Trump presser Panama

Gabriel Fuentes_panamakanalen
– Som en del av sin handelskrigsretorikk har Trump hevdet at "Kina kontrollerer kanalen". Påstanden er ikke sann, men den næres av det faktum at et Hongkong-basert selskap, Hutchinson Port Holding, driver to havner ved inngangen til kanalen, sier NHH-forsker Gabriel Fuentes.
Av Sigrid Folkestad

22. januar 2025 07:40

Trump presser Panama

– Shipping håndterer nærmere 80 prosent av verdens fraktvolum, noe som gjør transportkostnader til en kritisk økonomisk faktor, sier NHH-forsker Gabriel M. Fuentes, som selv er fra Panama.

President Trump har skjerpet sin retorikk globalt, og Panama er i søkelyset.

Kostnadene 

Gabriel Moises Fuentes, førsteamanuensis ved Institutt for foretaksøkonomi, og tilknyttet Senter for shipping og logistikk, fremhever de økonomiske motivene bak Trumps interesse for kanalen.

Se også Gabriel Fuentes i NRK Debatten 21. januar.

– Med shipping som transporterer nær 80 prosent av global last, kan en innsats for å redusere transportavgifter – spesielt ved kanalen – bidra til å senke forbruksprisene i USA.

Trumps press for å redusere avgiftene ved Panamakanalen, bemerker Fuentes, er i tråd med en bredere økonomisk strategi.

gabriel fuentes_NHH

Angrep i Rødehavet: Vidtrekkende konsekvenser

NHHs shippingekspert Gabriel M. Fuentes er tidligere offiser i handelsflåten med erfaring fra navigasjon gjennom Adenbukten og Suezkanalen. Han følger krisen i Rødehavet tett.

Handelskrig og geopolitisk retorikk

Presidentens fornyede interesse for Panamakanalen gjenspeiler også hans agenda for handelskrig med Kina, en nøkkelstrategi fra hans tidligere presidentperiode, forklarer shippingeksperten.

– Som en del av sin handelskrigsretorikk har Trump hevdet at "Kina kontrollerer kanalen". Påstanden er ikke sann, men den næres av det faktum at et Hongkong-basert selskap, Hutchinson Port Holding, driver to havner ved inngangen til kanalen, utdyper Fuentes.

Panamakanalen ble overført til Panama i 1999 under Torrijos-Carter-avtalen. Og sammen med den avtalen ble Nøytralitetsavtalen signert. Dette sikrer Panamas kontroll over kanalen. Selv om det garanterer nøytral tjeneste for alle verdens nasjoner, gir det USA rett til å gripe inn, men kun dersom slik nøytralitet blir kompromittert.

Haiying Jia

Utforsker fremtiden for shipping

– Hvis forskere skal kunne gjøre en forskjell, må vi være tilkoblet de utfordringene shipping står overfor i den virkelige verden, sier NHH-professor Haiying Jia.