KPMG på skreddersydd NHHE-program
Konsulentselskapet KPMG startet forrige uke på et kompetanseutviklingsprogram ved NHHE.
Da toppsjef og senior partner i KPMG Lars Inge Pettersen tok kontakt med NHH Executive, ønsket han et eget kompetanseutviklingsprogram.
Pettersen ville ha et opplegg som skulle skreddersys organisasjonens behov.
– Hva ønsker KPMG å få ut av programmet med NHH?
– Vi gjør dette fordi det er veldig viktig for oss å være relevante samtalepartnere for kundene våre. Da må vi oppdatere oss på de temaene som de og samfunnet har øverst på sin agenda. Det være seg det globale makrobildet, teknologi, innovasjon, bærekraft, strategisk endring eller andre temaer. Det var naturlig å henvende oss til NHH da de, etter min mening, er den ledende business-skolen i Norden. Den kompetansen og erfaringen NHH har, vil gi oss det påfyllet vi trenger.
Programleder Helge Thorbjørnsen og business development manager Kristin Arefjord Stave har i samarbeid med markeds- og kommunikasjonsdirektør i KPMG, Henrik Haakestad Lervold, utviklet prosjektet. Det består av fire moduler, der NHHs forskere kommer inn som forelesere.
- Modul 1 Teknologiske endringer og transformasjon
- Modul 2 Innovasjon, bærekraft og kundebehov
- Modul 3 Reise
- Modul 4 Strategisk endring og innovasjonskultur
Første samling besto av to temaer spredt over to dager.
At NHHs rektor og professor i makroøkonomi Øystein Thøgersen kom inn som foreleser på første samling, var en viktig start på kompetanseutviklingsprogrammet, mener Pettersen.
Et lite digitalt paradoks
Lanserer fleksibel mastergrad i ledelse
KPMG har som et utgangspunkt kun samlet sine fremste partnere.
– Dette er personer som jobber i vårt flagship clients program, som er et strategisk initiativ som skal bidra til at vi vinner og holder på de største og mest spennende kundene i Norge. Det er selvsagt viktig kommersielt, merkevaremessig og med tanke på å rekruttere de beste folka, sier Lars Inge Pettersen.
Samarbeidet med NHH ligger som en del av dette programmet.
– Så gjør vi en fortløpende vurdering av om vi skal gjøre dette tilgjengelig også for andre deler av organisasjonen.
Kristin Arefjord Stave hos NHH Executive er overbevist om at flere selskaper etter hvert vil se seg rundt etter denne typen skreddersydde programmet:
– Dersom flere i samme bedrift har behov for felles kompetanseutvikling, vil et spesialtilpasset program gi et relevant tilbud. For mange vil et slik faglig dypdykk gi motivasjon og et felles ståsted for videre utvikling av organisasjonen, enten det er innen bærekraft, strategisk analyse eller kundeatferd. Dette fordi programmet tar hensyn til organisasjonens unike strategi, kultur, utfordringer og kunnskapsbehov, sier Stave.