FOOD-konferansen 2025: Går bak mytene om dagligvare

food_røe isaksen_frode steen_siv dolmen
Daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen sammen med NHH-professor Frode Steen på FOOD-konferansen i 2019. Foto: Siv Dolmen
Av Sigrid Folkestad

6. mars 2025 09:00

(oppdatert: 6. mars 2025 09:25)

FOOD-konferansen 2025: Går bak mytene om dagligvare

Hva er unikt for norsk dagligvare? Hva kjennetegner norske forbrukere? Torsdag 13. mars møtes forskere og bransjetopper på FOOD-konferansen for å diskutere norsk dagligvare.

frode steen_helge hansen
Frode Steen, professor ved Institutt for samfunnsøkonomi, NHH.

– Mange mener mye, og flere har sterke oppfatninger om norsk dagligvare. Vi tar tak i noe av dette. Vi går bak mytene om dagligvare, presenterer ny forskning og diskuterer med bransjen, sier NHH-professor Frode Steen, som leder konferansen og forskningsprosjektet FOOD.

Påmelding til konferansen

Tre hovedtema 

FOOD-konferansen er årets viktigste møteplasse for forskere, næringslivsledere og politikere som ønsker å forstå utviklingen i norsk dagligvarehandel.

Konferansens hovedtema:

  • Den norske forbrukeren: Hva vet hun og hvordan tenker hun
  • Dagligvaren, en verdikjede av avhengighet
  • Dagligvare sett fra (ut)siden

Til å svare på dette inviterer FOOD forskere, eksperter og næringsliv på scenen. Du møter blant andre Cecilie Lind i Handelens Miljøfond, Bernt Gudmund Apeland i Virke, Anna Maria Karlsen i NHO, Aina Marie Lien i NorgesGruppen og makroøkonom og NHH-professor Gernot P. Doppelhofer.

Se programmet og hvem som skal på scenen

Ny NHH-forskning

Blant innslagene på årets konferanse er:

Hvor gode er kundene til å vurdere dagligvarepriser?

En ny studie med professor Frode Steen og NHH-forskerne Emil M.S. Halseth, Richard Friberg og Simen A. Ulsaker:

En antakelse økonomer har hatt i flere tiår er at informerte kunder betaler mindre for dagligvarene sine. NHH-studie viser at kunder med høy priskunnskap systematisk handler smartere og oppnår lavere priser – uten å måtte bytte butikk eller endre produktene de kjøper. Dette er første gang sammenhengen er empirisk dokumentert. De viser også hva som driver kunders priskunnskap, herunder ulike kundekarakteristika og kundenes butikkadferd.

Hvordan har forbrukerpreferansene endret seg fra 2008 til 2024?

Masterstudentene Andrine Hasle og Synne Tjøstheim har analysert over 100 000 svar fra dagligvarekunder over 16 år og avdekker klare trender.

Ett av funnene viser at pris har gått fra tredje til førsteplass som viktigste faktor for butikkvalg. Et annet funn er at vareutvalg er blitt mye mindre viktig over perioden, mens kvalitet på frukt og grønt har økt sin betydning. 

Tidspunkt: Torsdag 13. mars 2025. 09:00 - 15:00
Sted: Radisson Blu Scandinavia, Oslo