Hvordan varepraten påvirker oss som forbrukere

iffat tarannum_shopping_canva
Varepraten på nett og i sosiale medier («electronic word of mouth») påvirker forbrukernes beslutningsprosess og deretter selskapets inntekter. Derfor er det avgjørende å forstå hvordan ulike typer eWOM påvirker oss. Dette er tema for Iffat Tarannums doktoravhandling. Hun disputerer for PhD-graden ved NHH 16. desember.
Disputas

2. desember 2024 12:52

Hvordan varepraten påvirker oss som forbrukere

Iffat Tarannum disputerer for PhD-graden 16. desember med avhandlingen «Understanding the Role of Textual Paralanguage in Electronic Word of Mouth».

Vareprat, munn-til-munn – eller jungeltelegrafen: Electronic word of mouth (eWOM) er fagtermen som beskriver den nettbaserte kommunikasjonen om produkter og merkevarer blant forbrukere, som for eksempel kunde- eller gjesteanmeldelser.

eWOM påvirker forbrukernes beslutningsprosess og deretter selskapets inntekter. Derfor er det avgjørende å forstå hvordan ulike typer eWOM påvirker oss.

For tiden deler forbrukere innhold beriket med tekstuell paralingvistikk (TPL). TPL refererer til skriftlige uttrykk for ikke-verbal kommunikasjon som inkluderer emojier, uttrykksikoner, klistremerker, ulike tegnsettinger og avgrensninger. Denne doktorgradsavhandlingen, som består av tre artikler, fokuserer på eWOM skrevet med TPL.

Den første artikkelen gjennomgår eksisterende forskning på eWOM med TPL. Funn viser at forbrukere bruker TPL for å uttrykke følelser. TPL forbedrer også forbrukernes forståelse når de leser eWOM.

lars a moen

Hvorfor klarer noen bedrifter å få til en digital transformasjon raskere enn andre?

Lars Arvei Moen disputerer for PhD-graden ved NHH 6. Desember 2024 med avhandlingen «Strategy and Digital Transformation: Exploring the relationship between strategy and digital transformation in established firms».

Den andre artikkelen undersøker effektene av å skrive eWOM med tekst og TPL på avsendere. Vi opplever at når forbrukere bruker både tekst og TPL, føler de seg mer knyttet til merkevaren. Den tredje artikkelen undersøker hvordan WOM med tekst og TPL påvirker kjøpsintensjonen til mottakerne av eWOM. To eksperimenter viser at TPL øker intensjonene om merkevarekjøp ved å gjøre eWOM mer interessant.

Denne avhandlingen gir ny innsikt til både forskningslitteraturen og markedsføringsbransjen. Kandidaten anbefaler at markedsførere oppmuntrer forbrukere til å bruke paralingvistikk i eWOM dersom de ønsker å styrke engasjementet og merkelojaliteten.

Veiledere:

Professor Leif Hem (hovedveileder), Institutt for strategi og ledelse, NHH

Professor Herbjørn Nysveen,  Institutt for strategi og ledelse, NHH

Tid og sted:

16. desember, Aud B, NHH

Prøveforelesningen starter klokken 10:15 og disputasen klokken 12:15

Tema for prøveforelesning:

What role do contextual factors play when investigating the impact of electronic word of mouth?

Bedømmelseskomiteen:

Førsteamanuensis Nhat Le (leder for komiteen), Institutt for strategi og ledelse, NHH

Professor Ragnhild Silkoset, BI

Førsteamanuensis Jonas Colliander, Stockholm School of Economics

Om kandidaten:

Iffat Tarannum har vært stipendiat ved Institutt for strategi og ledelse, NHH

Kontakt:

Iffat.tarannum@nhh.nio