– Vi trenger flere kvinnelige entreprenører
Gründer Silje Lindtvedt Fladmoe (27) oppfordrer kvinner til å satse: – Ikke utsett gründerdrømmen! Det perfekte tidspunktet finnes ikke.
Silje Lindtvedt Fladmoe ble nylig intervjuet av Forbes om kvinnelig entreprenørskap. Dette er en utvidet versjon av intervjuet.
– Jeg har alltid hatt lyst til å skape en meningsfull endring i samfunnet, og jeg innså tidlig at hvis du virkelig vil gjøre en forskjell, så må du være på en plass der meningene dine betyr noe, sier Silje Lindtvedt Fladmoe (27).
Hun er daglig leder og medgründer av oppstartsbedriften Testhub Technologies (se faktaboks). Deres største kunde er flyselskapet Norwegian.
Les også:
TESTHUB TECHNOLOGIES
- Norsk startup-selskap som utvikler og selger et verktøy som skal for å øke mangfold og minimere effekten av ubevisste fordommer i rekruttering. Verktøyet predikerer også arbeidsprestasjon. Oppstart august 2019.
- Verktøyet tar for seg alle typer diskriminering, som etnisitet, kjønn, seksualitet og funksjonshemming.
- Teknologien deres er inspirert av Daniel Kahneman og andre som har forsket på menneskelig feil ved beslutninger.
– NHH ga meg selvtillit
Fladmoe er utdannet siviløkonom fra 2022 og har to mastergrader – master i økonomi og administrasjon fra NHH og CEMS-master i internasjonal ledelse (CEMS MIM), som gis i fellesskap av CEMS-skolene. Hun begynte i Testhub (først som leder for forretningsutvikling i Norge) to måneder før hun begynte på mastergraden på NHH.
– Hvordan har du fått bruk for økonomiutdannelsen din i jobben som entreprenør?
– Gjennom NHH og CEMS har jeg fått innsikt i hvordan drive et suksessrikt selskap. Jeg fikk god kunnskap om hvordan lage en forretningsmodell, jobbe med økonomistyring og drive bærekraftig forretningspraksis. Dette er alle viktige aspekter ved å starte en oppstartsbedrift, og kunnskapen ga meg selvtillit til å starte på egenhånd.
LES OGSÅ:
Dette er lederen av NHHS
Endret kundeportefølje
Selv om Fladmoe er tidlig i gründerkarrieren sin, har hun allerede møtt på flere utfordringer som leder. Den største var under koronapandemien. Da rekrutteringsprosesser ble stoppet over natten på tvers av bransjer, måtte Testhub tenke nytt om hvordan de skulle teste ut produktet sitt og sikre inntekter.
– Vi skjønte raskt at vi måtte sikte oss inn mot selskaper som ikke var sterkt berørt av pandemien. Vi diversifiserte derfor kundeporteføljen vår. Det lærte vi mye av, og nå har teamet vårt sosiale og politiske faktorer i bevisstheten når nye kunder skal nås.
LES OGSÅ:
Tallknuseren som leder NHHs nye studieprogram
– Sørg for at stemmen din bliR hørt
– Du er en kvinnelig entreprenør i en bransje som domineres av menn. Hvordan er det? Møtt på noen hindringer?
– Siden vi jobber med hvordan skjevheter påvirker rekrutteringsbeslutninger, har jeg vært bevisst på at det kan være utfordrende å være en ung kvinnelig gründer. Jeg tror at det mest overraskende for meg er at i en gruppe full av menn, blir jeg sjelden spurt om hva jeg driver med. Det er også mange som blir overrasket når jeg snakker om rollen min, sier hun, og legger til:
– For å overvinne dette, tror jeg det er viktig at vi tar plass og sørger for at stemmen vår blir hørt. Vi trenger også flere kvinnelige gründere som rollemodeller for å inspirere fremtidige generasjoner.
– HA ET STØTTENDE NETTVERK
Dette er Fladmoes råd til kvinner som vurderer å starte sitt eget selskap:
– Ikke utsett det! Det kommer aldri til å være et perfekt tidspunkt for å sette i gang. Det å være gründer er en lang og krevende oppgave, så sørg for at du omgir deg med et støttende nettverk av andre gründere og mentorer, og at du har det gøy underveis.
LES OGSÅ:
NHH blant Europas 50 beste
– REISEN ER LANGT FRA OVER
– Et siste spørsmål: Hva betyr kvinnedagen for deg?
– For meg er det en påminnelse om at reisen mot like muligheter er langt fra over. Selv om det er mange kritiske saker å ta tak i globalt, er det ulikhet i kapitaltildeling mellom mannlige og kvinnelige oppstartsbedrifter som treffer meg mest.
Ifølge en rapport fra Unconventional Ventures flyter nesten 95 prosent av all risikokapital til team som består av kun menn, mens team som består av kun kvinner mottar mindre enn én prosent, og team med miks av kjønn sikrer rundt fem prosent.
– Denne statistikken viser at vi fortsatt har en lang vei å gå for å oppnå like muligheter til å bygge, finansiere og skalere selskaper, understreker Fladmoe.