Halvparten av alle oppstartssamarbeid mislykkes
Det blir stadig vanligere at store selskaper og små oppstartsbedrifter samarbeider for å fremme innovasjon, men halvparten av slike samarbeid feiler, viser ny rapport. Mangler felles mål, sier forskerne.
– Denne type samarbeid er et av grepene virksomheter bruker for å få inn ny teknologi, nye ideer og innovative tankeganger, men det er behov for modning. Slike samarbeid er et relativt nytt fenomen, derfor har ikke spillereglene og retningslinjene kommet helt på plass enda. Det gjør de forhåpentligvis etter hvert, sier NHH-professor og én av forskerne bak undersøkelsen, Bram Timmermans.
Professoren forteller at grunnen til at mange store norske virksomheter inngår samarbeid med små oppstartsbedrifter er for å få opp innovasjonstakten:
– Stadig flere store virksomheter innser at de ikke er i stand til å innovere i den grad de ønsker.
Les også:
intervjuet 122 ledere
Kultur, kommunikasjon og sprikende mål trekkes frem som hovedårsakene til at samarbeidene feiler. Undersøkelsen er gjennomført av NHH, UiO og Sopra Steria Scale up. Den er basert på intervjuer med 122 ledere i oppstartsbedrifter og 31 innovasjonsdirektører i store norske virksomheter.
Rapporten, som har fått navnet «Mind the gap», ble lansert torsdag 11. mars i DN Studio. På lanseringen deltok blant andre kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup og Anita Krohn Traaseth, styremedlem av Det europeiske innovasjonsrådet (EIC) og styreleder i Startup Norway.
Har ulike mål
Funnene i rapporten tyder på at ulike mål er hovedårsaken til at så mange av samarbeidene mislykkes. Dennis Gan, UiO-stipendiat og rapportforfatter, mener at de ulike målsetningene kan være et resultat av kulturkollisjon:
– Det er to helt ulike verdener som møtes og skal samarbeide. Mye er ulikt, som målsetningene partene går inn i samarbeidene med. De store virksomhetene går ofte inn i samarbeid for å lære, mens oppstartsvirksomheter samarbeider for å sikre egen vekst.
Timmermans er enig med Gan i at ulike målsetninger er en av de største utfordringene:
– Ettersom de store virksomhetene ofte er ute etter å lære og utforske, vurderer de ofte samarbeidet som mindre strategisk viktig enn hva oppstartsbedrifter gjør. I tillegg har ofte store virksomheter flere samarbeid, mens oppstartsbedrifter gjerne har ett, sier Timmermans.
Gir tre konkrete råd
I rapporten kommer forfatterne med tre konkrete råd for å sikre bedre samarbeid i fremtiden, som er å:
- Utvikle felles mål
- Sikre bedre prosesser
- Øke forståelsen for kulturforskjeller
Leder for Sopra Steria Scale up i Skandinavia, Tobias Studer Andersson, mener samarbeid mellom store og små virksomheter er nøkkelen til å sikre fremtidens innovasjon.
– Dersom partene utvikler felles mål der de er enige om hva som er en suksess eller ei, gode prosesser for gjennomføring, samt åpen kommunikasjon, tror jeg mye ligger til rette for at de skal lykkes. Samtidig må de forstå og utnytte forskjellene som ligger i kulturen, avslutter han.