– Bærekraftige forretningsmodeller trenger kunnskap
For mange virksomheter handler bærekraft om å skaffe konkret kunnskap for å utvikle nye og lønnsomme forretningsmodeller. Det første kullet på bærekraftsprogrammet hos NHH Executive har fått nyttige svar.
– Det føles veldig godt å møte studentene ansikt til ansikt etter å ha gjennomført to digitale samlinger, sier Sveinung Jørgensen. Han er programdirektør og førsteamanuensis ved Centre for Sustainable Business (CSB) hos NHH.
– Selv om vi føler at vi kjenner hverandre etter de digitale samlingene, blir det alltid mer energi i diskusjonene når vi møtes fysisk.
Jørgensen spriter hendene og tar en matbit sammen med studentene på året kull på Sustainable business strategy. Deltakerne kommer fra en rekke store norske virksomheter innen finans, industri og andre virksomheter. De er halvveis i studieløpet på deltid som ender opp med 30 studiepoeng på masternivå.
Mangler kunnskap
Sammen med førsteamanuensis på NHH og CSB-kollega Lars Jacob Tynes Pedersen, er Jørgensen programansvarlig for det nye bærekraftsprogrammet hos NHH Executive.
– Hvorfor skal en ta en mastermodul i bærekraft?
– Bærekraftige forretningsmodeller trenger kunnskap for å realiseres. Det er lett å strø om seg med floskler, og det er ikke enkelt å omstille seg og bli lønnsom i det grønne skiftet, sier han og legger til:
– Det handler om å skape nye forretningsmodeller. På denne mastermodulen treffer du folk fra ulike bransjer med ulike erfaringer og forslag til løsninger på bærekraftsutfordringene. I tillegg til det faglige fra oss, diskuteres det på tvers av bransjer. Dette er en utrolig god måte å lære på.
Åpnet en ny dør
Maiken Moe jobber med finans i Hydro. Hun tar en kaffe med medstudent Danat Tekie som er leder for eksterne relasjoner i Young Sustainable Impact (YSI).
– Hvordan vil dere oppsummere samlingene så langt?
– De to første digitale samlingene gikk overraskende bra, men det er litt befriende å møtes fysisk igjen, sier Tekie og legger til litt lattermildt:
– Jeg ble faktisk veldig overrasket over høyden til enkelte. Frem til nå har jeg vært vant med å se medstudentene halvveis på en liten skjerm.
Både Moe og Tekie har oppdaget at mange bransjer har felles utfordringer i det grønne skiftet. Gjennom innovasjon og nye forretningsmodeller er det mulig å finne lønnsomme løsninger på utfordringene innen bærekraft, understreker de to.
– Jeg jobber egentlig med finans i Hydro, men dette programmet har åpnet opp for nye muligheter for meg, sier Moe.
– Hvilke muligheter?
– Vi jobber nå med å etablere en ny bærekraft-enhet under forretningsområdet Energi i Hydro. Kunnskapen jeg har tilegnet med på denne mastermodulen, har helt klart åpnet en ny og spennende dør for meg, sier hun.
KPMG på skreddersydd NHHE-program
– Fullt gjennomførbart
Alle deltakerne på Sustainable business strategy har full jobb ved siden av studiet. I løpet av 12 måneder skal studentene gjennom pensum og fem samlinger.
– Dette er fullt gjennomførbart for de aller fleste. De som kommer hit, har mest sannsynlig riktig motivasjon og erfaring for å henge med. Men det går litt i bølger. Noen perioder er mer intens enn andre, sier Tekie.
Moe skyter inn:
– Det er veldig givende å høre på hvilke erfaringer andre bransjer har gjort. Det gjør studiet veldig praktisk. Vi har hatt mange gode diskusjoner på tvers av bransjer som jeg har tatt med meg tilbake til Hydro og anvender i strategiprosesser og etableringen av den nye enheten.
Gode digitale erfaringer
Koronapandemien har gitt gode erfaringer med digital undervisning for Pedersen og Jørgensen.
– Det er to store fordeler ved digital undervisning. Vi har potensial til å nå mange flere med kursene og masterprogrammene våre, sier Jørgensen.
Den andre fordelen, mener forskerne, er at de kan utvide undervisningen med kortere digitale samlinger, i tillegg til de fysiske.
– Den digitale undervisningen har fungert veldig bra på denne modulen. Vi benytter også grupper Facebook og chatterom på Teams til mer uformelle samtaler. Men det er når folk møtes over en kaffekopp, eller i lunsjen, at vi får disse fine og lærerike erfaringsutvekslingene vi ikke klarer digitalt, avslutter Pedersen.