Verdensledende innovasjonsforskning
Åtte år med tjenesteinnovasjonsforskning i verdensklasse markert med konferanse i Oslo. – Vi begynte på null. Nå er Senter for tjenesteinnovasjon (CSI) i front, sier leder Tor W. Andreassen.
Som følge av raske samfunnsendringer i form av ny teknologi og økt konkurranse, har behovet for innovasjon i næringslivet og forskning på området lenge vært tilstede.
I hard konkurranse med andre aktører, fikk Norges Handelshøyskole i mai 2011 tildelt Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI), med 80 millioner kroner fra Norges Forskningsråd. Høyskolen skulle bygge opp et nytt forskningsmiljø innen tjenesteinnovasjon; Senter for tjenesteinnovasjon (CSI).
– Dette er en milepæl for NHH og en merkedag for norsk samfunnsvitenskapelig forskning, sa tidligere NHH-rektor Jan I. Haaland da CSI åpnet dørene.
Gjennom åtte år har CSI styrket NHHs forskning på tjenesteinnovasjon og hjulpet tjenesteytende selskaper, som eksempelvis hoteller, med nyskaping. Leder for CSI og NHH-professor Tor Wallin Andreassen mener senterets innovasjonsforskning har satt NHH på verdenskartet.
– CSI dro handelshøyskolen i luggen. Vi var ikke gode nok på innovasjonsforskning. I dag er høyskolen i front i inn- og utland, sier Andreassen.
Feiret bursdag
I forbindelse med åtteårsmarkeringen, arrangerte senteret og dets samarbeidspartnere en konferanse i Oslo 10. april.
Under tittelen «Innovation 2019: Reflections and Visions», tok aktørene et tilbakeblikk på årene som har gått og så på betydningen av innovasjon i fremtiden.
Forskningsdirektør Bjørn-Taale Sandberg i Telenor, konsernsjef Tone Wille i Posten Norge og påtroppende administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge var blant andre tilstede og holdt innlegg.
– Posten har endret seg mye i årenes løp, men vi har de største omstillingene foran oss. Samarbeidet med CSI har vært nyttig og lærerikt - det har motivert oss til å jobbe for å være blant Norges fremste selskaper på innovasjon, sa Willie.
Selskapet har samarbeidet med senteret siden oppstart.
Krevende og givende
Andreassen oppsummerer de siste åtte årene:
– Det har vært krevende fordi det har vært mye hardt arbeid. Vi startet på null, men nå er vi Norges fremste forskningsmiljø på tjenesteinnovasjon. Med mange partnere involvert, har det også vært nødvendig å ta mange hensyn, sier han.
– Samtidig har det vært et svært givende prosjekt. I samarbeid med næringsliv, har vi bidratt til vekst, nyskapning og endring i tjenestesektoren. Forskningen er også anerkjent utenfor Norges grenser, sier NHH-professoren.
Les også:
KOPIERES AV AMERIKANERE
Senterets forskningsarbeid har blant annet resultert i den mye omtalte «Norsk Innovasjonsindeks» – en rangering av bedrifters innovasjonsevne, vurdert av kundene. Land som USA og Sverige har kopiert forskningen, som er utviklet av Andreassen, Seidali Kurtmollaiev og Line Lervik-Olsen.
– Innovasjonsindeksen har vært min hjertesak. At forskningen nå brukes av andre, er et stort kompliment for CSI. Til tross for at den er omdiskutert, er jeg stolt over arbeidet vårt og resultatene vi har fått på kort tid, sier Andreassen.
I år ble IKEA for tredje år på rad kåret til Norges mest innovative selskap. Bilgiganten Toyota ble Norges beste selskap på sosial innovasjon. Under konferansen ble aktørene hedret med pris.