 59
Mandag 3. februar presenterte NHH Norsk Innovasjonsindeks 2019 i Oslo. Indeksen gir svar på hvilke selskaper som er best på innovasjonsevne, slik kundene opplever det.
– Norske selskaper kjennetegnes av kvalitet, men når alle har kvalitet må man innovere for å overleve. Virksomhetene har mye å hente ved å jobbe målrettet med sine innovasjoner, sa NHH-professor Tor Wallin Andreassen og leder for senteret Digital Transformation Hub@NHH.
IKEA beholder topplasseringen
IKEA topper Norsk Innovasjonsindeks for fjerde året på rad, med 75,2 poeng. Sbanken beholder fjorårets andreplass, mens OneCall går frem en plass fra i fjor og er på tredjeplass. Finn.no er årets nykommer på topp 10-listen, med en fjerdeplass.
– IKEA har utmerket seg gjennom sine innovative løsninger. I det siste har de svart på bærekraft gjennom utleie og sirkulære løsninger, sa prorektor for nyskaping og utviklingsarbeid, Therese Sverdrup.
NHH inviterte fire av virksomhetene som skiller seg ut til å holde innlegg på seminaret. Leder for innovasjon og utvikling, Christoffer Hernæs i Sbanken, poengterte at det er viktig å forstå omgivelsene.
– Vi må forholde oss til regulatoriske rammer, avkastningskrav, konkurranselandskap, partnere, kundeatferd og teknologi når vi innoverer. Jeg mener at stramme rammer gir best innovasjon, sa Hernæs.
– Mangfold gir innovasjon
Undersøkelsen skiller mellom to ulike indekser – Norsk Innovasjonsindeks og Sosial Innovasjonsindeks. NHH ga pris til vinnere for hver indeks, i tillegg til pris til sammenlagte vinnere for begge indekser.
Stormberg topper Sosial Innovasjonsindeks, med 72 poeng. Turtøyselskapet klatrer fra fjorårets andreplass. IKEA er i denne indeksen på andreplass, og Toyota på tredjeplass. Møbelgiganten går frem en plass fra i fjor og Toyota går ned to plasser.
– Stormberg har innovative klær og butikkonsepter, samt et sosialt hjerte for mennesker som har hull i CV-en, sa Sverdrup om hvorfor Stormberg utmerker seg innen sosial innovasjon.
Kommunikasjonssjef Ida Kristine Moe i Stormberg, vektla i sin presentasjon at mangfold i virksomheten gir innovasjon. Stormberg har som mål at 25 prosent av de ansatte skal være mennesker som normalt havner utenfor arbeidslivet.
– I Stormberg har vi en visjon om å gjøre verden til et litt bedre sted – og det tror vi at vi får til. Vi ønsker å gi mennesker en ny sjanse i livet. Vi vet at mangfold gir flere perspektiver til virksomheten, og at det bidrar til innovasjon og nytenkning, sa Moe.
Norsk Innovasjonsindeks
- Ble lansert i 2016.
- Skiller mellom to indekser: Norsk Innovasjonsindeks og Sosial Innovasjonsindeks.
- Norsk Innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifter som innovative. Sosial innovasjonsindeks gjenspeiler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og miljøet.
- Den er utviklet ved NHH og tilknyttet senteret Digital Transformation Hub@NHH.
- Indeksen er tatt i bruk i USA, Sverige og Finland. Belgia og Australia tar den i bruk i løpet av 2020.
over 1000 ukentlige versjoner
Administrerende direktør Christian Printzell Halvorsen i Finn.no fortalte at ambisiøse mål, kultur og systematisk innovasjon har vært viktige suksessfaktorer. De gikk fra å lansere to versjoner av tjenesten i året, til over 1000 ukentlige versjoner.
– I Finn mener vi at eksperimentering er mye bedre enn skrivebordsarbeid. Vi tester så mye vi kan på kunder og utvikler kontinuerlig nye løsninger. For å fortsette å være relevant, må vi alltid strebe etter vekst, sa Halvorsen.
Prorektor Therese Sverdrup vektla at Finn.no skiller seg ut på teknologi og bærekraft.
– Finn.no er helt i tet når det gjelder digitale løsninger for kjøp og salg av varer mellom private mennesker. Gjennom å gi produkter et nytt liv, svarer de på bærekraft, sa hun.
Det er fjerde gang Norsk Innovasjonsindeks gjennomføres. Et nasjonalt representativt utvalg kunder blir spurt hvert kvartal om å vurdere bedriftenes innovasjonsevne, deres attraktivitet i forhold til konkurrentene og kundenes lojalitet overfor bedriftene.