Går fra teori til å utvikle egne start-ups
– Vi jobber med en ny bot, sier bergenseren Regine Kallmyr, bachelorstudent på kurset SOL4.
Midt i NHH-aulaen sitter de tre studentene, dypt inne i strategiske diskusjoner om sin nyeste innovasjon, Regine Kallmyr, Henriette Bø og Astrid Bohne. Alle tre går siste året på bachelorstudiet.
De har klekket ut en ny ide til en oppstartsbedrift.
Under veiledning av strategiprofessor Eirik Sjåholm Knudsen, utforsker de potensialet i sin ferske start-up idé: En bot som gir personlig tilbakemelding på presentasjonsteknikk, tilgjengelig for enhver som ønsker å forbedre sine evner før de opptrer foran et publikum.
– De har et artig forslag for en ny start-up, sier Eirik Sjåholm Knudsen ved Institutt for strategi og ledelse og mannen bak det obligatoriske bachelorkurset SOL4.
Vil utvikle en bot
Bachelorstudentene Regine Kallmyr fra Bergen, Henriette Bø fra Kristiansand og Astrid Bohne fra Sola diskuterer og noterer. De er tre av nærmere 400 NHH-studenter som dette semesteret tar kurset SOL4.
Nå er aulaen rigget for kursets workshop, «Strategi i praksis: Bygg en tech start-up på en dag».
– Vi jobber med å utvikle en ny bot som skal gi studenter og andre som ønsker det tilbakemelding på presentasjonsteknikk. Den skal være enkel å bruke for alle som trenger å øve, og den skal gi fortjeneste sier Kallmyr.
– Og det skal være mulig å få den raskt ut på markedet, sier Astrid Bohne.
Pitche en ny start-up
– For å skjønne konseptet, kan du se for deg at du er på teams og holder en presentasjon. Forskjellen er at på andre siden av skjermen sitter det en robot med videofunksjon og mikrofon. Den forteller hva du kan forbedre, sier Kallmyr.
Boten er altså automatisert og spesialisert på å tolke og fortelle brukeren hvordan vedkommende klarte seg gjennom pitchingen. I forkant av presentasjonen, kan brukere legge inn CV og hvilke typer jobber de er interessert i.
– Hvordan kom dere på denne ideen?
– Vi brukte ChatGPT, for å få innspill til nye oppstartsideer. Så kom Regine på dette med at vi tidligere gjerne brukte foreldre, holdt presentasjoner for dem, slik at de kunne hjelpe oss videre. Det var egentlig utgangspunkt for vår start up-ide, sier Henriette Bø.
Kurset lærer studentene hvorfor noen bedrifter har suksess, mens andre ikke har det.
Professor Eirik Sjåholm Knudsen
Kan videreutvikle ideen
Alle studentene som deltar på workshopen, skal komme med forslag til en ny bedrift. Den skal ikke ha høye oppstartskostnader, bygges på nocode-teknologi, og må være lønnsom fra første år.
Oppdraget er ikke helt enkelt, men teori og ny forskning som blir brukt i SOL4, gir dem et godt grunnlag for å skape en potensiell lønnsom strategi ut fra ideen, mener Sjåholm Knudsen.
Dette må til for å få flere kvinner i fintech
– Kurset lærer studentene hvorfor noen bedrifter har suksess, mens andre ikke har det, og hvordan prestasjonsforskjeller kan vedvare over lang tid eller bli utliknet av konkurrenter, og hvordan man kan bruke denne kunnskapen til å ta bedre beslutninger, sier NHH-professoren.
Som kursansvarlig, ønsker han å prøve ut nye pedagogiske muligheter. Han vil ha færre store forelesninger, mer teori på video, og flere case-øvelser og workshops der studentene kan jobbe sammen og anvende teorien på reelle problemstillinger. Fysiske møter blir Q&A og diskusjon.
– Casene vi jobber med på kurset, gir verdifull praktisk erfaring med å løse faktiske problemer. I denne workshopen må de jobbe med ideutvikling, tilegne seg teknologisk kompetanse, tenke på strategiske løsninger og vurdere markedet og inntjeningsmuligheter, sier Sjåholm Knudsen.
Reelle problemstillinger
Tilbake i aulaen jobber Kallmyr, Bohne og Bø med å utvikle konseptet. De har tro på ideen.
– Absolutt, sier Bø.
– Vi kan tilby gratis versjon til studenter, der de får tilgang til basispakke. Et annet produkt kan være intervjutrening. Dette er et eksempel på hva som kan bli betalingstjeneste. Vi ser også på mulighetene for å tilby andre tjenester til bedrifter, sier Bohne.
– Har hjulpet i læringen
Caseoppgaver med presentasjon har hjulpet veldig på læringen, da må du kunne teorien godt.
NHH-student Heriette Bø
– Hvordan liker dere casebasert undervisning og gjesteforelesninger?
– Det er absolutt gøy, sier Bohne fra Sola, og legger til:
– Da Nysnø var på NHH for å holde caseforelesning, snakket jeg med dem i pausen. Jeg fikk egentlig en aha-opplevelse. Selv om jeg er fra området, så jeg hvor mange spennende og ulike typer jobber – mange innen energi – det er i og rundt Stavanger.
– Så kanskje det blir et internship i Nysnø?
– Det kan kanskje bli aktuelt, sier Bohne.
Også Henriette Bø trives svært med arbeidsmetoden:
– Jeg har jobbet med kurset helt fra starten av. Caseoppgaver med presentasjon har hjulpet veldig på læringen, da må du kunne teorien godt, ellers blir det vanskelig. Jeg tror SOL4 er ett av kursene med mest presentasjoner, og det er veldig positivt.
OSLO - Bergen
– Jeg tror noe av det som gjør kurset så bra, er at det er faglig oppdatert. Det er dagsaktuelt. Mens enkelte forelesere fraråder studenter å bruke ChatGPT, ber Eirik oss bruke den, sier Kallmyr.
De er fremdeles på bachelorstudiet, men kikker likevel litt lengre fram. NHH-kandidatene er svært ettertraktet på arbeidsmarkedet. Svært mange har signert jobbkontrakt lenge før masteroppgaven er levert.
Henriette Bø ser på jobbmuligheter både i Norge og utenlands.
– Jeg har vært på bedriftspresentasjon med Jotun, det virket veldig interessant, også fordi de har fabrikker over hele verden.
Regine Kallmyr regner med å dra til Oslo, for å jobbe der noen år.
– Men så er det tilbake til Bergen, for du vet jo hva de sier: Du kan ta jenta ut av Bergen, men du kan ikke ta Bergen ut av jenta.