NHHs populære mentorprogram i gang
Masterstudentene hadde nylig sitt aller første møte med mentorene, som er klare til å dele sine erfaringer og hjelpe studentene med å finne veien ut i arbeidslivet.
Mentor programmet for masterstudenter er en del av alumn-virksomheten ved NHH. I år har i alt 23 mentorer blitt med i programmet, med til sammen 18 norske og fem internasjonale mentéer (studenter som deltar på programmet).
Torbjørn Sandmo, økonom i Konkurransetilsynet, sier at samtalene han hadde med sin mentor da han var masterstudent for et par år siden, satte ham på sporet av sikrere og mer bevisste valg, i samsvar med sine verdier.
Invitasjonen til å delta som mentor i programmet for masterstudenter er en del av alumni-virksomheten ved NHH.
Møttes igjen på kick-off
Arne-Christian Haukeland var Torbjørn Sandmos mentor, og er en av veteranene i programmet. Han har deltatt alle seks gangene. En ny mentor er John Kristian Ellertsen som også husker gode samtaler med Arne-Christian Haukeland fra den gangen han deltok som mentée. Han fremhever også hvordan mentor-programmet fikk ham til å være mer åpen for hvilke veier karrieren kunne ta.
– Ikke planlegg alt. Ta ting som de kommer og vær åpen, er hans oppsummering av et godt mentorprogram kan gi for en mentée som er i innspurten av et masterprogram.
Haukeland oppsummerer selv «Arne-Christians metode» til å skape aha-opplevelser hos mentéen og utfordre det tingene som ansees for gitt.
– Husk også å se ting i et litt lengre perspektiv. Alt av mål for karrieren må ikke oppnås de to første årene, sier han.
Kick-off for mentorprogrammet ble dermed et hyggelig gjensyn for den erfarne mentoren og de to tidligere mentéene. De tre er enige om at det også er lærerikt å være mentor. Det gir læring i personalbehandling, og holder deg oppdatert om hvordan de nye generasjonene ser på arbeidslivet og hva de ønsker.
Vil utvikle lederferdigheter
Ett av årets mentorpar er Monalisa Magoche (mentée) Anna Chekalyuk (mentor). Magoche er en av de internasjonale studentene på NHH, mens Chekalyuk ble uteksaminert fra masterprogrammet i fjor.
Magoche fremhever av hun ønsker å bruke dette programmet til å bygge sine leder- og kommunikasjonsferdigheter sammen med sin mentor. Hun mener denne formen for læring og utvikling en-til-en med en erfaren mentor er type utvikling utdanning som aldri kan kjøpes eller skaffes på annen måte.
– Det er også inspirerende å se en kvinne i rollen som mentor, sier hun.
Chekalyuk forteller at hun gjennom å delta som mentor får en fin mulighet til å gi noe tilbake til skolen hvor hun fullførte sin utdanning for bare ett år siden. Det eneste hun beklager er at hun ikke visste om mentorprogrammet da hun selv studerte.