Hvorfor klarer noen bedrifter å få til en digital transformasjon raskere enn andre?

lars a moen_pc_phexe
Hvorfor klarer noen bedrifter å få til en digital transformasjon raskere enn andre? Dette spørsmålet er utgangspunktet for Lars Arvei Moens doktoravhandling. Han disputerer ved NHH 6. desember. Illustrasjonsfoto: phxere.
Disputas

15. november 2024 15:10

Hvorfor klarer noen bedrifter å få til en digital transformasjon raskere enn andre?

Lars Arvei Moen disputerer for PhD-graden ved NHH 6. Desember 2024 med avhandlingen «Strategy and Digital Transformation: Exploring the relationship between strategy and digital transformation in established firms».

Lars Arvei Moens avhandling består av tre artikler som utforsker hvordan strategi og digital transformasjon jobber sammen for å forsterke bedrifters konkurranseevne i et digitalt landskap.

Forskningen tar utgangspunkt i følgende spørsmål:

Hvorfor klarer noen bedrifter å få til en digital transformasjon raskere enn andre?

Den første artikkelen studerer forskjeller i bedrifters strategiske forpliktelse til digital transformasjon. Dette er viktig, siden ledere sitt fokus er begrenset. Gjennom analyse av årsrapporter fra norske børsnoterte selskaper, har Moen og hans medforfattere funnet at ulike strategiske orienteringer på kort sikt kan være komplementære, noe som kan forsterke digitale strategier. Langsiktig, derimot, kan fokuset bli fragmentert.

eirik berger abel

Ny avhandling om historisk ulikhet og mobilitet i Norge

Eirik Berger Abel disputerer for PhD-graden ved NHH 29. november 2024 med avhandlingen «Essays on Equality, Intergenerational Mobility and Family Formation».

Dette kan forklare hvorfor bedrifter som har vedvarende digitale orienteringer endres raskere.

I den andre artikkelen undersøker forfatterne hvordan digitaliseringshastigheten har variert mellom bedrifter under Covid-19-pandemien. Forfatterne brukte det faktum at nedstengningen var et incentiv for alle til å digitalisere likt, men de finner imidlertid at selskaper som allerede var digitale før pandemien, økte sitt forsprang på konkurrentene.

Den tredje artikkelen ser på et paradoks i forskningslitteraturen; vekststrategier for digitale bedrifter. Moen sammenligner «fokusstrategi», som prioriterer skalering, med «diversifisering», som innebærer plattformutvidelse. Han antyder at optimal strategi avhenger av en bedrifts digitale modenhet, sammenliknet med konkurransen i markedet.

heidi koponen_sigrid folkestad

Fra sentralbanken i Finland til en PhD ved NHH

– Makroøkonomi har alltid fascinert meg. Med solid erfaring som økonom i Finlands Bank, tar Heidi Koponen kunnskapen sin videre i en forskerkarriere ved NHH.

Samlet sett gir avhandlingen innsikt i hva som gjør enkelte bedrifter er mer proaktive i sin digitale transformasjon og hvordan de kan velge den mest hensiktsmessige vekststrategien.

Veileder:

Førsteamanuensis Tina Saebi, Institutt for strategi og ledelse, NHH

Tid og sted:

Aud. C, NHH

Prøveforelesningen starter klokken 10:15 og disputasen klokken 12:15

Tema for prøveforelesning:

TBA

Bedømmelseskomiteen:

Førsteamanuensis Kjersti Berg Danilova (leder for komiteen), Institutt for strategi og ledelse, NHH

Professor Kristian Sund, Roskilde University

Førsteamanuensis Alessandra Luzzi, BI

Om kandidaten:

Lars Arvei Moen har vært stipendiat ved Institutt for strategi og ledelse, NHH

Kontakt:

Lars.moen@nhh.no