En fremtidsrettet ledelsesstrategi
Fordi samfunnsansvar er stadig viktigere, avdekker vår forskning en ny strategi – sosial profittorientering (SPO) – som integrerer sosialt ansvar og økonomisk lønnsomhet.
Forskningen
Hvem: Berry, L. L., Danaher, T. S., Keiningham, T., Aksoy, L., & Andreassen, T. W
Hva: Social Profit Orientation: Lessons from Organizations Committed to Building a Better World. Om en ny ledelsesfilosofi som likestiller sosial nytte med økonomisk profitt, og integrerer samfunnsnytte som en sentral del av selskapets strategi.
Hvor: Journal of Marketing, 2024
Starbucks selger cirka åtte millioner kopper med kaffe hver dag. Kaffesalget går unna, men selskapet sliter med store omdømmeproblemer. Også Boeing strever. En grunn er at de har erstattet en ingeniør-kvalitets kultur med profittmaksimering. Det har gitt katastrofale følger.
I vår nylig publiserte artikkel i det anerkjente tidsskriftet Journal of Marketing introduserer vi en fremtidsrettet ledelsesfilosofi og strategi for selskaper som søker bærekraftig økonomisk vekst, kalt sosial profittorientering, eller social profit orientation (SPO).
Sosial profittorientering endrer hvordan bedrifter nærmer seg samfunnsansvar på. Den innlemmer sosial nytte som en kjerneprioritet på linje med økonomisk gevinst. I motsetning til tradisjonell «bedriftens samfunnsansvar», hvor samfunnsansvaret ofte betraktes som en tilleggskomponent, er SPO en strategi som ser på sosial gevinst som en integrert del av virksomhetens identitet og målsetning. Definisjonen av profitt inkludere sosial og miljømessig verdi.
Intervjuer med en rekke internasjonale og norske ledere viser at selskaper som ledes etter en slik strategi oppnår økt kundelojalitet, forbedret omdømme og sterkere relasjoner med både investorer og ansatte. Denne strategien gir et konkurransefortrinn fordi den svarer på det økende behovet for ansvarlighet og bærekraft blant forbrukere og samfunnsaktører.
Hvorfor klarer noen bedrifter å få til en digital transformasjon raskere enn andre?
Vår artikkel viser hvordan SPO kan styrke både økonomisk og samfunnsmessig verdi, og understreker at bedrifter som Boeing og Starbucks står overfor et kritisk behov for å skifte fra kortsiktig profittfokus til en langsiktig sosialt orientert strategi. Boeing, for eksempel, har opplevd alvorlige tillitsbrudd etter flere sikkerhetsrelaterte hendelser, inkludert 737 MAX-krisen. Deres ensidige fokus på kostnadsbesparelser og hurtig produktlansering har skapt omfattende omdømmeskader.
En SPO-strategi ville oppmuntret Boeing til å prioritere sikkerhet og miljøhensyn ved å investere i teknologier som reduserer utslipp og styrker sikkerheten, selv om dette innebærer høyere kostnader på kort sikt. En slik strategi kan hjelpe dem med å bygge tillit til både kunder og regulatorer og posisjonere seg som en ansvarlig og bærekraftig aktør innen luftfartsindustrien.
På samme måte kan Starbucks benytte SPO til å styrke sitt forhold til lokalsamfunn og leverandører. Som et selskap som er blitt kritisert for høye priser og sin innvirkning på lokalsamfunn, vil en SPO-baserte tilnærming hjelpe Starbucks med å utvikle tettere bånd til sine omgivelser ved å investere i etisk forsyningspraksis og lokale samfunnsprosjekter. Ved å legge sosial nytte i kjernen av sin virksomhet kan Starbucks bygge en lojal kundebase som verdsetter selskapets ansvarlige profil og gi positive resultater i et marked der forbrukerne stadig setter høyere krav til bærekraft.
AI som din personlige assistent
Gjennom SPO gir vår forskning et klart rammeverk og oppskrift for ledere som søker en strategi for fremtidens marked. SPO tar sikte på å være mer enn bare en strategi for profittmaksimering; det er en modell for å bygge langvarige verdier og relasjoner, der økonomisk og sosial verdi er gjensidig forsterkende. Dette gir ikke bare bedrifter en konkurransefordel, men kan også fundamentalt endre deres rolle i samfunnet – fra profittmaksimerende aktører til verdiskapende bidragsytere.
Innlegget til "Forskning viser at..." i DN var først publisert i DN 17. november 2024.