Lærte av hverandres krisehåndtering
Frykt ikke dommedag, men sats på innovasjon før du har krisen i fanget, mener professor Bram Timmermans. Håndtering av eksterne sjokk var tema da NHH og Telenor inviterte til «The HUB Summit».
Krisene står i kø for dagens ledere. Norsk næringsliv er fortsatt påvirket av pandemien, og krigen og energikrisen påvirker råvarepriser, produksjon og verdikjeder. Samtidig må bedrifter håndtere den pågående klimakrisen.
Dette er problematikken som ble diskutert da NHH og Telenor tirsdag 22. november inviterte norske ledere til «The HUB Summit 2022», en møteplass for å diskutere bærekraftig vekst i en digital tid.
«The HUB Summit» er det største arrangementet til kunnskapsarenaen The Digital Transformation Hub, kalt The HUB. Se mer informasjon i faktaboks.
THE HUB:
- Digital Transformation HUB (The HUB) er en lærings- og formidlingsarena der ledere i privat og offentlig sektor møter forskere fra DIG-senteret (Digital Innovation for sustainable Growth) ved NHH. Målet med arenaen er å bidra til en vellykket digital omstilling av Norge.
- Arenaen ble grunnlagt av Norges Handelshøyskole og Telenor, og ble lansert under Arendalesuka i 2019.
- The HUB holder til på Institutt for strategi og ledelse ved NHH.
Kommer som regel overraskende
– De fleste kriser kommer overraskende på bedrifter, og det finnes ikke nødvendigvis en oppskrift på hvordan du som leder skal reagere. Forskning viser imidlertid at selskaper som er smidige og gode på innovasjon, ofte klarer seg bedre gjennom kriser, sier professor Bram Timmermans. Han er leder av DIG-senteret som står for forskningen som ble presentert på ledersamlingen.
Han framhever at arbeidet med innovasjon bør skje før krisen inntreffer:
– Det betyr ikke at du skal forberede bedriften din på dommedag, men om det er innovasjonskraft du tror er løsningen på mulige kriser, må du ikke vente til du har krisen i fanget.
Glimt fra «The HUB Summit 2022». Alle foto: Ingunn Gjærde