Alibaba gjorde milliardbusiness med «Singles day»
Kan Norge dyrke frem nye globale plattformer, eller ender vi opp med å bli leverandører til utenlandske giganter? Visepresident i Alibaba møtte Berit Svendsen i Vipps på Vårkonferansen.
Tirsdag 28. mai var næringstopper og akademia samlet til den årlige Vårkonferansen ved NHH. Tema var hvordan digitale plattformer endrer konkurransesituasjonen og strategien til norske bedrifter.
På konferansen ga visepresident i Alibaba, Yeming Wang, publikum svar på hva som skal til for å lykkes med digitale plattformer og hvordan verdens største netthandelsgiganten har klart å feie konkurrentene av banen.
Alibaba er det kinesiske netthandelsselskapet som i fjor gjorde gründer Jack Ma til Kinas rikeste mann og fikk eBay til å trekke seg ut av Kina. Alibaba bygger i dag opp logistikken for å kunne håndtere én milliard pakker i året.
Verdens største shoppingdag
Wang fortalte om storsuksessen bak «Singles Day» (nå omdøpt til «Global Shopping Festival»), som er Kinas svar på «Black Friday».
«Singles day» er opprinnelig en feiring av single i Kina, som markeres 11. november hvert år.
Markeringen er nå verdens største shoppingdag, og omsetningen i fjor var rekordhøy, på over 30 milliarder amerikanske dollar.
Alle foto: Helge Skodvin.
Vipps samarbeider med Alipay
Utenlandssjef i Vipps, Berit Svendsen, snakket på konferansen om hvorvidt Vipps kan vinne globale plattformkonkurransen for digitale betalingstjenester, og om den nordiske samarbeidsmodellen for banker.
Svendsen vektla viktigheten av samarbeidspartnere for å utvide tjenester på tvers av landegrenser.
Vipps samarbeider nå med Alipay, som er Alibabas betalingsløsning. Alipay brukes allerede i Norge, blant annet i Pepperkakebyen i Bergen.
Har forbrukere tillit til internasjonale selskaper?
På konferansen var det også innlegg fra digitaldirektør Torbjørn Folgerø i Equinor, viseadministrerende direktør i Choice Hotels, Bjørn Arild Wisth, teknologidirektør i Kongsberg Digital, Christian Møller, og fra direktør i Konkurransetilsynet, Lars Sørgard.
Fra NHH holdt NHH-forskerne Malin Arve og Eirik Sjåholm Knudsen innlegg, henholdsvis om hva forskningen sier om strategier for plattformvirksomheter og hvorvidt norske forbrukere har tillit til internasjonale plattformselskaper.
NHH-konferansen feirer i år 25-års jubileum, og har blitt en fast møteplass for ledere.
– Vi er veldig glad for den viktige arena Vårkonferansen har blitt for beslutningstakere i både privat sektor og offentlig forvaltning i Norge, sa leder Katarina Kaarbøe.