– I usikre tider er det enda viktigere å forstå styrets strategier
«The business of business is business», holder ikke lenger ifølge Carine Smith Ihenacho i Norges Bank Investment Management. Hun var blant foredragsholderne på årets alumnikonferanse i Oslo.
NHHs fremste møteplass for tidligere studenter er Alumnikonferansen. Her møtes toneangivende forskere, sentrale agendasettere og – ikke minst – flere hundre andre alumni. Årets konferanse gikk av stabelen 2. november. Tema var styring i usikre tider.
Milton Friedman er ikke lenger alene i styrerommet
– I usikre tider er det enda viktigere å forstå styrets strategier og hvordan styret forholder seg til komplekse tema som geopolitisk risiko og klimarisiko. Når det er sagt, som eier i over 9000 selskaper må vi prioritere. Vi har 3000 selskapsmøter i året, og har tett dialog med de 1000 største selskapene vi eier. 200 av selskapene i porteføljen står for 70 prosent av utslippene i fondet, så de har vi en ekstra tett dialog med.
Det sier Carine Smith Ihenacho, direktør for eierskap og etterlevelse i Norges Bank Investment Management. Hun deltok i en panelsamtale om styrearbeid og styrets rolle, ledet av professor Inger Stensaker. Hennes budskap var at «The business of business is business», altså å kun vektlegge bunnlinje, holder ikke lenger.
Carine er selv NHH-alumn og stod på scenen sammen med Helge Lund, som er styreleder i BP og Novo Nordisk. Begge startet på NHH for 40 år siden.
Faglig påfyll i usikre tider
Rektor Øystein Thøgersen var den som innledet konferansen. Han benyttet også anledningen til å fortelle om nye satsningsområder fra NHH, som lanseringen av det nye bachelorprogrammet «Business, Economics and Data Science» (BEDS), som kommer neste høst.
– Den årlige alumnikonferansen i Oslo har vært en strategisk satsning for NHH siden 2017. Nettverksbygging og den sosiale siden av arrangementet er svært viktig, men vi ser at mange deltakere også fremhever betydningen av faglig påfyll. Og når er faglig påfyll viktigst? Når verden er ekstra usikker, sier rektor Øystein Thøgersen.
Blant de rundt 500 som deltok på konferansen, var også Sunniva Adam som jobber som kommunikasjonsleder i TV-aksjonen. Hun gikk ut fra NHH i 2016 og var på konferansen for fjerde gang.
– Alumnikonferansen er er en flott anledning til å holde kontakt med NHH og ikke minst treffe gamle kjente og bli kjent med nye hyggelig folk. Det er veldig spennende å få høre om alt det som rører seg på skolen og få faglig påfyll. En inspirerende dag jeg anbefaler å ta del i, sier Adam.
NHH som fellesnevner
Camilla Kim Kielland sitter i Alumnirådet og var konferansier sammen med Jon Morten Melhus. Kielland jobber som byråleder i Morgenstern og er relativt fersk alumn; hun gikk ut i fjor vår med en Executive MBA i strategisk ledelse.
– Som konferansier føltes konferansen bemerkelsesverdig intim selv om vi var 500 mennesker, og det tror jeg var fordi alle i rommet hadde en sterk fellesnevner i nettopp NHH, sier Kielland.
Hun påpeker at selv om andelen presentatører med doktorgrader var høy, var formidlingsevnen sterk - og det var gjennomgående en styrke som preget konferansen.
– Som kommunikatør av yrke er jeg over gjennomsnittet opptatt av dette, at folk snakker på en måte som inspirerer og underholder – og ikke blir for teknisk eller tørr. Den tekniske og tørre typen presentasjoner var fraværende, avslutter hun.