Mener menn har litt å lære fra kvinnefotball
– Den representerer røttene til fotballen – den som er ekte og der verdier ikke er til salgs, mener NHH-professor Siv Skard. Hun var med i UEFA-panelet i Bilbao der kvinnefotball var tema. Der var også toppsjefer i Lyon og Arsenal.
Fotball-EM er på «alles lepper», og nesten en halv million nordmenn så åpningskampen mellom Tyskland og Skottland.
Professor Siv Skard er nok mer fotballinteressert enn de fleste andre på NHH. Hun er styremedlem i Sportsklubben Brann og tidligere profesjonell fotballspiller; hun kan vise til 11 kamper på landslaget.
I mai deltok Skard i en paneldebatt i regi av UEFA, før kvinnenes Champions League-finale i Bilbao. Kampen ble spilt foran 56 000 tilskuere. Der snakket hun om sponsormarkedet for kvinnefotballen og hva som gjør den unik.
– Kvinnefotball er i enorm vekst, og vi opplever i Brann at samarbeidspartnere ønsker å være med på denne reisen. Reisen forteller en historie, som er større enn sporten. Det handler mye om like muligheter og likestilling, sier hun.
skolebok-eksempel
Det var ikke hvem som helst som satt i UEFA-panelet sammen med Skard. Der var også majoritetseier av Lyon, Michele Kang og administrerende direktør i Arsenal, Vinai Venkatesham.
I panelsamtalen fortalte hun om hvordan Brann har samarbeidet med Sparebanken Vest (SPV) for å få flere sponsorer til kvinnefotballen. Samarbeidet resulterte i den prisvinnende kampanjen «Jenter vil mer».
Les tidligere NHH-sak:
– For meg er kampanjen et skolebok-eksempel på moderne sponsing som «mer enn logo-eksponering». Kampanjen er et engasjerende virkemiddel som forteller en unik historie og som appellerer til følelsene.
– Den har hatt stor merkevareverdi for Brann sin samarbeidspartner SPV, og utdelingen av midler til jentelag har hatt stor betydning for å skape like muligheter for jenter i ungdomsfotballen. Denne typen aktivering av sponsorater er med på å gjøre Brann Kvinner til et attraktivt sponsorobjekt, sier NHH-professoren.
Les også:
Kommer nye Old Trafford fra Bergen?
– Kvinnelige spillere ikke like polerte
NHH-professoren snakket i panelsamtalen også om forholdet mellom fansen og Brann Kvinner:
– Fotballindustriens hyperkommersielle utvikling er noe Brann-supporterne mildt sagt er skeptiske til, og kvinnefotballen representerer på mange måter røttene til fotballen de er så glade i – den som er ekte og der verdier ikke er til salgs, sier hun, og utdyper:
–De kvinnelige spillerne er ikke så polerte som mange av de mannlige, som har gått på medietrening i årevis. I faglitteraturen er det et konsept som heter «psychological distance», som handler om nærheten mellom spillere og supportere. Denne distansen er mindre når det gjelder kvinnelag – og det kan oppleves positivt.
Mindre teatralsk filming
– Du følger sikkert med på fotball-EM. Har de mannlige spillerne noe å lære fra kvinnefotballen?
– Fotball er fotball, men personlig så synes jeg herrefotballen med fordel kunne lært litt av kulturen i kvinnefotballen. I kvinnefotball ser vi sjelden teatralske forsøk på filming for å påvirke dommeren.
– Men kanskje er det mer sannsynlig at kvinnefotballen tar mer og mer etter herrefotballen på det området – enn motsatt.