– Vi lærer mens vi praktiserer
Marianne Heggenhougen ville jobbe tverrfaglig og brukerorientert. Da ble veien kort til Design Thinking.
– Det er ikke så dumt å dra fra Oslo til Bergen på disse samlingene. Da kommer jeg fort inn i fagboblen og får konsentrert meg skikkelig, sier Marianne Heggenhougen, som til daglig jobber som tjenestedesigner i konsulentselskapet Bouvet.
Heggenhougen deltar på den nest siste samlingen av Design Thinking i regi av NHH Executive, Høgskulen på Vestlandet og Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen. Studieprogrammet går over åtte måneder og gir studiepoeng på masternivå.
Brukerorientert metode
Heggenhougen er utdannet art director, og har mange års erfaring med kommunikasjonsarbeid. Det har hatt sine oppturer og nedturer.
– Min største frustrasjon med kommunikasjon, er at jeg ofte kommer for sent inn i en prosess. Hvis løsningen eller tjeneste ikke fungerer for brukeren, kan den ikke reddes inn med kommunikasjon, sier hun.
Frustrasjonen ble satt på pause da hun jobbet med et prosjekt om forsøpling for non-profit-organisasjonen LOOP. Da ble hun introdusert for en arbeidsmetodikk som ga mersmak.
– Jeg jobbet tett med et designbyrå som viste meg en brukerorientert tilnærming for å lage bedre tjenester og produkter. Jeg bestemte meg for å lære mer om metoden og googlet meg frem til Design Thinking-programmet, sier hun legger til:
– Jeg så raskt at dette studiet hadde den perfekte sammensetningen med tverrfaglighet som en viktig bærebjelke.
– En kreativ tenkemåte
Nest siste samling på Design Thinking foregår på Høgskulen på Vestlandet. Historiefortelling som verktøy står på timeplanen.
– Hvorfor er historier så viktig for oss? spør Lars Petter Aase, programleder for Design Thinking hos NHH Executive.
Aase får flere forslag fra studentene.
– Engasjere, inspirere, motivere, overbevise og huske, kommer det fra salen.
– Helt riktig, svarer Aase og fortsetter:
– Historier skaper identitet. Vi speiler oss selv i andre gjennom historier.
Aase har fått med seg den tidligere studenten og designeren Håvard Legreid som mentor på Design Thinking-programmet.
– Hva er Design Thinking?
– For meg er det først og fremst et mindset, en kreativ måte å tenke på, for å løse problemer. Men det kan også fungere som en rettesnor på hvordan du møter utfordringer i prosjekter. Og utfordringene du møter trenger nødvendigvis ikke å være problemorientert. Det kan like gjerne handle om hvordan du rigger en prosess for best mulig resultat, forklarer Legreid.
– Hvorfor skal man lære Design Thinking?
– Fordi det er en åpen måte å tenke på. Dette er en metode som kan brukes for å gjøre en organisasjon i stand til å tenke som designere, sier han, og slår fast:
Det er nå du trenger ny kunnskap
– Da legger du også til rette for endringer som kan gi helt nye og spennende perspektiver på hva organisasjonen din er, og åpne opp for innovasjon.
Aase skyter inn:
– Design Thinking har som formål å skape noe nytt ved å gå inn i det ukjente og inn i fremtiden. Denne metoden gir et trygt rammeverk for å gå fremover uten å være bundet av fortiden. Dette er en praktisk og menneskesentrert prototypedrevet metode for innovasjon.
– Bærekraftige forretningsmodeller trenger kunnskap
Virkelige case i undervisningen
Undervisningen på Design Thinking er casebasert med prosjekter knyttet til reelle problemstillinger i norske virksomheter. Studenten jobber tverrfaglig i grupper.
– Gruppen vår er sammensatt av veldige forskjellige mennesker med ulik bakgrunn og ulike perspektiver. Det fungerer helt utmerket og gir et godt læringsmiljø, sier Heggenhougen.
– Hvilken case skal dere løse?
– Vi jobber med et forsikringsselskap. Uten å røpe for mye, handler det om markedet for små og mellomstore bedrifter, sier hun og legger til:
– Det er veldig kult å jobbe med reelle caser. Det viktigste er læringen vi får ut av dette. Vi forsøker å bruke mest mulig av metodikken vi har tilegnet oss i arbeidet med caset. Vi lærer mens vi praktisere. Bedre blir det ikke pedagogisk.
Læring krever at du er engasjert
Studiet har åtte intensive samlinger over ett år med avsluttende eksamen.
– Noen råd til kommende studenter?
– Det er lurt å lese pensum i forkant av samlingene og forelesningene. Leser du jevnt underveis, går eksamen veldig greit.