Presenterer Norsk innovasjonsindeks
Onsdag 3. februar inviterer NHH og Bekk til Norsk innovasjonsindeks 2020. Indeksen måler hvor innovative norske selskaper er – sett fra kundenes perspektiv. Vi ser en betydelig økning i digitale innovasjoner, forteller professor Tor W. Andreassen.
Norsk innovasjonsindeks
- Ble først lansert i 2016.
- Skiller mellom tre indekser: Kommersiell innovasjonsindeks, Sosial innovasjonsindeks og Digital innovasjonsindeks.
- Indeksen er utviklet ved NHH og tilknyttet The Digital Transformation Hub.
- Den er tatt i bruk i USA, Sverige, Danmark, og Finland. Belgia og Spania, og flere land viser interesse.
– Innovasjonsåret 2020 viser at bedriftenes tilpasning til kundenes pålagte sosiale distanse har gitt en vesentlig økning i digitale innovasjoner. Når kundene ikke kan eller ønsker å komme til butikken, kinoen, legen, konserten eller galleriet av frykt for på bli smittet, må tjenestene komme til kundene – og det har de gjort, sier NHH-professor Tor W. Andreassen.
Norsk innovasjonsindeks presenteres i år på et webinar sendt fra Bekks lokaler i Oslo, fra klokken 10:00 til 12:00. BEKK er partner i forskningssenteret Digital Innovation for Growth ved NHH. På webinaret skal fem av selskapene som inngår på rangeringene snakke om deres erfaringer med innovasjoner. De som holder innlegg er:
- Bjørn Arild Wisth, viseadministrerende direktør i Nordic Choice Hotels
- Bent Myrdahl, administrerende direktør i Q-meieriene
- Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest
- Nina Schanke Funnemark, direktør i Skatteetaten
- Kristoffer Gjelstad Langballe, direktør for strategi- og forretningsutvikling i Komplett.no
Les også:
Måler 90 bedrifter i 20 bransjer
Norsk Innovasjonsindeks gjennomføres i år for femte gang. Nytt fra i år er at tre indekser presenteres: Kommersiell innovasjonsindeks, Sosial innovasjonsindeks og Digital innovasjonsindeks (ny).
Indeksene måler omtrent 90 bedrifter i 20 bransjer. Kommersiell innovasjonsindeks måler bedriftenes innovasjonsevne sett fra kundenes opplevelser. Sosial innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og fremmer bærekraft.
Digital innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifter som digitale, i hvilken grad de benytter bedriftenes digitale løsninger, og om de opplever at bedriftene er innovative i sine digitale løsninger.