Tar opp kampen mot renovasjonsgigant

NHH-studentene Mari Larsen Sæther og Ruth Søyset Jensen.
«Lett på Kroken» startet som en helt ordinær ungdomsbedrift. Nå har Ålesund-jentene bak søppelkroken solgt over 120.000 enheter i Norge og vurderer å ekspandere til utlandet. Foto: Sigrid Grøm Bakken/NHH.
NHH Av Sigrid Grøm Bakken

19. februar 2019 08:57

Tar opp kampen mot renovasjonsgigant

NHH-studentene satset 100.000 kroner fra egen lomme på gründeridé. Nå møter de hard konkurranse fra renovasjonsbransjen.

Lett på kroken

  • Kroken festes enkelt til søppeldunken, og fungerer som en opphengsløsning for søppelsekker med plastemballasje.
  • Den unike S-utformingen gjør at den kan vendes og dermed benyttes på både tykt og tynt håndtak.
  • Kroken er solgt til kommuner i hele landet, med opplagsstørrelser fra en enkelt enhet til 50.000 enheter.
  • Løsningen forebygger forsøpling i naturen og forenkler samtidig hverdagen for både husstand og renovatører.
  • Plastsekkene har tidligere blitt knytt til søppelsekken, men renovatørene unngår nå slitasjeskader, samtidig som de sparer tid, da de slipper å måtte anstrenge seg for å få opp knutene gjentatte ganger i løpet av en arbeidsdag.

NHH-studentene Mari Larsen Sæther og Ruth Søyset Jensen utviklet forretningsidéen og selskapet «Lett på Kroken» med barndomsvenninnen Anna Meek Fiskerstrand da jentene var 16 år og gikk på videregående skole i Ålesund.

Kroken festes på søppeldunkens håndtak og brukes til å henge opp søppelsekker for plastemballasje, før de hentes av renovasjonsselskaper. 

– Vi satset 100.000 kroner på idéen, og nå har vi solgt over 120.000 enheter i Norge, sier gründerjentene. 

Satset 100.000 kroner

Løsningen forenkler hverdagen for både privatpersoner og renovatører, samtidig som den forebygger forsøpling i naturen, mener gründerne.

– Vi har designbeskyttelse på produktet, og i starten var vi eneste tilbyder av kroken. Etter hvert møtte vi konkurranse fra leverandøren Total Holding, og siden har vi møtt dem i flere anbudsrunder, sier Sæther.

Ruth Søyset Jensen og Mari Larsen Sæther
I dag bor Ruth Søyset Jensen og Mari Larsen Sæther i Bergen og studerer ved NHH. Overskuddet fra salget av søppelkroken bruker de blant annet på å finansiere studiene og spare til bolig. Foto: Sigrid Grøm Bakken/NHH.

Les også:

Sendt til California for å presentere gründeridé

Nathan J. Etefa utviklet en mobilapplikasjon da han var på utveksling. Han mener den kan bidra til å løse Portugals problemer med svart økonomi og forsøpling.

Jentenes gründerselskap og Total Holding er de eneste tilbyderne av kroken i Norge. Til tross for at konkurrenten er en av Norges ledende leverandør av utstyr for avfallshåndtering, og dermed en etablert aktør i markedet, har jentene gjentatte ganger vunnet mot selskapet i anbudsrunder - senest i høst da de vant et salg med et parti på 20.000 enheter.

– Vi er et lite selskap, og vi er tre unge kvinner i en mannsdominert bransje, men likevel ønsker renovasjonsselskapene å satse på oss. Det er en enorm tillitserklæring og svært motiverende, sier Sæther.

Du må tørre å satse, ha tro på deg selv og ikke vær redd for å be om hjelp.

NHH-student Mari Larsen Sæther.

Vil ekspandere

Gründerne sier NHH-utdanningen har vært nyttig for å bygge opp selskapet, særlig når det gjelder budsjettering, markedsføring og ved utforming av strategier for anbudsprosesser.

– Profitten fra salgene, bruker vi blant annet på å finansiere studiet og til bolig, sier Jensen.

Lett-på-kroken-produktet.
Jentene satset 100.000 kroner på ideen som til nå har solgt over 120.000 enheter i Norge. Produksjonen skjer hos et norsk selskap i Latvia, der krokene støpes i støpeform. Foto: Sigrid Grøm Bakken/NHH.

De unge kvinnene har store ambisjoner, og ser nå på muligheter for å ekspandere til andre land i Europa.

– Norge er i front når det gjelder resirkulering, og det er bare et spørsmål om tid før andre land følger etter. Vi ser derfor at det eksisterer et voksende marked for kroken i andre land, sier Jensen.

De ønsker å være til inspirasjon for andre som ønsker å satse på innovasjon og entreprenørskap. Til dem har Sæther tre gode råd:

– Du må tørre å satse, ha tro på deg selv og ikke vær redd for å be om hjelp.