Vy + Flytoget – kan Konkurransetilsynet gripe inn?

togskinner
Interessant nok startet Flytoget som NSB Gardermobanen as, et datterselskap av nettopp NSB, nå Vy. Har denne historikken påvirket konkurransen i markedet? Her ligger sakens konkurranserettslige dilemma, skriver professorene Øystein Foros og Erling Hjelmeng i Dagens Næringsliv.
Innlegg

3. januar 2025 09:46

Vy + Flytoget – kan Konkurransetilsynet gripe inn?

Enten har Konkurransetilsynet ikke kompetanse til å vurdere sammenslåingen fordi Vy og Flytoget er del av samme konsern, eller så er det blitt begått lovbrudd underveis.

Ifølge DN 23. desember vurderer Konkurransetilsynet å gripe inn i sammenslutningen av Vy og Flytoget. Tilsynet frykter at den vil gi dårligere konkurranse på togstrekningen begge selskapene betjener. Men kan Konkurransetilsynet gripe inn, selv om sammenslutningen gjør togtilbudet dårligere og dyrere?
 

Men kan Konkurransetilsynet gripe inn, selv om sammenslutningen gjør togtilbudet dårligere og dyrere?

Foros og Hjelmeng

Konkurranseloven gir tilsynet hjemmel til å forby foretakssammenslutninger som i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse (§ 16). Dersom konkurransen allerede er begrenset, skal det mindre til for at terskelen for inngrep er oppfylt.

Per i dag er ikke Flytoget et reelt alternativ for passasjerer i lokaltrafikken i Oslo, dersom Vy-toget ikke dukker opp i henhold til rutetabellen.

For reiser til og fra Gardermoen er Flytoget den desidert største aktøren, mens Vy tilbyr et betydelig billigere alternativ på samme strekning. En billett med Flytoget mellom Oslo S og Gardermoen koster 240 kroner og tar 19–22 minutter, mens en Vy-billett koster 124 kroner og tar 23 minutter, ifølge rutetabellen.

nhh

NHH-forskere fikk bonus for topp publisering

NHH-forskere som har fått artikler publisert i internasjonalt høyt rangerte tidsskrift ble denne uken belønnet med publikasjonsbonuser.

Prisforskjellen er markant, og gir i praksis en «gratis» pils før flyet letter for dem som velger Vy, selv med flyplasspriser på øl.

Dette er derfor en type foretakssammenslutning som Konkurransetilsynet ofte går videre med til en mer inngående vurdering (fase 2). Tidligere eksempler på dette inkluderer Norwegians oppkjøp av Widerøe og DNBs oppkjøp av Sbanken. Mens Norwegian-Widerøe ble godkjent etter en grundig analyse, ble DNB-Sbanken stoppet (dog senere omgjort av Konkurranseklagenemnda).

Eller er dette i realiteten en intern omorganisering av det offentlige togtilbudet?

Foros og Hjelmeng

Spørsmålet er likevel om Vy og Flytoget kan regnes som en foretakssammenslutning etter konkurranseloven. Eller er dette i realiteten en intern omorganisering av det offentlige togtilbudet?

Her kommer vi raskt inn i detaljene i konkurranseretten. Konkurransetilsynet har ikke hjemmel til å gripe inn i interne omorganiseringer innen samme konsern – enten konsernet er offentlig eller privat.

For eksempel kan Norgesgruppen fritt omgjøre en Meny-butikk til en Kiwi-butikk, fordi begge butikkene tilhører samme konsern. Derimot vil et oppkjøp fra Norgesgruppen av for eksempel Bunnpris-butikker utgjøre en foretakssammenslutning som faller inn under konkurranseloven.

Professor Helge Thorbjørnsen blir ny rektor ved NHH.

Helge Thorbjørnsen blir ny rektor ved NHH

Styret ved NHH har i dag vedtatt å ansette professor Helge Thorbjørnsen (49) som ny rektor. Thorbjørnsen tiltrer 1. august 2025 og overtar etter Øystein Thøgersen.

I konkurranseretten vurderes imidlertid ikke offentlige selskaper alltid som ett konsern, selv om virksomhetene har samme eier. Grensen har tidligere blitt trukket mellom ulike departementer. Europakommisjonens vurdering, som også gjelder i Norge, tar utgangspunkt i om de offentlige enhetene har «an independent power of decision».

For eksempel ble eierskapet til Equinor og Petoro samlet i Energidepartementet for at Equinor lovlig skulle kunne selge gass for Petoro uten å bryte kartellforbudet. Når både Vy og Flytoget ligger i Samferdselsdepartementet, skulle man derfor tro at dette var en show-stopper for tilsynet i Bergen. En intern omorganisering, rett og slett.

Når både Vy og Flytoget ligger i Samferdselsdepartementet, skulle man derfor tro at dette var en show-stopper for tilsynet i Bergen.

Foros og Hjelmeng

Frem til 1. juli 2024 lå imidlertid eierskapet til Flytoget under Nærings- og fiskeridepartementet, men det ble deretter flyttet til Samferdselsdepartementet – samme departement som eier Vy. Dette kan tolkes som en forberedelse til sammenslåingen. Dersom dette eierskiftet endret kontrollen over Flytoget, kan Konkurransetilsynet ha hjemmel til å vurdere den transaksjonen som en foretakssammenslutning.

For slike transaksjoner gjelder et gjennomføringsforbud («stand-still») etter konkurranseloven § 19. Dette innebærer at sammenslåingen ikke kan gjennomføres før tilsynet har vurdert den.

graf_Pexels_energepic

De rikestes skatteregning

Fjerner vi formuesskatten, reduseres den effektive skatten kraftig for de rike. For en investor synker skatten fra 21 prosent til 15 prosent bare ved å anta at aksjeformuen er unotert, ikke børsnotert.

Dersom Vy og Flytoget tidligere var uavhengige foretak, kan man også stille spørsmål ved Flytogets praksis med å nekte å frakte pendlere til og fra Oslo sentrum. Dette kan potensielt være en ensidig markedsdeling som bryter konkurransereglene.

Interessant nok startet Flytoget som NSB Gardermobanen as, et datterselskap av nettopp NSB, nå Vy. Har denne historikken påvirket konkurransen i markedet?

Her ligger sakens konkurranserettslige dilemma.

Innlegget var først publisert i DN 2. januar 2025.