Samler dagligvare-toppene til konferanse

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Til å åpne konferansen kommer næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, som er aktuell med sin første stortingsmelding om handelsnæringen. Foto: Håkon Jacobsen/NFD.
NHH

28. februar 2019 13:41

Samler dagligvare-toppene til konferanse

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen åpner Food-konferansen i Oslo 12. mars. Arrangementet samler aktører fra dagligvarebransjen til samtaler om produktivitet og bærekraft.

FOOD

  • FOOD er femårig samarbeid mellom NHH og NorgesGruppen (NG), fra 2016 til 2021.
  • Målet er å fremme forskning og ny kunnskap om dagligvaremarkedene, spesielt rundt tema knyttet til markedsstruktur, konkurranse og produktivitet.
  • FOOD samler flere nasjonale og internasjonale forskere med hovedfokus på dagligvaremarkedet, finansierer forskning i form av utredninger og bokprosjekt, og organiserer bransjekonferansen FOOD hver vår.
  • FOOD finansierer i perioden et gaveprofessorat, en postdoktorstilling og en internasjonalt rekruttert Professor II. NG bidrar med data til forsking og masterutredninger. Hittil er rundt 20 masterutredninger på ulike problemstillinger ferdigstilt.
  • Les mer om FOOD

Food er en årlig konferanse som NHH arrangerer i samarbeid med aktørene i dagligvarebransjen.

Konferansen gir innsikt i hvordan matvaremarkedet fungerer. Tema for årets konferanse er bærekraft og produktivitet.

– På FOOD-konferansen tar vi tempen på norsk dagligvarebransje, vi utfordrer aktuelle tema og kobler dette med forskning, sier professor Frode Steen.

Bærekraft gir effektivitet

Steen leder konferansen og forskningssamarbeidet FOOD (se faktaboks). Han sier at mat er på alles tunger i mer enn én forstand.

– Rødt kjøtt, matproduksjon over hele landet, klima og helse er noen samtaletemaer. I tillegg diskuteres antall matbutikker og lavprisbutikker, tollmurer og de store aktørene både i produsent- og kjedeledd, sier Steen.

Professoren mener dagligvarebransjen må gjøre bærkraftige valg for å øke produktiviteten i næringen.

– Bransjen har økt fokuset på bærekraft når det kommer til alt fra plastemballasje til matsvinn. I fremtiden vil det ikke være mulig å øke produktiviteten i norsk dagligvare, uten å tenke bærekraft, sier Steen.

Frode Steen.
Frode Steen er professor ved Institutt for samfunnsøkonomi på NHH. Han er også leder for forskningsprosjektet Food.

Næringsministeren kommer

I november la regjeringen frem en stortingsmelding med 39 tiltak for omstilling og bærekraftig vekst i handelsnæringen. Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen uttalte da at regjeringen vil styrke håndhevingen av konkurranseloven med målrettede tiltak mot atferd som begrenser konkurransen i dagligvaremarkedet.

Både næringsministeren og konkurransedirektør Lars Sørgard holder innlegg på konferansen. I tillegg deltar nytiltrådt leder i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket.

Til Oslo Plaza kommer også Tine-sjef Gunnar Hovland. Dette blir hans første gang møte med dagligvareaktørene. NIBIO-forsker Ivar Pettersen holder innlegg om produktivitetsforskning på dagligvaremarkedet fra NIBIO/FOOD. I samme sesjon blir det også innlegg fra Tine, Ringnes, Asko og Kiwi.

Siv Skard fra NHH forsker på forbrukeratferd. I sesjonen om bærekraft, vil hun snakke om hva som hindrer folk i å velge grønne alternativer. I tillegg presenterer NHH-studenter spennende nye funn fra FOOD-utredninger om dagligvarebransjen.

Les også:

Tar opp kampen mot renovasjonsgigant

NHH-studentene satset 100.000 kroner fra egen lomme på gründeridé. Nå møter de hard konkurranse fra renovasjonsbransjen.