Tar opp kampen mot renovasjonsgigant
NHH-studentene satset 100.000 kroner fra egen lomme på gründeridé. Nå møter de hard konkurranse fra renovasjonsbransjen.
Lett på kroken
- Kroken festes enkelt til søppeldunken, og fungerer som en opphengsløsning for søppelsekker med plastemballasje.
- Den unike S-utformingen gjør at den kan vendes og dermed benyttes på både tykt og tynt håndtak.
- Kroken er solgt til kommuner i hele landet, med opplagsstørrelser fra en enkelt enhet til 50.000 enheter.
- Løsningen forebygger forsøpling i naturen og forenkler samtidig hverdagen for både husstand og renovatører.
- Plastsekkene har tidligere blitt knytt til søppelsekken, men renovatørene unngår nå slitasjeskader, samtidig som de sparer tid, da de slipper å måtte anstrenge seg for å få opp knutene gjentatte ganger i løpet av en arbeidsdag.
NHH-studentene Mari Larsen Sæther og Ruth Søyset Jensen utviklet forretningsidéen og selskapet «Lett på Kroken» med barndomsvenninnen Anna Meek Fiskerstrand da jentene var 16 år og gikk på videregående skole i Ålesund.
Kroken festes på søppeldunkens håndtak og brukes til å henge opp søppelsekker for plastemballasje, før de hentes av renovasjonsselskaper.
– Vi satset 100.000 kroner på idéen, og nå har vi solgt over 120.000 enheter i Norge, sier gründerjentene.
Satset 100.000 kroner
Løsningen forenkler hverdagen for både privatpersoner og renovatører, samtidig som den forebygger forsøpling i naturen, mener gründerne.
– Vi har designbeskyttelse på produktet, og i starten var vi eneste tilbyder av kroken. Etter hvert møtte vi konkurranse fra leverandøren Total Holding, og siden har vi møtt dem i flere anbudsrunder, sier Sæther.
Les også:
Jentenes gründerselskap og Total Holding er de eneste tilbyderne av kroken i Norge. Til tross for at konkurrenten er en av Norges ledende leverandør av utstyr for avfallshåndtering, og dermed en etablert aktør i markedet, har jentene gjentatte ganger vunnet mot selskapet i anbudsrunder - senest i høst da de vant et salg med et parti på 20.000 enheter.
– Vi er et lite selskap, og vi er tre unge kvinner i en mannsdominert bransje, men likevel ønsker renovasjonsselskapene å satse på oss. Det er en enorm tillitserklæring og svært motiverende, sier Sæther.
Du må tørre å satse, ha tro på deg selv og ikke vær redd for å be om hjelp.
NHH-student Mari Larsen Sæther.
Vil ekspandere
Gründerne sier NHH-utdanningen har vært nyttig for å bygge opp selskapet, særlig når det gjelder budsjettering, markedsføring og ved utforming av strategier for anbudsprosesser.
– Profitten fra salgene, bruker vi blant annet på å finansiere studiet og til bolig, sier Jensen.
De unge kvinnene har store ambisjoner, og ser nå på muligheter for å ekspandere til andre land i Europa.
– Norge er i front når det gjelder resirkulering, og det er bare et spørsmål om tid før andre land følger etter. Vi ser derfor at det eksisterer et voksende marked for kroken i andre land, sier Jensen.
De ønsker å være til inspirasjon for andre som ønsker å satse på innovasjon og entreprenørskap. Til dem har Sæther tre gode råd:
– Du må tørre å satse, ha tro på deg selv og ikke vær redd for å be om hjelp.