Trump presser Panama
– Shipping håndterer nærmere 80 prosent av verdens fraktvolum, noe som gjør transportkostnader til en kritisk økonomisk faktor, sier NHH-forsker Gabriel M. Fuentes, som selv er fra Panama.
President Trump har skjerpet sin retorikk globalt, og Panama er i søkelyset.
Kostnadene
Gabriel Moises Fuentes, førsteamanuensis ved Institutt for foretaksøkonomi, og tilknyttet Senter for shipping og logistikk, fremhever de økonomiske motivene bak Trumps interesse for kanalen.
Se også Gabriel Fuentes i NRK Debatten 21. januar.
– Med shipping som transporterer nær 80 prosent av global last, kan en innsats for å redusere transportavgifter – spesielt ved kanalen – bidra til å senke forbruksprisene i USA.
Trumps press for å redusere avgiftene ved Panamakanalen, bemerker Fuentes, er i tråd med en bredere økonomisk strategi.
Handelskrig og geopolitisk retorikk
Presidentens fornyede interesse for Panamakanalen gjenspeiler også hans agenda for handelskrig med Kina, en nøkkelstrategi fra hans tidligere presidentperiode, forklarer shippingeksperten.
– Som en del av sin handelskrigsretorikk har Trump hevdet at "Kina kontrollerer kanalen". Påstanden er ikke sann, men den næres av det faktum at et Hongkong-basert selskap, Hutchinson Port Holding, driver to havner ved inngangen til kanalen, utdyper Fuentes.
Panamakanalen ble overført til Panama i 1999 under Torrijos-Carter-avtalen. Og sammen med den avtalen ble Nøytralitetsavtalen signert. Dette sikrer Panamas kontroll over kanalen. Selv om det garanterer nøytral tjeneste for alle verdens nasjoner, gir det USA rett til å gripe inn, men kun dersom slik nøytralitet blir kompromittert.