– Det er som å ha en personlig assistent
Flertallet av nyutdannede føler seg trygge på AI, ifølge ny global undersøkelse. – AI gjør meg til en mer effektiv student, sier Kristin Lervik Masana (22).
En ny undersøkelse viser at 57 prosent av nyutdannede føler seg komfortable eller veldig trygge på den økende tilstedeværelsen av AI, mens kun 15 prosent rapporterer at de føler seg urolige eller redde for utviklingen.
Undersøkelsen er utført på oppdrag av CEMS, en anerkjent global utdanningsallianse. Norges Handelshøyskole er eneste norske medlem av alliansen (se fakta).
NHH- og CEMS-student Kristin Lervik Masana (22), forteller at hun er flittig bruker av AI. Masana er president i CEMS Club Bergen.
– Min første introduksjon til AI var gjennom strategikurset SOL4 på NHH, der vi undersøkte fremtidsutsiktene for AI. Nå bruker jeg det ofte for å analysere store datamengder, når jeg mangler tid eller ønsker et annet perspektiv på det jeg jobber med, sier hun.
BLANT LANDETS MEST AKTIVE
NHHs nye retningslinjer for bruk av AI ble lansert på slutten av fjoråret. Stig Tenold, prorektor for utdanning, understreker at AI er et kraftig verktøy som gir oss både nye muligheter og utfordringer.
– Ved NHH ønsker vi å utforske hva teknologien kan gjøre, og lære studentene å bruke den på en effektiv og forsvarlig måte. Samtidig ønsker vi at de skal ha ferdighetene som er nødvendige for å forstå de juridiske og etiske implikasjonene av de nye teknologiene, sier han.
SJEKK UT NHHS RETNINGSLINJER FOR AI
Siste Studiebarometeret viser tydelig at NHH-studentene er flittige brukere av AI (i undersøkelsen bruker de benevnelsen KI). De er faktisk blant de mest ivrige i landet.
41 prosent av bachelorstudentene og 40 prosent av masterstudentene, svarer at de ofte bruker kunstig intelligens i studiearbeidet sitt. 76 prosent av bachelorstudentene sier de bruker kunstig intelligens til å forklare pensum, konsepter, terminologi og lignende.
Les også:
Om CEMS
CEMS er en global allianse med tilstedeværelse på seks kontinenter, som forener 33 verdensledende handelshøyskoler, mer enn 70 multinasjonale selskaper, og åtte frivillige organisasjoner som sammen leverer CEMS Master i International Management (CEMS MIM).
– Gjør læring mer tilgjengelig
For Kristin Lervik Masana, er økt effektivitet den største fordelen med AI:
– AI automatiserer rutineoppgaver og sparer deg for tid som du heller kan bruke på mer komplekse oppgaver. Du har også høy grad av tilpasningsevne, fordi AI tilpasser seg den enkeltes læremåte, og hjelper deg med å finne informasjon, oppsummerer artikler, eller oversetter tekster, noe som er spesielt nyttig for forskning og skriving.
– Det er som å ha en personlig assistent tilgjengelig døgnet rundt. Totalt sett synes jeg det er et godt verktøy, som ikke bare gjør meg til en mer effektiv student, men som også gjør læring mer tilgjengelig og håndterlig, sier hun.
LES OGSÅ:
NHH-kandidater «sikret jobb»
En balansert fortelling om AI
Medstudent Joelle Soumi (26) er enig med Masana. Hun understreker at AI har den beste søkemotoren.
– ChatGPT svarer på et spesifikt spørsmål, mens Google gir en haug med resultater. Du kan trene AI til å tenke likt som deg. Dette gir nyutdannede et godt utgangspunkt for arbeidet deres og hjelper dem med å nå frister raskere, noe som ytterligere optimaliserer tiden deres og selskapets ressurser, sier hun.
Dette semesteret tilbringer Soumi ved University of Cologne Business School i Tyskland.
Lønn er toppkriteriet
Den globale CEMS-undersøkelsen gikk ut til nyutdannede CEMS-kandidater, som nå er i sitt første arbeidsår, eller som har gått videre til videre studier.
Undersøkelsen viser også at:
- 81 prosent av kandidatene har lønn blant topp tre kriterier som ville påvirket deres valg om å bytte jobb, etterfulgt av balanse mellom arbeid og fritid (61 prosent) og muligheter for rask karriereutvikling (51 prosent).
- 58 prosent sier at tre til fem år er en ideell periode før de ser etter en ny jobb – enten i samme eller et nytt selskap.