– Er det én ting investorene ikke liker, er det usikkerhet
Equity-fondet Reiten & Co ønsker å stille de riktige spørsmålene om bærekraft når de investerer i nye selskaper. Kunnskapen de trenger får de hos NHH Executive.
Bård Brath Ingerø er kommet halvveis i det ettårige studieløpet på Sustainable business strategy, som gir 30 studiepoeng på masternivå.
– Vi kan ikke kjefte folk inn i det grønne skiftet. Her må det overbevisende forretningsmodeller på bordet. Jeg har allerede nå tilegnet meg et godt rammeverk med relevante eksempler gjennom bærekraftsprogrammet til NHH Executive, sier Bård Brath Ingerø, daglig leder og partner i Reiten & Co.
– Begynner å innse sitt samfunnsansvar
Reiten & Co er et privat equity-fond som forvalter over fem milliarder kroner for norske og internasjonale investorer. Fondet går inn i vekstselskaper for å utvikle, selge eller eventuelt børsnotere. Og Reiten & Co har levert så det suser de siste årene. I 2019 leverte fondet nesten 800 millioner kroner i overskudd.
– Er det ikke fristende å fortsette som før og la andre tenke på bærekraft?
– Nei, fordi mange som forvalter midler og skal investere, begynner å innse at det handler om sammenhengen mellom bærekraftige forretningsmodeller og samfunnsansvar. Vi har en ny generasjon som dytter på for fullt. De tenker sirkulærøkonomi, fornybart og bærekraft.
Utfordringen er ikke de yngre. Problemet er at mange midt i livet frykter endring, skal vi tro Brath Ingerø.
Hillestad ny direktør ved NHHE
– Da må sånne som meg ha nok kunnskap for å overbevise dem om hvorfor det er lurt å plassere penger i det grønne skiftet.
– Er det derfor du har satt deg på skolebenken igjen?
– Delvis, men jeg følte det var på tide med en kunnskapsoppgradering. Innovasjon og nye forretningsmodeller er viktig i det grønne skiftet. Jeg er også interessert å få vite mer om hvordan man tenker bærekraft i ulike selskaper, sier han og legger til:
– For Reiten & Co er det viktig å unngå floskler og store ord når vi vurderer selskaper, men heller se på kjernen i hva de driver med. Det handler om at selskapene er bærekraftige over tid til å kunne eksistere også om 15-20 år.
Anvendt kunnskap
En av de store fordelene med bærekraftsprogrammet er den casebaserte undervisning med eksempler fra bærekraftsutfordringer i reelle virksomheter. Dermed fylles verktøykassen som kan brukes underveis i studiet, forklarer Brath Ingerø.
– Jeg har allerede brukt den nye kunnskapen til å være med å spisse en bærekraftig forretningsmodell og sirkulærøkonomi i forbindelse med en børsnotering. Jeg også, basert på gode samtaler på studiet, fokusert på virksomheters bærekraft i vid forstand og vært med på å utarbeide en lengre bærekraftsrapport.
En god faglig høst i sikte
– Er dere er ferdig med å investere i selskaper innen olje og gass?
– Av de 30 selskapene vi har gått inn i siden starten i 1992, har det vært mange gode selskaper innen olje og gass. Fremover må vi også tenke på bærekraftige investeringer, sier han og utdyper:
– Men olje og gass fases ikke ut over natten. Og det er ingen som jobber i den viktige industrisektoren som har noen grunn til å se ned i bakken og tenke vondt om seg selv. De sitter på høyteknologiske løsninger som også kan brukes i en grønn omstilling. Det er et enormt potensial for kompetanseoverføring fra fossilt til fornybart i denne industrien.
– Hva er det beste med bærekraftsprogrammet til NHH Executive?
– Er vi på riktig vei nå, eller er vi i en blindgate? Programmet gjør oss i stand til å stille de relevante spørsmålene. Det gir oss en verktøykasse hvor vi kan skrelle vekk svada og se på reelle forretningsmodeller som kan løse bærekraftsproblemstillinger, sier han og avslutter:
– Det er veldig mye usikkerhet og ukjent territorium rundt bærekraft og nye forretningsmodeller. Og er det én ting investorene ikke liker, er det usikkerhet. Forskningsbasert kunnskap gjør det litt lettere å forholde seg denne usikkerheten.