Konkurrerer mot resten av verden
Mandag 17. september sparkes NHH International Case Competition i gang. Sterke lag fra Europa, USA og Kina skal konkurrere med NHH-teamet.
I løpet av 24 timer skal 11 lag fra totalt åtte land konkurrere i caseløsning på Norges Handelshøyskole.
NHH INTERNATIONAL CASE COMPETITION
The NHH International Case Competition is the northernmost undergraduate case competition in the entire world, located amidst mountains and fjords in the historic city of Bergen, Norway. Talents from 12 of the top business schools in the world gather to solve a real-life business problem.
Toppet hjemmelag
Fra NHH deltar fire medlemmer fra NHH Case Club, som har erfaring fra tidligere konkurranser. Det består av bachelorstudentene Aleksander Ragnvaldsen, Nicolai Christopher Steckmest Sivertsen, Kristian Gjønnes og Stine-Mari Stavik. Og de har forberedt seg godt:
– Vi har kjørt treninger med ulike lengder på casene. For eksempel tre-timers case som går på stress og 24-timers case som går på utholdenhet. Også har vi noen på fem, åtte eller 12 timer, litt for å holde motivasjonen oppe, forteller Gjønnes med et smil.
De fire studentene har deltatt på konkurranser før, men aldri sammen.
– Disse treningscasene brukes også for å kartlegge hvilken kompetanse de ulike teammedlemmene sitter på. Dessuten går mye ut på å være orientert om hva som foregår, og da må vi sørge for å ha litt kunnskap på ulike sektorer, forklarer Stavik.
Sterk internasjonal konkurranse
Hele fire lag kommer fra Kina for å delta. Konkurransen blir knivskarp, tror teamet fra NHH.
Kina:
The Chinese University of Hong Kong, Shenzhen
Lignan College, Sun Yat-sen University
City University of Hong Kong
Peking University
USA:
Georgetown University
Canada:
University of Toronto
Europa:
NHH (Norwegian School of Economics), Norge
Handelshøyskolen BI (Norwegian Business School), Norge
University of Münster, Tyskland
Copenhagen Business School, Danmark
Babes-Bolyai University, Romania
Skreddersydd ukeprogram
Leder i NHH International Case Competition, Morten Nestvold Løvaas, har sammen med noen medstudenter skreddersydd et helt ukeprogram for de internasjonale deltakerne.
– Lagene kommer hit for å løse case, men konkurransen settes ikke i gang før onsdag. Mandag og tirsdag skal de få se hva Bergen har å by på, vi skal ha workshops, foredrag og økonomiske eksperimenter, forteller Løvaas ivrig.
Han mener det er viktig at deltakerne får landet litt før de setter i gang med arbeidet.
– Mange har reist i over et døgn og er jetlagged. Da orker man ikke å starte å løse case med en gang.
Studentdrevet arrangement
Løvaas har selv vært på konkurranser i blant annet Canada, Kuala Lumpur og Hong Kong og gleder seg til å vise de internasjonale deltakerne hva Handelshøyskolen har å by på. Han forklarer at casekonkurranser som oftest er drevet av fakulteter eller ansatte ved universitetene og høyskolene og at de sånn sett er unike.
– Det brukes gjerne som en måte å promotere skolen på.
– Noe av det beste på NHH er jo studentmiljøet. Og det reflekteres i at hele arrangementskomiteen er studenter som bruker fritiden sin på dette. Vi er ni-ti stykker, så det er litt utfordrende sånn sett, men vi har klart å lage en hel case-uke, det er jo utrolig.
Case-lanseringen
Onsdag 19. september braker det løs. Da er det slutt på alt som heter turistattraksjoner, og deltakerne får en såkalt case-lansering der casebedriften blir presentert. Videre har lagene ett døgn på å finne en løsning og å forberede presentasjonene.
I dommerpanelet sitter blant annet representanter fra hovedsponsoren Finance Innovation, casebedriften samt ansatte ved NHH som har kunnskap om den aktuelle bransjen oppgaven handler om. Etter torsdagens presentasjoner, kåres tre finalister. De konkurrer i en finalerunde på fredagen.
– I finalen kan alle komme, da har vi satt opp pauseinnslag med foredrag, K7minutter filmer, og vi har prøvd å gjøre det til en begivenhet i seg selv. På kvelden blir det selvsagt en bankett, forklarer Løvaas.
Testes i mye
– Et case tester mange ting. Det er ikke bare en kompleks problemstilling, men det er også altfor mye å gjøre på den korte tiden. Derfor må lagene prioritere riktig og ignorere unyttig informasjonen.
Men det ikke stopper der. Løvaas forteller at det å ha en god, kort og presis presentasjon også er kritisk for å vinne.
– Lagene må være overbevisende og selgende, og det til et panel som er svært kompetente innenfor casets område. Det er selvfølgelig svært utfordrende.
I fjor stakk Queens University av med seieren, og BI med andreplassen. Hvem som vinner i år er for tidlig å si noe om, men NHH stiller sterkt, mener han.
Viktigst med erfaring
Stine-Mari Stavik er eneste jenten i gruppen, men tror ikke kjønnsdimensjonen er av noe betydning.
– Det går heller på erfaring. Jeg har jobbet en del i omsorgssektoren, og da vi én gang hadde et case på det, merket jeg at jeg hadde litt mer å komme med enn de andre i teamet. Men jeg tror det i noen tilfeller kan være en fordel å være en miks. Guttene er kanskje jevnt over litt mer interessert i bil, så det er jo en fordel hvis det er et case om for eksempel Tesla.
Teamet forteller at de på forhånd har delt ulike bransjeområder seg imellom slik at de stiller kunnskapssterke ved casestart.
– Jeg skal se på fiskerinæringen. Så det blir jo faktisk også en måte å holde seg oppdatert på. Det får vi ikke så mye av på skolen, forklarer Stavik.
NHH på pallen?
På spørsmål om hva som er NHH-studentenes sterkeste kort, forklarer Stavik at presentasjonsevnene de har er unike i en internasjonal sammenheng. Hun mener de har en mer uformell stil enn for eksempel de asiatiske landene.
– Men vi har litt å lære av amerikanerne, legger Ragnvaldsen til. De er veldig gode på presentasjon.
Gjønnes utdyper at du kan komme ganske så langt så lenge presentasjonen er god. På kun femten minutter skal et arbeid på 24 timer presenteres, og da er det mye som står på spill.
– Du kan ha en kjempegod løsning, men klarer du ikke å presentere den bra, blir du kanskje slått likevel.
Går ikke seieren til NHH, er ikke arbeidet forgjeves.
– Næringslivet ser gjerne etter arbeidstakere med praktisk erfaring, soft skills og gode presentasjonsevner. Her bruker vi masse teori i praksis, sier Ragnvaldsen.