Ber Reitan Retail innføre radikale bærekraftstiltak

siv skard_helge skodvin
– Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk til arbeidet da jeg først ble spurt om å sitte i Future Advisory Board. Hvordan skulle vi på så kort tid komme frem til konkrete, radikale og betydningsfulle tiltak?, spør NHH-professor Siv Skard ved Institutt for strategi og ledelse, NHH: Foto Helge Skodvin
Av Sigrid Folkestad

5. desember 2023 10:49

Ber Reitan Retail innføre radikale bærekraftstiltak

NHH-professor Siv Skard har tro på at REMA kan lykkes med nye konseptbutikker som skal hjelpe kunder til å handle mer bærekraftig.

– Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk til arbeidet da jeg først ble spurt om å sitte i Future Advisory Board. Det tror jeg alle i gruppen var. Hvordan skulle vi på så kort tid komme frem til konkrete, radikale og betydningsfulle tiltak?

Det sier Siv Skard, professor ved Institutt for strategi og ledelse ved NHH og forskeren bak studien som viser at trenere og foreldre i ungdomsfotballen undervurderer jenters vilje og motivasjon til å spille fotball.

Bilde av tre unge fotballspillere. Foto: Veronika Stuksrud

Trenere og foreldre undervurderer jenter

De vil like ofte på fotballtrening, men får ulike tilbud. En ny undersøkelse fra NHH og HVL viser at trenere og foreldre i ungdomsfotballen undervurderer jenters vilje og motivasjon til å spille fotball.

Skard var blant medlemmene i Future Advisory Board i regi av Reitan Retail. Denne uken leverte de fem råd til CEO Ole Robert Reitan.

Konseptbutikker

I løpet av det siste året har utvalget sjekket Reitan Retails klimaregnskap, besøkt bedrifter, og hatt møter og diskusjoner med eksterne aktører og folk i selskapet.  

Skard trekker fram det første rådet fra utvalget, som kort fortalt er forslag til to ulike former for konseptbutikker. Den ene er Den usynlige forskningslaben, en butikk designet for å hjelpe kundene til å ta mer bærekraftige valg, og som måler hvilke tiltak som fungerer. Butikken skal være en eller flere eksisterende REMA 1000-butikker, og har for eksempel andre former for hylleplasseringer, merking, eller sanse-markedsføring. 

Les om de fem rådene her

Den andre konseptbutikken er REMA 2000, hvor kunden handler bærekraftig som standard («green by default»). For eksempel får kunden kun varer med et utslipp under en gitt grense, innovative løsninger for påfyll og resirkulering, smarte strekkoder og mulighet til å ha oversikt over eget avtrykk av handlekurven. Dette skal være REMA sitt grønne flaggskip – som viser at det er mulig å handle bærekraftig på en bekvemmelig og billig måte. 

Forsker på atferdsendring

Som ekspert på bærekraftig kundeatferd og hvordan dagligvarebransjen kan bruke dulting for å påvirke forbrukerne i en annen retning, mener Siv Skard dette er veien å gå for Reitan:

– Jeg har tro på at begge konseptbutikkene er gjennomførbare i praksis, og jeg håper begge blir gjennomført. «Den usynlige forskningsbutikken» vil du kanskje ikke merke at du handler i. Denne skal være mest mulig lik en vanlig REMA1000, men med små endringer, grønne «dult» - eller det mange kjenner som «nudging», som skal hjelpe deg med å velge mer bærekraftig. Som forsker på atferdsendring er denne spennende - her er det mulig å eksperimentere systematisk og kontrollert med tiltak og måle effekter.

folk, lisa fotios, pexels.

Stoler vi mer på de bærekraftige bedriftene?

Med «Sweet Dreams Hotel» og «Youthscape» kosmetikk – begge fiktive – fant forskerne svaret: Bærekraftsforbedringer gjør bedrifter mer tillitvekkende. De oppfattes som mer innovative, og kundene føler seg mer knyttet til dem.

Det grønne flaggskipet, som utvalget ga navnet REMA2000, er mer inngripende i REMA sin merkevare.

Er optimist

– Jeg er optimistisk og tror at denne merkeutvidelsen vil kunne styrke REMA-merkevaren dersom de klarer å være tro mot det som er viktig for dagligvarekunder og REMA sine verdier, nemlig at vi skal kunne handle enkelt og billig. Det er mulig å iverksette bærekraftige innovasjoner i dagligvarebutikkene uten at det skal være dyrt og tungvint.

For å utvikle konseptene «Den usynlige forskningsbutikke» og «REMA2000» har Siv Skard samarbeidet med arkitekt Marina Bauer i Opa Form.

Hun har laget forslag til hvordan arkitekturen til en REMA-butikk kan utnytte det vi vet om beslutningspsykologi og påvirke valg i en mer bærekraftig retning. Nudging kalles jo «beslutningsarkitektur», og det handler om hvordan omgivelsene og rammene for valgene våre påvirker oss, ofte ubevisst.

– En lederstil til etterfølgelse

Siv Skard var noe skeptisk i forkant av arbeidet. Hun stilte seg flere spørsmål, ikke minst om motivasjonen til selskapet var ekte.

Bilde av person som tar på seg antibac. Foto Pexels Anna Shvets

Derfor velger kunder bort bærekraftige produkter

Studie viser at kunder forventer at enkelte «grønne» produkter er mindre effektive. Spørsmålet er om koronakrisen forsterker at bærekraftige alternativer velges bort, sier NHH-forsker.

– Ole Robert Reitan var ganske modig da han inviterte inn en gjeng med aktivister, grundere og forskere som skulle se ham i kortene og foreslå radikale løsninger. Gjennom arbeidet har jeg blitt overbevist om den genuine motivasjonen til Ole Robert selv, og jeg tenker initiativet hans er en lederstil til etterfølgelse.  

Åtte medlemmer i utvalget

– Rådene vi har fått fra Future Advisory Board, er uvurderlige. Nå skal vi bestemme oss for hvilke tiltak vi skal investere i, sier Ole Robert Reitan i en pressemelding

Reitan vil i løpet av første kvartal i 2024 beslutte hvilke tiltak som skal gjennomføres.