CEMS Nordic Forum på NHH
Hvordan kan bedrifter tilpasse seg en verden i endring? Dette spørsmålet er rammen rundt årets CEMS Nordic Forum, som NHH er vertskap for i disse dager.
Tekst: Petter Lindheim Reinem
Disruptiv innovasjon endrer spilleregler for hele markeder. Fornybare naturressurser blir stadig mer attraktive. Det som tradisjonelt har vært verdifullt, blir utdatert og erstattet. Hvordan kan bedrifter imøtekomme endringene?
CEMS
CEMS er en global allianse (stiftet 1988) for ledelsesutdanning på masternivå. Alliansen teller 30 ledende akademiske institusjoner på fem kontinenter, 65 multinasjonale selskap og fem frivillige organisasjoner.
NHH har vært medlem siden 1992. Bare en skole i hvert land får medlemskap.
Rundt 100 lokale og internasjonale CEMS-studenter er i disse dager på NHH for å delta i seminarer og workshops som tar opp disse problemstillingene.
Speiler CEMS
Arrangementet går over tre dager, og studenter fra CEMS-tilknyttede skoler over hele verden er deltakere.
På spørsmål om hvorfor italienske Silvia Cocciolillo har valgt å reise til Norge for å delta, svarer hun at Nordic Forum speiler det CEMS handler om.
FOTOGALLERI: ALLE FOTO VED HELGE SKODVIN
– For det første er temaet veldig interessant. Samtidig er det dette CEMS handler om. Faglige diskusjoner med personer på tvers av kulturer, og å stifte nye bekjentskap, sier Cocciolillo, som er student ved University College Dublin.
Seminarer
Microsoft, Statoil, Statkraft, L´Oreal og Arla er noen av bedriftene som skal representere næringslivet gjennom seminarer under arrangementet.
På seminaret til Microsoft var temaet digital transformasjon. Der deltok dansk-tyske Maya Loose, masterstudent i «Applied Chain-Management» ved CBS i København.
På seminaret fikk hun høre hvordan påvirkning virtuell virkelighet kan ha på fremtiden.
– Microsoft snakket for eksempel om at det i fremtiden nødvendigvis ikke vil finnes fysiske butikker, rett og slett fordi det ikke vil være behov for det. Gjennom VR-briller vil man for eksempel kunne prøve på nye klær.
Arla
Hos Arla fikk deltakere bryne på seg utfordringer knyttet til det å sette nye idéer rask ut i livet. Det kan være nødvendig når nye, uventete utfordringer dukker opp.
Angelica Bertoli fra Italia, som studerer i Rotterdam, forteller at studentene fikk noen minutter på seg til å komme opp med idéer til Arla. Deretter måtte de velge ut sin favoritt, og presentere dette for de andre deltakerne.
– Akkurat dette var god trening i å gi slipp på noe man egentlig liker og har eierskap til, selv om man vet at det ikke er godt nok, sier Bertoli.