Men kan Konkurransetilsynet gripe inn, selv om sammenslutningen gjør togtilbudet dårligere og dyrere?
Foros og Hjelmeng
Enten har Konkurransetilsynet ikke kompetanse til å vurdere sammenslåingen fordi Vy og Flytoget er del av samme konsern, eller så er det blitt begått lovbrudd underveis.
Men kan Konkurransetilsynet gripe inn, selv om sammenslutningen gjør togtilbudet dårligere og dyrere?
Foros og Hjelmeng
Konkurranseloven gir tilsynet hjemmel til å forby foretakssammenslutninger som i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse (§ 16). Dersom konkurransen allerede er begrenset, skal det mindre til for at terskelen for inngrep er oppfylt.
Per i dag er ikke Flytoget et reelt alternativ for passasjerer i lokaltrafikken i Oslo, dersom Vy-toget ikke dukker opp i henhold til rutetabellen.
For reiser til og fra Gardermoen er Flytoget den desidert største aktøren, mens Vy tilbyr et betydelig billigere alternativ på samme strekning. En billett med Flytoget mellom Oslo S og Gardermoen koster 240 kroner og tar 19–22 minutter, mens en Vy-billett koster 124 kroner og tar 23 minutter, ifølge rutetabellen.
Prisforskjellen er markant, og gir i praksis en «gratis» pils før flyet letter for dem som velger Vy, selv med flyplasspriser på øl.
Dette er derfor en type foretakssammenslutning som Konkurransetilsynet ofte går videre med til en mer inngående vurdering (fase 2). Tidligere eksempler på dette inkluderer Norwegians oppkjøp av Widerøe og DNBs oppkjøp av Sbanken. Mens Norwegian-Widerøe ble godkjent etter en grundig analyse, ble DNB-Sbanken stoppet (dog senere omgjort av Konkurranseklagenemnda).
Eller er dette i realiteten en intern omorganisering av det offentlige togtilbudet?
Foros og Hjelmeng
Spørsmålet er likevel om Vy og Flytoget kan regnes som en foretakssammenslutning etter konkurranseloven. Eller er dette i realiteten en intern omorganisering av det offentlige togtilbudet?
Her kommer vi raskt inn i detaljene i konkurranseretten. Konkurransetilsynet har ikke hjemmel til å gripe inn i interne omorganiseringer innen samme konsern – enten konsernet er offentlig eller privat.
For eksempel kan Norgesgruppen fritt omgjøre en Meny-butikk til en Kiwi-butikk, fordi begge butikkene tilhører samme konsern. Derimot vil et oppkjøp fra Norgesgruppen av for eksempel Bunnpris-butikker utgjøre en foretakssammenslutning som faller inn under konkurranseloven.
I konkurranseretten vurderes imidlertid ikke offentlige selskaper alltid som ett konsern, selv om virksomhetene har samme eier. Grensen har tidligere blitt trukket mellom ulike departementer. Europakommisjonens vurdering, som også gjelder i Norge, tar utgangspunkt i om de offentlige enhetene har «an independent power of decision».
For eksempel ble eierskapet til Equinor og Petoro samlet i Energidepartementet for at Equinor lovlig skulle kunne selge gass for Petoro uten å bryte kartellforbudet. Når både Vy og Flytoget ligger i Samferdselsdepartementet, skulle man derfor tro at dette var en show-stopper for tilsynet i Bergen. En intern omorganisering, rett og slett.
Når både Vy og Flytoget ligger i Samferdselsdepartementet, skulle man derfor tro at dette var en show-stopper for tilsynet i Bergen.
Foros og Hjelmeng
Frem til 1. juli 2024 lå imidlertid eierskapet til Flytoget under Nærings- og fiskeridepartementet, men det ble deretter flyttet til Samferdselsdepartementet – samme departement som eier Vy. Dette kan tolkes som en forberedelse til sammenslåingen. Dersom dette eierskiftet endret kontrollen over Flytoget, kan Konkurransetilsynet ha hjemmel til å vurdere den transaksjonen som en foretakssammenslutning.
For slike transaksjoner gjelder et gjennomføringsforbud («stand-still») etter konkurranseloven § 19. Dette innebærer at sammenslåingen ikke kan gjennomføres før tilsynet har vurdert den.
Dersom Vy og Flytoget tidligere var uavhengige foretak, kan man også stille spørsmål ved Flytogets praksis med å nekte å frakte pendlere til og fra Oslo sentrum. Dette kan potensielt være en ensidig markedsdeling som bryter konkurransereglene.
Interessant nok startet Flytoget som NSB Gardermobanen as, et datterselskap av nettopp NSB, nå Vy. Har denne historikken påvirket konkurransen i markedet?
Her ligger sakens konkurranserettslige dilemma.
Innlegget var først publisert i DN 2. januar 2025.