Dyrlegekartell i Bergen

hund_pexels-tima miroshnichenko
Å samarbeide om priser eller dele markedet mellom seg utgjør et grovt brudd på forbudet mot kartellvirksomhet. Vanligvis faller prissamarbeid under den mest alvorlige formen for kartellvirksomhet, en såkalt formålsovertredelse, skriver kronikkforfatterne i BT. Foto: pexels.com (Tima Miroshnichenko)
Innlegg

1. august 2024 10:21

Dyrlegekartell i Bergen

Dersom samarbeidet har medført høyere priser, kan kundene kreve erstatning.

En rekke dyreklinikker har samarbeidet om hvilke priser de skal ta på kveldstid. Bergens Tidende sine undersøkelser indikerer at prisene klinikkene i Bergen har blitt enige om, ligger betydelig over prisnivået eksempelvis i Trondheim.

Å samarbeide om priser eller dele markedet mellom seg utgjør et grovt brudd på forbudet mot kartellvirksomhet. Vanligvis faller prissamarbeid under den mest alvorlige formen for kartellvirksomhet, en såkalt formålsovertredelse.

Å samarbeide om priser eller dele markedet mellom seg utgjør et grovt brudd på forbudet mot kartellvirksomhet.

Foros og Hjelmeng

Konkurransetilsynet kan ilegge bøter på opptil ti prosent av kartellmedlemmenes totale omsetning (ikke bare omsetningen i Bergen). Dersom samarbeidet faktisk har medført høyere priser, så kan kundene enten individuelt, eller gjennom et gruppesøksmål, kreve erstatning.

Ut fra Bergens Tidendes beskrivelse har åtte dyreklinikker i Bergen blitt enige om en felles prisliste hvor en konsultasjon på inntil 30 minutter koster 6800 kroner frem til klokken 22, og 7800 kroner etter 22.

At dette eventuelt er snakk om veiledende priser, har liten betydning med hensyn til alvorlighetsgraden på lovbruddet.

Den største konkurranseboten innen EU som er gitt for brudd på kartellforbudet, er gitt til en rekke lastebilprodusenter som utvekslet nettopp sine veiledende priser. Klinikkene i Bergen synes å ha gått lenger enn dette ved å lage en felles prisliste.

finn kinserdal

Evergrande - hvordan fusket de?

Evergrande var verdens største børsnoterte eiendomsselskap, men hadde også verdensrekord i eiendomsgjeld på over 300 milliarder kroner, skriver Finn Kinserdal i Finansavisen.

Slik samarbeidet har blitt beskrevet i BT, er det utvilsomt snakk om en praksis som vanligvis kvalifiserer som en formålsovertredelse.

Konkurransereglene både i Norge og EU praktiseres imidlertid slik at aktørene kan unnslippe om det er særlige forhold i markedet som tilsier at samarbeidet ikke er egnet til å skade konkurransen, eksempelvis gjennom at det aktuelle markedet er regulert.

Det kan her ligge et mulig halmstrå for klinikkene. Det er nemlig Bergen kommune som har tatt initiativet til ordningen.

På et gitt tidspunkt har ikke en kunde valgmuligheter for behandling av et akutt sykt dyr. I utgangspunktet betviler vi at dette er nok til at prissamarbeidet ikke utgjør en formålsovertredelse. Det er klinikkene selv som utformer den, fordeler vakter og samarbeider om pris.

I så fall har Bergen kommune vært en bidragsyter til at dette kartellet har oppstått.

Foros og Hjelmeng

I Lov om veterinærer står det at «kommunene har ansvar for å organisere en klinisk veterinærvakt utenom ordinær arbeidstid.» Slik vi forstår, løses dette ulikt fra kommune til kommune.

I mindre kommuner kan vi forstå at det vil være nødvendig av kommunen å sikre at det vil eksistere et tilbud utenom ordinær arbeidstid. I en stor kommune som Bergen, og med de timeprisene det her er snakk om, så vil vår antakelse være at markedet uten inngripen fra kommunen ville finne det lønnsomt å tilby slike tjenester utenom ordinær arbeidstid.

I så fall har Bergen kommune vært en bidragsyter til at dette kartellet har oppstått, men Konkurransetilsynet har ingen sanksjonsmulighet overfor kommunen.

Om Konkurransetilsynet velger å komme med et vedtak om brudd på kartellforbudet, er det antakelig ikke bare de aktuelle klinikkene som får bøter. Ut fra BTs beskrivelse har Veterinærforeningen argumentert for at medlemmene kan drive et slikt prissamarbeid. Dette tilsier at også Veterinærforeningen kan ha brutt konkurransereglene.

Så hva kan vi forvente at Konkurransetilsynet gjør i saken?

Isolert sett er det snakk om et ganske lite marked. I motsetning til andre deler av konkurranselovgivningen, så finnes det ikke noe unntak for bedrifter med lave markedsandeler og lav omsetning under kartellforbudet. Dette siden den samlede effekten av mange små markeder er stor, og det vil være uheldig om det i praksis var fritt frem med kartellvirksomhet så lenge markedet har en begrenset størrelse.

øystein thøgersen_Eivind senneset

Nær 60 poeng for NHHs nye studieprogram

Historisk høyt nivå: Søkere med førstegangsvitnemål må ha 59,6 poeng for å komme inn på NHHs nye bachelorprogram Business, Economics and Data Science.

En annen mulighet er at tilsynet inngår et forlik (tilsagnsvedtak) med partene om å avslutte praksisen. Fordelen med dette er å få en rask prosess.

Dette ble i 2020 gjort overfor to bensinkjeder, hvor tilsynet mente kjedene hadde begått en formålsovertredelse gjennom å koordinere når og hvor mye drivstoffprisene skulle stige.

Problemet med en slik tilnærming er at det gir en begrenset avskrekkende effekt, og at når partene først har lært seg hvordan de skal koordinere prisene, vil de kunne fortsette med det, selv uten å snakke sammen. Bensinkjedene øker fortsatt prisene til samme nivå to til tre ganger i uken.

Løsningen i den aktuelle saken ligger kanskje hos Bergen kommune.

Som påpekt, i et stort lokalmarked som Bergen, hvor hele åtte klinikker er med i vaktordningen organisert av kommunen, så vil vi forvente at minst én klinikk vil ønske å ha åpent, gitt at det gir inntekter opp mot 15.000 i timen fra hver kunde.

Kanskje vil mer enn én ønske å ha åpent, og konkurranse kan drive prisene nedover mot de prisene BT refererer til at gjelder i Trondheim.

Veterinærforeningen: – I tråd med regelverket

Innlegget var først publisert i BT 1. august 2024.

Toppbilde