Samler luftfarts-Norge for å redusere klimapåvirkningen fra flytrafikken
Luftfartsbransjen har gått sammen med NTNU, NHH, Cicero og Sintef for å utvikle løsninger som kan redusere klimagassutslippene fra norsk flytrafikk.
Bransjen og forskere har i fellesskap søkt Forskningsrådet om støtte til et SFI – Senter for forskningsdrevet innovasjon. Støtteordningen skal bidra til innovasjon og verdiskaping i næringslivet gjennom samarbeid med forskningsmiljø.
– Står sammen
Professor Gunnar S. Eskeland ved Institutt for foretaksøkonomi deltar i arbeidet.
– Vi får utfordrende forskningsoppgaver, motparter og ressurser når vi går løs på slike prosjekter, sier Eskeland, økonomiprofessor og leder for senteret ENE ved NHH.
SAS, Norwegian, Widerøe, Avinor og Luftfartstilsynet er med i samarbeidet. Rolls Royce, Boeing, Norse, Green H, Avinxt, Scandinavian Seaplanes, DoveTail og SiriNor er andre industripartnere, i tillegg til NHO og LO.
– Vi står sammen med de fremste forskningsmiljøene på området. Det gir de beste forutsetningene for å lykkes, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Erik Lahnstein i en pressemelding.
Vanskelig oppgave
Nå har partnerne levert inn prosjektbeskrivelsen til et SFI. I spissen står professor Anders Hammer Strømman ved NTNU. Han har med seg forskere fra NHH, Cicero og SINTEF.
– Å redusere klimagassutslipp fra luftfarten er mye vanskeligere enn å redusere utslipp fra veitrafikk og sjøfart, hvor teknologien og løsningene har kommet mye lenger. De ulike forskningsmiljøene vi har samlet nå har ulik spisskompetanse som gir oss den bredden vi trenger for å finne gode løsninger, sier Strømman i pressemeldingen.
– Det å fly, og møtes, er viktig i menneskeheten. Vi skal bevege oss langt og raskt, dyrere og mindre. Vårt arbeid med transport og miljø, til nå mest i skipsfart og veitrafikk, skal nå opp i høyden.