ChatGPT er en massiv disrupsjon i emning
ChatGPT vil ikke erstatte virksomheter, men virksomheter som ikke tar teknologien i bruk vil bli truet av de som tar den i bruk, skriver NHH-professor Tor W. Andreassen.
Virksomheter opplever ofte eksterne sjokk som pandemi, krig eller revolusjonerende teknologi, og det tar tid før ledere skjønner hvordan de skal tilpasse seg.
ChatGPT og GPT4-sjokket vi nå står overfor vil true veletablerte selskapers eksistens i mange bransjer.
OpenAI lanserte en AI-basert tekstgenerator, ChatGPT, den 30. november 2022. Bare tre måneder etter lansering hadde den mer enn 100 millioner brukere, hvorav omtrent 13 millioner brukte tjenesten daglig. Til sammenligning brukte Instagram nesten ett år på å nå 10 millioner brukere.
LES OGSÅ: ChatGPT kan jevne ut kompetanseforskjeller
Bruken og spredningen av ChatGPT vil trolig true eksistensen til virksomheter i etablerte markeder som skyløsninger, digital markedsføring og netthandel. Da vil selv selskaper som Google, Amazon og Microsoft være truet.
Hvorfor Rema, Kiwi og Extra bør lære av Vinmonopolet
Google har allerede satt krisestab av frykt for å miste 160 milliarder dollar i reklame- og søkeinntekter.
Microsoft har investert 10 milliarder dollar i OpenAI, og har inngått en avtale om bruk av ChatGPT i søkemotoren Bing. Via Copilotfunksjonen blir dette en del av Word, Excel og Power-Point, noe som gir store produktivitetsgevinster i bedriftsmarkedet.
SAS sloss med ryggen mot veggen
Amazon har vi ikke hørt fra - ennå.
Andre virksomheter vil adoptere teknologien og bake den inn i markedstilbudet for å bli mer attraktive i markedet. Tenk kundedialog og kundeservice. En McKinsey-analyse viser at teknologien vil styrke verdiforslaget og øke driftsresultatet i beklednings-, mote- og luksussektorene med mellom 150 og 275 milliarder dollar.
Disrupsjonsprosessen, som er begynnelsen på slutten for virksomheter, oppstår når vellykkede virksomheter mislykkes fordi de fortsetter å ta de valgene som drev deres tidligere suksess. Dette skjer ofte på grunn av kompleksiteten i å endre forretningsmodellen og organisasjonen som har spesialisert seg på effektiv produksjon og levering av dagens løsninger, usikkerhet om hvilken teknologi som vil slå igjennom og kostnader som oppstår når nye løsninger «stjeler» inntekter fra de gamle løsningene.
– Kundene er i dobbel skvis
I dag er det viktigere enn noensinne å ta ChatGPT-teknologiskiftet på alvor. Mobilindustrien ville avvente situasjonen da Apple lanserte iPhone i 2007, og selskaper som Ericsson, Sony, LG, Black-Berry, HTC, Motorola og Nokia forsvant fra markedet. Det vi må huske er at ChatGPT, i motsetning til iPhone, ikke er avgrenset til én bransje. Teknologien kan anvendes av alle overalt.
Prediksjonen er klar: ChatGPT vil ikke erstatte virksomheter, men virksomheter som ikke tar teknologien i bruk, vil langt på vei bli erstattet av de som gjør det.
Kronikken var først publisert i Finansavisen 11. april