Åpner nytt senter for merkevareforskning
Denne uken lanserer Norges Handelshøyskole forskningssenteret Brandinnova. Senteret har mål om å bli ledende i Nord-Europa på merkevareforskning og løfte merkevarekompetansen i norsk næringsliv.
– I Norge er vi gode på råvarer og teknologiske innovasjoner, men relativt dårlige på kommersialisering og merkevarebygging. Vi vil bidra med ny kunnskap om hvordan man effektivt bygger sterke merkevarer og bidra til et kompetanseløft i næringslivet, sier senterleder og professor Magne Supphellen.
Les også:
Samarbeider med Innovasjon Norge
Brandinnova skal jobbe tett med NHH Executive, norsk næringsliv og offentlige organisasjoner for å løfte merkevarekompetansen i Norge. Samarbeidspartnere er blant andre Innovasjon Norge, Norges Sjømatråd, Sustainability-Hub Norway, Lerøy og Coop. Norske eksportbedrifter er også involvert gjennom samarbeidspartneren Norwegian Rooms, en klynge for merkevarebedrifter i design- og ferdigvareindustrien.
Senteret skal også samarbeide med NTNU, Høgskulen på Vestlandet, University of Illinois og University of Michigan.
Lanseringen skjer under Innovasjon Norges nettarrangement «Digital lunsjpause: Verdien av merkevarebygging», som er fra kl. 11:30. Der skal Magne Supphellen, Ole Erik Almlid i NHO, Torger Reve fra BI og Kristin Nordal fra Yara diskutere hvordan norske bedrifter gjennom merkevarebygging skal styrke konkurransekraften sin.
– Forstå kundenes preferanser
– Merkevarebygging er en viktig strategi for å øke verdiskapingen. Bedrifter som lykkes med å styrke merkevaren, velges oftere av kundene og oppnår bedre priser. Det gir større og mer stabile kontantstrømmer og høyere selskapsverdi, forteller Supphellen.
Senteret skal forske på aktuelle problemstillinger i moderne merkevarebygging. Et sentralt spørsmål er hvordan merkevarebedrifter kan bygge effektive systemer for innsamling og analyse av data for å forstå kundenes preferanser. Bærekraft er også et viktig tema: Hvilken betydning har bærekraft for kundene og hvordan kan bærekraft integreres i merkevaren?
Brandinnova er tilknyttet Institutt for strategi og ledelse, og har totalt 14 forskere. Senteret har flere ledende internasjonale forskere involvert, blant disse Richard P. Bagozzi ved University of Michigan, som også er æresdoktor ved NHH.