
Norsk Innovasjonsindeks: Tise er den soleklare vinneren – Sbanken får slakt
Det er særlig én trend som peker seg ut i årets innovasjonsindeks, sier NHH-professor Tor W. Andreassen.
– Det er veldig gøy å få en slik pris, særlig når vi vet at dette er forankret i hva kundene sier og solid forskning, sier Eirik Frøyland Rime i Tise.
Tise - second hand treasures - blir nemlig igjen topprangert av sine kunder.
Det viser Norsk Innovasjonsindeks, som er utviklet ved Norges Handelshøyskole, der kundene rangerer virksomheters innovasjonsevne.
– De er ikke lønnsomme ennå, men det er ganske ordinært for slike selskaper. De har imidlertid hatt en vesentlig finansiell økning og mye tyder derfor på at Tise er på rett vei. Det er et veldig bra grensesnitt i appen, den er intuitiv og brukergruppen, som hovedsakelig består av yngre kvinner, er begeistret.
Det sier NHH-forsker og lederen for Norsk Innovasjonsindeks, Tor W. Andreassen.
På den andre enden av skalaen finner man DnBs Sbanken.
– Kundene er kjempeskuffet, sier Andreassen og legger til:
– Aldri før har en virksomhet opplevd et slikt fall på vår nasjonale måling, ikke bare på ett område, men alle.

Norsk Innovasjonsindeks er utviklet av forskere ved Norges Handelshøyskole med Andreassen i spissen og anvendes i ni land.
Andreassen: – Klar forventningsbrist

Kundenes totale inntrykk av bedriftene, er at innovasjonsevnen går ned.
Andreassen mener det må sees i sammenheng med høyere renter og den generelle prisstigningen i samfunnet, men like mye at norske virksomheter får lite ut av sine innovasjonsinvesteringer.
– Selv om Tise er en soleklar vinner, er det få bedrifter som oppleves som særlig innovative i 2024. Bedriftene har tilpasset seg en reallønnsnedgang hvor familier har strammet til. Det skaper en ytterligere tilbakegang fra allerede svake tall i 2023, når det gjelder kunders opplevelse av innovasjon, utdyper han.
Andreassen ser på det totale inntrykket som problematisk:
– Når det kommer til bærekraft, sosiale innovasjoner og bedrifter som oppleves som en ansvarlig nabo - ser vi også en nedgang fra allerede lave tall. Det er en klar forventningsbrist fra kundenes side.
Bedriftene innfrir heller ikke kundenes forventning til innovasjon digitalt:
– Gjennom alle år har andelen digitale innovasjoner steget jevnt og trutt, men i fjor flatet det ut. Dette må igjen sees i sammenheng med at familieøkonomien er strammet til og at bedrifter som en konsekvens kutter i innovasjoner, sier Andreassen.
Norsk innovasjonsindeks presenteres i samarbeid med Uc3m, Uhasselt, VinUniversity, The University of Queensland, Aarhus University, Hanken og Handelshögskolan, Karlstad business school.
