Konsekvenser av endringer i pendlemønstre
Azam Azad Gholami disputerer for PhD-graden ved NHH 12. februar 2024 med avhandlingen «Models for Spatial Consequences of Changes in Commuting Patterns».
Avhandlingen består av fire artikler der Azam Azad Gholami utforsker teoretiske modeller for romlige konsekvenser av endringer i pendlemønstre.
I den første artikkelen går Gholami gjennom modeller for samspill mellom arealbruk og transport (LUTI) og utviklingen over tid. I den andre artikkelen presenteres et eksperimentelt design for å studere hvordan estimater på den «avstandsavskrekkende parameteren» – som forteller om folks holdning til å gjennomføre en reise når avstand endres – reagerer på forskjellige mønstre av romlig struktur.
Designet som er brukt i den andre artikkelen defineres som et såkalt agentbasert simuleringsrammeverk. Det vurderer responsen på pendling og migrasjon til endringer i den romlige strukturen, med hensyn til ulike problemstillinger på både arbeids- og boligmarkedet. Agentene er utstyrt med en nyttefunksjon og forventes å maksimere sin nytte tilsvarende deres disponible inntekt (fratrukket pendlingskostnader og boligverdi). Artikkelen undersøker hvordan estimatene av avstandsavskrekkings-parametere responderer på hvor det sentrale næringsområde er plasser, hvor en finner ulike jobbklynger, endringer i veinett, og geografisk nærhet mellom byer.
I den tredje artikkelen demonstrerer Gholami hvordan reisemønsteret avhenger av forholdene i arbeids- eller boligmarkedet og hvordan dette reflekteres i beregningene av avstandsavskrekkings-parameteret. Videre identifiserer kandidaten hvordan etterspørsel etter reiser påvirkes av preferanser i husholdningene og husholdningsbudsjettets begrensninger. Den fjerde artikkelen utforsker i hvilken grad en standard romlig interaksjonsmodell er en god tilnærming for å kunne forutsi sammenhengen mellom pendling og investeringer i veinettverket.
Angrep i Rødehavet: Vidtrekkende konsekvenser
Veiledere:
Professor Jan Ubøe (hovedveileder), Institutt for foretaksøkonomi, NHH
Professor Inge Heldal Thorsen, HVL
Tid og sted:
Aud. Karl Borch, NHH. Prøveforelesningen starter klokken 10:15 og disputasen klokken 12:15
Tema for prøveforelesning:
Impacts of information and communication Technology (ICT) innovations on transport modelling
Bedømmelseskomiteen:
Førsteamanuensis Julio Cesar Goez (leder for komiteen), Institutt for foretaksøkonomi, NHH
Førsteamanuensis David Philip McArthur, Universitetet i Glasgow
Foreleser Fiona Crawford, Universitetet i Glasgow
Om kandidaten:
Azam Azad Gholami har vært stipendiat ved Institutt for foretaksøkonomi, NHH