Trenes i presentasjonsteknikk
– Det er litt ubehagelig, men det gikk jo veldig bra, sier Maren Huseth Mortensen (21). Hun er blant 400 studenter som nylig fikk testet kommunikasjonsferdighetene sine i kurset SAM2.
Studentene sitter spente i Aud Max. De skal nå få innføring i presentasjonsteknikk av Siri Lill Mannes og Arne Møller i SpeakLab.
Senere samme dag får studentene oppgaver som de skal løse og presentere. De skal jobbe i par, og får kun to timer på å forberede seg.
Opplegget er det NHH-professor Kjetil Bjorvatn beskriver som et «spennende pedagogisk prosjekt». Det er en del av det obligatoriske bachelorkurset mikroøkonomi (SAM2).
– Vi har gjort lignende før, men da over flere dager. I år ville jeg prøve noe nytt, og gjøre mer en «happening» ut av det.
Bjorvatn forteller at det handler om å gi studentene trening i muntlig presentasjon og at de skal oppleve mestring.
– Jeg kaller det «Mikrofonen» for å spille på at det handler om mikroøkonomi og kommunikasjon. Samtidig er det viktig å få frem at dette skal være en konkurransefri sone og at det skal være gøy, sier NHH-professoren.
Bjorvatn fikk i fjor «Inspirational Teaching Award», en pris som gis til NHH-forskere som gjør en ekstraordinær innsats i undervisningen.
Les også:
– Jeg er ikke så glad i å presentere
To av de som skal «i ilden» er Hanna Notland (21) fra Stavanger og Maren Huseth Mortensen (21) fra Vikersund. Det er nå kun noen minutter igjen til de får tilgang til oppgaven de skal løse.
– Stressnivået ligger nok på 3 av 5. Jeg er ikke så glad i å presentere, sier Notland.
– 3 her også. Det er alltid nervepirrende med slike opplegg, men det går jo alltid bra, sier Mortensen.
De kikker på laptop-skjermene sine; nå er oppgaven ute.
– Yes! utbryter Mortensen.
Studentene gir uttrykk for å være lettet. Oppgaven ser ut til å være overkommelig. Det de skal svare på er: Hvem har tatt jobbene fra Trumps velgere? Robotene eller Kina?
Notland og Mortensen går inn i konsentrasjonsmodus. De begynner å diskutere og får raskt ned en disposisjon. Når de er enige om hvordan oppgaven skal løses, går de over på selve presentasjonen. De tror det er best å bytte på hvem som snakker.
LES OGSÅ:
Går fra teori til å utvikle egne start-ups
Mener gode slides er oppskrytt
Studentene forteller at fikk gode tips til hvordan være en god formidler av SpeakLab.
La oss derfor gå tilbake til forelesningen med dem på begynnelsen av dagen:
– Hva mener dere kjennetegner en god formidler? spør Siri Lill Mannes studentene. Mannes har over 20 års erfaring fra TV og er kjent for mange som nyhetsanker for TV 2.
– Engasjement, kommer det raskt fra en student i salen.
Studentene nevner også selvtillit, at du må tro på budskapet ditt, snakke tydelig, ha et aktivt kroppsspråk, ha «passion» og tilpasse deg publikum.
– Alt er rett! Og som dere ser, er det ingen som svarer «gode slides». Vi møter mange som skal snakke på konferanser, og de er veldig opptatt av «slides». De burde heller være opptatt av hvordan de formidler et budskap og at de får publikum med seg, sier Arne Møller.
Han er fysioterapeut med spesialutdanning i stemmebruk, har Norges høyeste trenerutdanning fra Olympiatoppen og er tidligere Brann-kaptein. Som profesjonell fotballspiller fikk han gode tips fra idrettspsykologen om hvordan håndtere stressende situasjoner.
– Selvtillitsknekken kommer jo ofte rett før du skal prestere. Det handler om å ikke la de negative følelsene ta overhånd; du må tenke «jeg har høy status» og «jeg er sterk». Om du sier til deg selv «jeg er svak», så føler du deg svak.
LES OGSÅ:
– Nå har du sjansen til å satse
– VAR EGENTLIG IKKE SÅ SKUMMELT
Klokken er nå 12:15 og studentene er klare for å presentere oppgavene sine i aulaen. Det er ikke tillatt med notater, men de har en arktavle (flipover) til rådighet. Hele presentasjonen tar bare ti minutter og det er satt av fem minutter til spørsmål.
Hanna Notland og Maren Huseth Mortensen må vente litt før de kan presentere; først skal tre andre grupper vise hvordan de har løst sine oppgaver.
Vi spoler tiden litt frem:
– Nå er dere ferdig! Kan dere beskrive stressnivået deres?
– Jeg vil si det er på nivå 1. Presentasjonen gikk bedre enn forventet, og det var egentlig ikke så skummelt, sier Notland.
– For meg er det på nivå 2. Det var på nivå 5 rett før vi skulle presentere. Det er litt ubehagelig å bli kastet ut i det, men jeg har lært mye i dag.
Les også:
Tallknuseren som leder NHHs nye studieprogram
Samfunnsnyttig kurs
– Brukte dere tipsene fra SpeakLab?
– Ja, flere. Jeg var opptatt av å holde meg rolig. Da kommuniserer du bedre, samtidig som du får det bedre med deg selv, sier Notland.
For Mortensen var tipsene om kroppsspråk nyttige:
– Jeg var opptatt av å se på de jeg snakket til, ikke være vendt mot tavlen og ha kontroll på hendene.
– Hva sitter dere igjen med etter i dag?
– Det ble jo tydelig i dag at kurset vi tar er veldig samfunnsnyttig, og at det alltid finnes flere sider ved en sak. Jeg lærte også at det å være en god formidler er viktig i de fleste jobber. Det handler om å få folk til å ville høre på deg, sier Mortensen.