Tallknuseren som leder NHHs nye studieprogram
Håkon Otneim har alltid likt matematikk. Nå er han programansvarlig for NHHs nye bachelorprogram «Business, Economics and Data Science».
– Det er veldig stort at NHH lanserer et nytt bachelorprogram. Siden oppstart i 1936, har skolen kun hatt ett bachelorprogram og det har vært svært populært og anerkjent. NHH er kjent for å tilby siviløkonom-utdanning med stor «S». Hvorfor endre på noe som fungerer så godt? spør programansvarlig Håkon Otneim retorisk.
Otneim forteller at det handler om å tilpasse utdanningstilbudet til den rivende utviklingen i digital teknologi.
Det nye bachelorprogrammet, som har fått navnet «Business, Economics and Data Science» (BEDS), er internasjonalt orientert, og gir en økonomiutdanning med spesialisering i teknologi. Dataanalyse, programmering, mer avansert matematikk, anvendt statistikk og kunstig intelligens blir sentrale kurs.
Les også:
River ned siloer
Otneim forteller at han opplever det som et privilegium å være med på å opprette et helt nytt bachelorprogram.
– Det er en rolle som jeg aldri kunne forberedt meg på.
Alle kursene er nye, og utvikles parallelt:
– Foreleserne lager en plan for hvert semester og samkjører kursene. Alle vet hva de andre underviser i og det gir en unik flyt. Vi får på denne måten vekk silotankegangen som til tider kan prege akademia.
– Det har vært visse begrensninger så klart, men vi har brukt friheten til å få inn flest mulig tekniske kurs.
Les også:
Fikk jobb i London mens han var NHH-student
Må trives med programmering
Programmet gir opptak til master i økonomi og administrasjon ved NHH, på lik linje med den eksisterende bachelor i økonomi og administrasjon (BØA). Fullført mastergrad gir tittelen siviløkonom.
– Hvem er BEDS for, enkelt sagt?
– Studieprogrammet er for de som ønsker en businessgrad som retter seg mot stordataanalyse og programmering. Om du liker både økonomi og realfag, må BEDS være det perfekte studiet for deg. Matematikk skal ikke være noe du presser deg gjennom, men noe du trives å jobbe med. Som våre andre studenter, forventer vi at BEDS-studentene er ambisiøse og stiller krav til studieprogrammet sitt.
– Det er veldig bra, for det holder oss skjerpet.
– Måtte bli noe «mattegreier»
Otneim tilhører Institutt for foretaksøkonomi, der han jobber som førsteamanuensis. Hans ekspertområder er statistikk, matematikk, programmering og stordataanalyse. I motsetning til mange av sine fagfeller, har han ikke studert på NHH.
– Jeg skulle egentlig gå industriell økonomi i Trondheim, men ombestemte meg etter militæret fordi jeg ønsket å bli i Bergen. Jeg var ikke helt sikker på hva jeg skulle studere, men visste det måtte være noe «mattegreier» og at jeg skulle bli skikkelig god på det.
Valget falt på bachelor i matematikk, før han senere tok master og doktorgrad i statistikk – alt på Universitetet i Bergen (UiB).
Stortrives på NHH
Det var gjennom professor Jarle Møen, nå leder for Institutt for foretaksøkonomi, at han fikk øynene opp for NHH. De ble kjent da Otneim fungerte som ekstern sensor i kurset som nå heter «empiriske metoder» (MET4). På det tidspunktet var han stipendiat på UiB.
– Jeg tok kontakt med Møen da jeg nærmet meg slutten på doktorgraden for å høre om det var noen muligheter på NHH. Det var det, og jeg begynte som postdoktor dagen etter jeg disputerte på UiB. Det var i 2016, og allerede våren 2017 ble jeg sendt ned i Aud Max for å ta over MET4.
Statistikeren angrer ikke på valget, og sier han stortrives på handelshøyskolen.
– Her får jeg rikelig med faglige og pedagogiske utfordringer, og nå skal jeg også passe på at BEDS blir en suksess. Det tror jeg ikke blir noe problem, når jeg ser på engasjementet til de flotte kollegaene mine som skal undervise.
Les også:
NHH-forskere fikk undervisningspris på 250 000 kroner
Fikk undervisningspris
Otneim og statistikk-kollega Geir Drage Berentsen fikk i 2022 undervisningsprisen "Inspirational Teaching Award", som de første i NHHs historie. De fikk prisen for fremragende formidling av kunnskap og forskning.
Da pandemien stengte campus, tok Drage Berentsen og Otneim i bruk «flipped classroom», eller omvendt undervisning, som pedagogisk metode.
– Hva kan BEDS-studentene forvente av undervisningen?
– De skal få nok å bite i, sier han med et smil.
Les også:
Håkon Otneim om bruk av kreativitet i Det nye studieprogrammet (QS Insights Magazine)