Funksjonaliteten er viktigere enn Twitter-logoen

kaffekopp, mobil, smarttelefon ikoner. pexels.com
Hovedårsaken til at en logoendring for Twitter sannsynligvis ikke vil påvirke brukerne betydelig, er at det ikke direkte tar tak i kjerneutfordringene som har ført til redusert brukerengasjement og nedgang i antallet brukere. Foto: pexels.com cottonbro studio og smartphone icons
Innlegg

3. august 2023 09:54

Funksjonaliteten er viktigere enn Twitter-logoen

Twitters hamskifte vil ikke ha betydning for brukerne. X-logoen løser ikke eventuelle underliggende problemer med brukervennlighet eller funksjonalitet, mener NHH-professor Tor W. Andreassen.

En logo- og navneendring til «X» vil sannsynligvis ikke ha en nevneverdig innvirkning på brukerengasjementet og veksten til «det som tidligere het Twitter».

Eldre dame facetimer. Foto: RDNE Stock project

Når bestemor facetimer

Digital teknologi bidrar til å forbedre folks livskvalitet. I dag er ensomhet og isolasjon en epidemi som må bekjempes med alle midler – inkludert digital teknologi.

Selskapet må fokusere på å takle kjerneutfordringene og forbedre brukeropplevelsen for å beholde og tiltrekke seg flere brukere, heller enn å stole utelukkende på en ny merkeidentitet.

Hovedårsaken til at en logoendring for Twitter sannsynligvis ikke vil påvirke brukerne betydelig, er at det ikke direkte tar tak i kjerneutfordringene som har ført til redusert brukerengasjement og nedgang i antallet brukere.

Selskapets problemer stammer fra faktorer som nedgang i annonseinntekter, negativ kontantstrøm og økt konkurranse fra andre plattformer som Metas Threads. Å kun endre logoen uten å adressere disse grunnleggende utfordringene, vil trolig ikke forbedre brukerengasjementet.

Den blå fuglen-logoen har vært et ikonisk og gjenkjennelig symbol knyttet til Twitter i lang tid. Brukerne har utviklet en sterk tilknytning til denne logoen, og å endre den til et stilisert «X» kan føre til forvirring og distanse.

mann, pxhere.com

La menn være menn. Hva er problemet?

Adam Njås kronikk «Menn i dameland» har satt fyr på debattsidene i media i sommer. Hva er problemet, spør NHH-professor Kenneth Fjell i Dagens Perspektiv.

Tapet av en så etablert visuell identitet kan gjøre det vanskeligere for plattformen å opprettholde merkekjennskap og lojalitet blant sine eksisterende brukere. Brukere er mer opptatt av funksjonaliteten og tilbudene som plattformen gir, heller enn selve logoen.

Uansett om logoen er en blå fugl eller en «X», er det som virkelig betyr noe for brukerne den totale brukeropplevelsen, innholdskvalitet og plattformens pålitelighet. Å kun endre logoen vil ikke løse eventuelle underliggende problemer med brukervennlighet eller funksjonalitet som kan drive brukerne bort.

Illustrasjonsfoto av grønne blader. Foto: Unsplash v. Tugce Gungormezler

Vestres grønne satsing sliter

Fredag 30. juni presenterte næringsminister Jan Christian Vestre fem tiltak for å stimulere til grønn omstilling. Dessverre levde han ikke opp til forventningene, skriver Tor W. Andreassen.

Mens Elon Musks visjon om å gjøre Twitter til en «alt-i-ett-app» under navnet «X» er ambisiøs, avhenger suksessen av en så omfattende transformasjon av hvor godt plattformen imøtekommer brukernes behov og preferanser.

Endringen av navnet alene garanterer ikke suksess, og brukerne vil trolig vurdere plattformen ut fra faktiske tilbud og ikke bare rebrandingen.

I sammenfatning er det lite sannsynlig at kun en logoendring vil ha en betydelig innvirkning på Twitters brukerengasjement og vekst.

Selskapet må fokusere på å løse kjerneutfordringene og forbedre brukeropplevelsen for å beholde og tiltrekke seg flere brukere, heller enn å stole utelukkende på et hamskifte.

Innlegget var først publisert i Finansavisen 27. juli 2023. 

flyplass fra canva, tor w andreassen

Økt klasseskille i luften er ikke uproblematisk

Det en dårlig løsning når noen få får det mye bedre ved at mange andre får det vesentlig dårligere, skriver Tor Wallin Andreassen i Dagens Perspektiv.

Toppbilde: pexels.com (cottonbro studio og smartphone icons)