Hva skjer nå med bonuspoengene, SAS?
Dersom SAS' bonusprogram settes i spill, betyr det at selskapet tar ut skilsmisse mot de mest lojale kundene – de som reiser mest. Man må tro at kundene reagerer på samme måte, skriver Tor W. Andreassen i DN.
Så kom nyheten: SAS har lykkes med å hente inn mer enn de sårt tiltrengte 9,5 milliarder kroner. Budkrigen stoppet på 13 milliarder.
At AirFrance-KLM går inn på eiersiden må man tolke som at de ser en fremtid for selskapet alene eller integrert inn i deres rutenett. Mens dette er gode nyheter for SAS' toppsjef Anko van der Werff, styret og øvrig ledelse, er det en rekke SAS kunder som nå spør seg: Hva nå?
Det vi vet er at med de nye eierne vil SAS melde seg ut av Star Alliance – en allianse SAS-sjef Janne Carlzon var med å etablere i selskapets glansdager på 1980-tallet. Samarbeidet ga sømløse reiseopplevelser ved oversjøiske reiser.
Det andre vi vet er at selskapet tas av børs. Det tror jeg vil gi ledelsen den ro den trenger for å finne ut hvordan de best kan investere sine nye midler for å gjøre SAS attraktivt igjen. For det trenger SAS nå når det spekuleres i om selskapets juvel – Eurobonus-programmet – skal avvikles.
Dette smerter, siden de virkelig lojale kundene er de som har reist så mye og så lenge med selskapet at de har gjort seg fortjent til Diamant-, Gull- eller «Gullkunde-for-livet»-status.
Det er riktig å si at mens kundene er mindre fornøyd med SAS som servicetilbyder, er de desto mer fornøyd med og lojal til bonusprogrammet. For mange er dette grunnen til at de velger SAS igjen og igjen, på tross av at billettene ofte er dyrere.
Dersom bonusprogrammet settes i spill, betyr det at SAS tar ut skilsmisse mot de mest lojale kundene – de som reiser mest. Man må tro at kundene reagerer på samme måte.
Airbnb påvirker boligmarkedet negativt
SAS må da i prinsippet bygge en ny, lojal kundebase. Ikke bare blir selskapets aksjer nullstilt og alle tidligere eiere mister sine investeringer, men verdien av kundebasen settes også i null. Uten kunder er selv det best finansiert og mest effektive selskapet konkurs.
Er det på tide å be turistene om å holde seg unna?
For å lykkes med å tiltrekke seg nye kunder – jeg forutsetter da at en rekke av de gamle lojale har tatt ut skilsmisse mot SAS – må selskapet bruke mye penger på reklame, investere brutalt i SAS-produktet, innovere i flyene, og ikke minst utvikle en reiseapp og bruke kunstig intelligens som virkelig leverer på deres «gamle» reklame: «We are travellers».
Fremtiden er masseproduserte, skreddersydde reiseopplevelser.
SAS' utgangspunkt er at de over tid har skuffet en rekke kunder og i dagens marked fremstår som lite attraktive, om vi skal tro Norsk kundebarometer fra Handelshøyskolen BI og Norsk innovasjonsindeks fra oss på Norges Handelshøyskole. Et selskap med et merkenavn som ikke skinner like sterkt, en kundebase som er mellomfornøyd, oppleves som lite innovativt og følgelig har en lav attraktivitet i markedet, skal jobbe hardt for å vinne tilbake gamle kunder og ikke minst tiltrekke seg nye.
Men kanskje er det som markedsføringsguruen Phillip Kotler en gang sa: «Det finnes ingen lojalitet som en krone i avslag ikke kan kjøpe».
Telekom-selskapene arbeider for å redusere konkurransen
Da er svaret at SAS må kjøpe seg nye kunder. På kontoen står det 13 milliarder kroner klare til bruk.
Innlegget var først publisert i DN 4. oktober 2023.