Ny studie avslører kjønnsgap i bruk av KI-verktøy
Kvinnelige studenter velger i større grad bort bruk av kunstig intelligens, sammenliknet med sine mannlige medstudenter. – Bekymringsfullt, mener forskerne bak studien.
Kvinnelige studenter, spesielt de som presterer høyt, er mindre tilbøyelige til å bruke KI-verktøy sammenliknet med de mannlige studentene. Det viser den nye studien Will Artificial Intelligence Get in the Way of Achieving Gender Equality? (see faktaboks).
KI og kjønnsforskjeller
Den vitenskapelige artikkelen Will Artificial Intelligence Get in the Way of Achieving Gender Equality? er skrevet av tidligere PhD-kandidat ved NHH Daniel Carvajal, SNF-forsker Catalina Franco og Assistant Professor Siri Isaksson ved NHH. Dette er forskning utført ved forskningssenteret FAIR ved NHH.
Dette er gap som kan forsterke eksisterende kjønnsulikheter på arbeidsmarkedet, ifølge forskerne.
– Det kan ha vidtrekkende konsekvenser for den enkelte, når de skal ut i jobb, sier Catalina Franco, forsker ved Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) og FAIR.
Ferdigheter i bruk av generativ KI
– Vi fant at de beste kvinnelige studentene velger bort bruk av KI-verktøy, sier NHH-forsker Daniel Carvajal og legger til:
– Det er bekymringsfullt, fordi ferdigheter i generativ KI i økende grad blir en fordel på arbeidsmarkedet. Vår forskning viser at kvinner som tar i bruk disse verktøyene kan styrke jobbutsiktene ganske kraftig hvis de har denne kompetansen.
Studien undersøkte 595 studenter ved NHH og 1 134 ledere i bransjer som vanligvis ansetter NHH-kandidater.
Ved bruk av et hypotetisk scenario, der bruk av KI var eksplisitt tillatt i klasserommet, forsvant kjønnsgapet. Over 80 prosent av både menn og kvinner hadde til hensikt å bruke generative KI-verktøy.
I scenariet der bruk av KI var eksplisitt forbudt, ble kjønnsgapet tydelig, spesielt blant topp-presterende kvinnelige studenter.
Hva med lederne?
Forskningen viser at KI-bruk i studiehverdagen kan få store implikasjoner når studenter senere skal konkurrere om jobber:
Essays om moralske beslutninger
Lederne i undersøkelsen verdsetter KI-ferdigheter høyt når de ansetter nye medarbeidere, spesielt for kvinnelige kandidater. Topp kvinnelige studenter med KI-ekspertise ble rangert 7,6 prosent høyere enn de uten. Mannlige kandidater ikke ble «premiert» på samme måte for sine KI-ferdigheter.
Ettersom arbeidsmarkedet i økende grad krever slik kompetanse og erfaring, understreker studien behovet for en policy som skal sikre at kvinner ikke blir hengende etter i den digitale æraen.
Tydelig holdning
Fornuftig politikk rundt bruk av KI i utdanningen er svært viktig, ifølge forskerne. En tydelig, positiv holdning til KI-bruk kan bidra til å fjerne kjønnsforskjellene.
Det motsatte er ikke hensiktsmessig:
– Et forbud mot KI kan utilsiktet skyve kvinner ytterligere bak, sier Siri Isaksson.
Forskerne håper at deres funn vil oppmuntre utdanningsinstitusjoner og arbeidsgivere til å utforme tydelige retningslinjer som gir alle mulighet til å ta i bruk og mestre disse verktøyene.