Mikrofonen: Studentene drilles i presentasjonsteknikk

400 STUDENTER: 400 NHH-studenter ble kurset i formidling før de ble utdelt oppgaver. De fikk én time på seg til å presentere komplekse temaer til sine medstudenter og en mentor.
400 STUDENTER: 400 NHH-studenter ble kurset i formidling før de ble utdelt oppgaver. De fikk én time på seg til å presentere komplekse temaer til sine medstudenter og en mentor.
Av Redaksjonen

18. mars 2025 09:04

Mikrofonen: Studentene drilles i presentasjonsteknikk

400 studenter ble kurset i formidling, så måtte de trå til selv.

– Vi har tenkt til å gå ganske hardt ut - med å være veldig blide, sier 22 år gamle Kristoffer Frigstad fra Oslo og ler. 

Sammen med Tom Jensen (20) fra Bodø, skal han øve på å presentere faglig stoff slik at alle - ikke bare økonomer - forstår hva han prater om. 

Anledningen er professor Kjetil Bjorvatns kurs i mikroøkonomi (SAM 2) og hensikten er å gjøre de 400 studentene tryggere i formidlingsrollen. 

– Det å kunne kommunisere et faglig budskap på en kort og konsis måte, er en utrolig viktig ferdighet. I tillegg er det et påskudd for å lære noe ordentlig - når man skal forklare noe kan man ikke skjule seg bak fagsjargong eller matematiske symboler, sier Bjorvatn. 

Elever ved NHH

NHH hadde rekordhøye poenggrenser i 2024

15. april går fristen for å søke høyere utdanning ut. Dette må du vite om NHH.

– Redd for å si noe feil

Før studentene selv skulle presentere ulike oppgaver, fikk de et lynkurs i kommunikasjon av Siri Lill Mannes og Arne Møller, som utgjør SpeakLab.

– Det er mange valg vi tar i livet. Dere har valgt NHH og til høsten skal de fleste være med på å velge hvem som skal styre landet. Det vi skal snakke om er noe du ikke velger: Å kommunisere. Uansett om du snakker eller er taus, så kommuniserer du, sier Mannes og legger til: 

– Jeg var så taus på ungdomsskolen at jeg ble plukket frem av læreren min som én av de han ikke trodde kunne holde en presentasjon. Jeg synes det var veldig urettferdig, men skjønner jo nå hvorfor han tenkte det: Jeg sa jo ingenting. 

Mannes og Møller vektlegger at formidling må trenes på og at det alltid er rom for forbedring. 

SAMFUNNSENGASJEMENT: Nylig uteksaminerte Ane Ormåsen (25) fra Mjøndalen har fått seg jobb i Finanstilsynet. For henne er det givende å gjøre noe positivt og samfunnsnyttig. Hun er en del av en svært positiv statistikk for NHH. Foto: Privat

Skyhøye jobbtall for ferske siviløkonomer: Ane (25) gikk fra NHH til Finanstilsynet

I en fersk undersøkelse svarte nesten alle at de var i jobb og 99 prosent av dem i en relevant stilling, seks måneder etter de var ferdig på NHH.

Så ser Møller utover de oppmøtte i Aud Max: 

– Vil noen dele hva de synes er skummelt med å stå på en scene?

– Ja, jeg synes det er skummelt og jeg er redd for å si noe feil og at andre skal tenke at jeg er dum, sier en kvinnelig student. 

– Kjempebra at du synes det, sier Møller etterfulgt av latter fra salen. 

Så tar han seg i det: 

– Jeg mener: Kjempebra at du deler dette!

En annen student lurer på det rent fysiske - hvordan skal man stå? 

–  Det er kanskje det spørsmålet vi får hyppigst. Mitt råd er å sørge for at andre ting ikke stjeler for mye oppmerksomhet fra det du sier, svarer Manner.

KURS: Tidligere TV 2-profil, Siri Lill Mannes, og tidligere fotballspiller- og trener, Arne Møller,  som utgjør SpeakLab holdt kurs for studentene.
KURS: Tidligere TV 2-profil, Siri Lill Mannes, og tidligere fotballspiller- og trener, Arne Møller, som utgjør SpeakLab holdt kurs for studentene. Foto: Linnea Oskarsen

jobbet med nervene

De 400 studentene ble delt inn i grupper på to og tildelt ulike oppgaver som de fikk én time på å løse. 

