NHH og AFF med rekordplassering på FT-rangering
NHH og AFF har etterutdanning- og lederutviklingsprogrammer i verdensklasse, viser ny rangering fra Financial Times. I konkurranse med verdens beste handelshøyskoler, oppnår NHH-miljøet 33. plass i verden og blir nummer 16 i Europa.
FINANCIAL TIMES-RANGERING
De fem delrangeringene som FTs samlerangering European Business Schools bygger på er (vekting i parentes):
- Global MBA (25 prosent)
- Executive Education Open Programmes (12,5 prosent)
- Executive Education Custom Programmes (12,5 prosent)
- Masters in Management (25 prosent)
- Executive MBA (25 prosent)
Etterutdanning- og lederutviklingsprogrammene får i år sitt beste resultat noensinne, i en stadig skarpere konkurranse med verdens beste handelshøyskoler. NHH og AFF går fra 41. plass i fjor til 33. plass i år.
Dette plasserer programmene på 16. plass i Europa, også dette tidenes beste resultat. FT rangerer totalt 80 skoler.
– At NHH og AFF i år får 33. plass på en rangering med eliteinstitusjoner verden over, er fantastisk. Sammen med Stockholm School of Economics, markerer vi oss sterkest blant de nordiske institusjonene, sier NHH-rektor Øystein Thøgersen.
Handelshøyskolen BI ble rangert på 75. plass. Copenhagen Business School fikk 69. plass i rangeringen Executive Education – Open, som ble offentliggjort mandag denne uken.
Fersk leder rett på program
– Resultatet overrasker meg ikke, sier Camilla Halleraker, sjef for Programmatisk salg, Yield og Adops i Aller.
Som ganske fersk leder i Aller-konsernet, startet Halleraker på Solstrandprogrammet Accelerate, et utviklingsprogram for ledere i starten av lederkarriere.
– Etter endt program føler jeg at jeg har fått en bredere plattform, et mer solid fundament, både personlig og som leder, sier Halleraker.
Solstrandprogrammet Accelerate er ett av programmene som er inkludert i den nye FT-rangeringen av lederutvikling og tilsvarende etterutdanningsprogrammer. De øvrige er Corporate Finance, Solstrandprogrammet og AFF Samspill & Ledelse.
Åtte plasser opp
Financial Times-rangeringen er basert på en internasjonal spørreundersøkelse blant deltakere som nettopp har gjennomført et program. 80 institusjoner har blitt rangert i år. NHH og AFF går opp åtte plasser, fra 41. plass i fjor.
– Utstrakt internasjonalt samarbeid og kontinuerlig fornyelse av programmene sikrer topp relevans, sier Thøgersen, og legger til:
– Det er kjekt å se at de institusjonene vi samarbeider tett med også gjør det godt på rangeringen, herunder blant annet HEC Paris – som sammen med NHH er en CEMS-skole, Antai Shanghai og Bocconi i Milano, sier Thøgersen.
Sveitsiske IMD Business School ligger stabilt i toppen, med Stanford og University of Chicago: Booth på de neste plassene. I Norden ser rangeringen slik ut:
- Stockholm School of Economics 18. Plass
- NHH/AFF 33. plass (opp fra 41. plass i fjor)
- Finske Aalto Universitet 56. plass
- Copenhagen Business School 69. plass
- Handelshøyskolen BI 75. plass
I undersøkelsen blir deltakerne bedt om å ta stilling til alt fra programdesign og innhold, forelesere, erfart utbytte og hvor relevante programmene er. NHH og AFF går fram på alle de viktigste punktene, sier administrerende direktør i AFF, Trond Søreide.
– For oss er det særlig viktig at resultatet fra FT rankingen viser vår relevans og at programmene gir deltakerne ønsket utbytte.
Kjenner seg igjen
– Vi har vært blant de 50 beste i verden i flere år. Når vi nå rangeres på 33. plass, er det en prestasjon. Våre deltakere rangerer kvaliteten på innhold svært høyt, og ikke minst: De sier at de har stort utbytte av programmene. De erfarer at dette har gitt nye ferdigheter og verktøy som er direkte overførbart og nyttige i jobben, sier AFF-direktøren.
Camilla Halleraker kjenner seg igjen i beskrivelsen.
– Jeg tror at jo bedre en kjenner seg selv, desto bedre forutsetninger har en for å lykkes som leder. Jeg ble mer bevisst de ulike strengene jeg har å spille på og har dermed fått et bredere register, sier Halleraker.
– Du har «gått skolen som medieselger i mediebransjen», som Kampanje skrev da du startet i Aller i 2017. Hvis du ser tilbake, har du alltid hatt ønske om å bli leder?
– Ja, jeg har alltid hatt lyst til å inneha en lederrolle. Jeg vil også si at synet mitt på ledelse har endret seg, ved at ansvaret det innebærer og måten en kan utøve lederskap på, har blitt rikere.