Åpner nytt senter for merkevareforskning

Bilde av folk som samarbeider og Magne Supphellen
NYTT SENTER: – I Norge er vi gode på råvarer og teknologiske innovasjoner, men relativt dårlige på kommersialisering og merkevarebygging. Vi vil bidra med ny kunnskap om hvordan man effektivt bygger sterke merkevarer, sier leder av Brandinnova, Magne Supphellen. Foto: Marit Hommedal / Pexels v. Fauxels
NHH Av Ingrid Aarseth Johannessen

10. desember 2020 08:21

Åpner nytt senter for merkevareforskning

Denne uken lanserer Norges Handelshøyskole forskningssenteret Brandinnova. Senteret har mål om å bli ledende i Nord-Europa på merkevareforskning og løfte merkevarekompetansen i norsk næringsliv.

– I Norge er vi gode på råvarer og teknologiske innovasjoner, men relativt dårlige på kommersialisering og merkevarebygging. Vi vil bidra med ny kunnskap om hvordan man effektivt bygger sterke merkevarer og bidra til et kompetanseløft i næringslivet, sier senterleder og professor Magne Supphellen.

Les også:

Sigve Brekke i Telenor, Helge Leiro Baastad i Gjensidige og senterleder Tor W. Andreassen

Nytt senter skal bidra til økt innovasjonssuksess

– Vi må i langt større grad bringe inn kundestemmene i utviklingsarbeidet, sier senterleder Tor W. Andreassen. 1. september lanserer NHH DIG-senteret. Største partnere er Telenor og Gjensidige.

Samarbeider med Innovasjon Norge

Brandinnova skal jobbe tett med NHH Executive, norsk næringsliv og offentlige organisasjoner for å løfte merkevarekompetansen i Norge. Samarbeidspartnere er blant andre Innovasjon Norge, Norges Sjømatråd, Sustainability-Hub Norway, Lerøy og Coop. Norske eksportbedrifter er også involvert gjennom samarbeidspartneren Norwegian Rooms, en klynge for merkevarebedrifter i design- og ferdigvareindustrien.   

Senteret skal også samarbeide med NTNU, Høgskulen på Vestlandet, University of Illinois og University of Michigan.

Lanseringen skjer under Innovasjon Norges nettarrangement «Digital lunsjpause: Verdien av merkevarebygging», som er fra kl. 11:30. Der skal Magne Supphellen, Ole Erik Almlid i NHO, Torger Reve fra BI og Kristin Nordal fra Yara diskutere hvordan norske bedrifter gjennom merkevarebygging skal styrke konkurransekraften sin.

– Forstå kundenes preferanser

– Merkevarebygging er en viktig strategi for å øke verdiskapingen. Bedrifter som lykkes med å styrke merkevaren, velges oftere av kundene og oppnår bedre priser. Det gir større og mer stabile kontantstrømmer og høyere selskapsverdi, forteller Supphellen.

Senteret skal forske på aktuelle problemstillinger i moderne merkevarebygging. Et sentralt spørsmål er hvordan merkevarebedrifter kan bygge effektive systemer for innsamling og analyse av data for å forstå kundenes preferanser. Bærekraft er også et viktig tema: Hvilken betydning har bærekraft for kundene og hvordan kan bærekraft integreres i merkevaren?   

Brandinnova er tilknyttet Institutt for strategi og ledelse, og har totalt 14 forskere. Senteret har flere ledende internasjonale forskere involvert, blant disse Richard P. Bagozzi ved University of Michigan, som også er æresdoktor ved NHH.

LES OGSÅ: 

Rune Bjerke. Foto: Stig B. Fiksdal / DNB

Rune Bjerke til NHH: – Kriser skaper endringsvilje

Rune Bjerke er NHHs første Adjunct Executive in Residence. Han er også årets foreleser av Lehmkuhlforelesningen. Koronakrisen gjør alt mer krevende for ledere, men kriser skaper mer endringsvillige medarbeidere, sier Bjerke.