Frigstad og Jensen skulle analysere om man bør bytte fra tradisjonell teknologi til robot-teknologi. Og videre, om produksjonen bør flyttes fra Norge til Kina. 

– Under kurset lærte vi at vi skal gå ut med et smell og en historie, og så er det viktig å gjøre det så enkelt som mulig. Selv om vi har kontroll på eget fagfelt er det ikke sikkert at alle andre har det. Vi har også lært at ved å forklare noe så enkelt som mulig får vi like mye, hvis ikke mer, utbytte av det selv også, sier bodøværingen Jensen. 

– Hva tenker du om at mange frykter det å stå på en scene?

– Det er ganske naturlig, sier Frigstad. 

– Er du redd? 

– Nei, ikke akkurat nå - men jeg har vært det ved flere tidligere anledninger. Så tok jeg meg litt i det og har jobbet mot nervøsiteten med å holde flere taler og i jobben som båtførerinstruktør, da ble det litt mer naturlig å snakke foran andre etter hvert. 

– Tenker du at dette kurset er nyttig?

– Ja. Som de nevnte, handler jo også formidling om hvordan andre ser på deg og hvordan du ønsker å fremstå. Det å kunne presentere noe er viktig uavhengig av om du holder tale i en konfirmasjon eller om du skal prøve å sikre finansiering til et prosjekt, sier Jensen. 

ØVELSE: Tom Jensen (t.v.) og Kristoffer Frigstad var to av 400 studenter som fikk bryne seg på formidling av komplekse temaer.  (Øvelse til venstre og presentasjon til høyre)
ØVELSE: Tom Jensen (t.v.) og Kristoffer Frigstad var to av 400 studenter som fikk bryne seg på formidling av komplekse temaer. (Øvelse til venstre og presentasjon til høyre) Foto: Linnea Oskarsen

positiv effekt

Professor Bjorvatn har holdt dette kurset i flere år og har sett hvordan veldig nervøse studenter blir tryggere i rollen som formidlere: 

– Det er veldig vakkert å se, sier han og legger til: 

– I fjor kjørte jeg en før- og etter-undersøkelse hvor jeg spurte studentene om hvor nervøse de var. Før de presenterte var det mange som ga uttrykk for at de var kjempenervøse, men etter var det mange lave skuldre. Så jeg tror at mange får en opplevelse av at dette ikke er så skummelt som de kanskje hadde fryktet, og så får de en god læringsopplevelse de kan ta med seg videre i livet. 

Bjorvatn ønsker gjerne å takke NHH for støtten:

– Og til fantastiske studentsassistenter og til instituttet - det er et stort lagarbeid som gjør dette mulig, sier han. 

FØLGER NØYE MED: Professor Kjetil Bjorvatn understreker viktigheten av formidling og var selv til stede under hele kursdagen.
FØLGER NØYE MED: Professor Kjetil Bjorvatn understreker viktigheten av formidling og var selv til stede under hele kursdagen. Foto: Linnea Oskarsen

Vurderer du å søke på NHH? Her forteller våre studenter om de to bachelorprogrammene BEDS og BØA:

Alexander Bangsund (21) er én av de aller første BEDS-studentene ved NHH.

Dette er BEDS: – Stor relevans i næringslivet

Våre studenter forteller deg det du trenger å vite om den nye populære bachelorgraden i økonomi og datateknologi.
 I tillegg til det faglige, er det flust av studentorganisasjoner å bli med i ved NHH. Svein-Ivar Ånesland fra Son, utenfor Oslo (21), Camilla Årsheim fra Bergen (21) og Torstein Bolstad Blikra fra Førde (26), er alle med i løpegruppen, Stafettkomiteen.

Dette er BØA: – Stor valgfrihet!

Bachelor i økonomi og administrasjon ved NHH har i mange år vært ett av Norges mest populære studium. Møt noen av studentene våre!