![Camilla Halleraker](/globalassets/nhh-bulletin/2019/mai/halleraker-nhh.jpg?factor=2&quality=90)
NHH og AFF med rekordplassering på FT-rangering
NHH og AFF har etterutdanning- og lederutviklingsprogrammer i verdensklasse, viser ny rangering fra Financial Times. I konkurranse med verdens beste handelshøyskoler, oppnår NHH-miljøet 33. plass i verden og blir nummer 16 i Europa.
FINANCIAL TIMES-RANGERING
De fem delrangeringene som FTs samlerangering European Business Schools bygger på er (vekting i parentes):
- Global MBA (25 prosent)
- Executive Education Open Programmes (12,5 prosent)
- Executive Education Custom Programmes (12,5 prosent)
- Masters in Management (25 prosent)
- Executive MBA (25 prosent)
Etterutdanning- og lederutviklingsprogrammene får i år sitt beste resultat noensinne, i en stadig skarpere konkurranse med verdens beste handelshøyskoler. NHH og AFF går fra 41. plass i fjor til 33. plass i år.
Dette plasserer programmene på 16. plass i Europa, også dette tidenes beste resultat. FT rangerer totalt 80 skoler.
– At NHH og AFF i år får 33. plass på en rangering med eliteinstitusjoner verden over, er fantastisk. Sammen med Stockholm School of Economics, markerer vi oss sterkest blant de nordiske institusjonene, sier NHH-rektor Øystein Thøgersen.
Handelshøyskolen BI ble rangert på 75. plass. Copenhagen Business School fikk 69. plass i rangeringen Executive Education – Open, som ble offentliggjort mandag denne uken.
Fersk leder rett på program
– Resultatet overrasker meg ikke, sier Camilla Halleraker, sjef for Programmatisk salg, Yield og Adops i Aller.
Som ganske fersk leder i Aller-konsernet, startet Halleraker på Solstrandprogrammet Accelerate, et utviklingsprogram for ledere i starten av lederkarriere.
– Etter endt program føler jeg at jeg har fått en bredere plattform, et mer solid fundament, både personlig og som leder, sier Halleraker.
![NHH-rektor Øystein Thøgersen.](/globalassets/nhh-bulletin/2019/mai/oystein-foto-ft.jpg?width=430&factor=2&quality=90)
Solstrandprogrammet Accelerate er ett av programmene som er inkludert i den nye FT-rangeringen av lederutvikling og tilsvarende etterutdanningsprogrammer. De øvrige er Corporate Finance, Solstrandprogrammet og AFF Samspill & Ledelse.
Åtte plasser opp
Financial Times-rangeringen er basert på en internasjonal spørreundersøkelse blant deltakere som nettopp har gjennomført et program. 80 institusjoner har blitt rangert i år. NHH og AFF går opp åtte plasser, fra 41. plass i fjor.
– Utstrakt internasjonalt samarbeid og kontinuerlig fornyelse av programmene sikrer topp relevans, sier Thøgersen, og legger til:
– Det er kjekt å se at de institusjonene vi samarbeider tett med også gjør det godt på rangeringen, herunder blant annet HEC Paris – som sammen med NHH er en CEMS-skole, Antai Shanghai og Bocconi i Milano, sier Thøgersen.
Sveitsiske IMD Business School ligger stabilt i toppen, med Stanford og University of Chicago: Booth på de neste plassene. I Norden ser rangeringen slik ut:
![Direktør Solstrandprogrammet Hans Morten Skivik og AFF-direktør Trond Søreide.](/globalassets/nhh-bulletin/2019/mai/konsulentprisen2017_jsenger-124.jpg?width=430&factor=2&quality=90)
- Stockholm School of Economics 18. Plass
- NHH/AFF 33. plass (opp fra 41. plass i fjor)
- Finske Aalto Universitet 56. plass
- Copenhagen Business School 69. plass
- Handelshøyskolen BI 75. plass
I undersøkelsen blir deltakerne bedt om å ta stilling til alt fra programdesign og innhold, forelesere, erfart utbytte og hvor relevante programmene er. NHH og AFF går fram på alle de viktigste punktene, sier administrerende direktør i AFF, Trond Søreide.
– For oss er det særlig viktig at resultatet fra FT rankingen viser vår relevans og at programmene gir deltakerne ønsket utbytte.
Kjenner seg igjen
– Vi har vært blant de 50 beste i verden i flere år. Når vi nå rangeres på 33. plass, er det en prestasjon. Våre deltakere rangerer kvaliteten på innhold svært høyt, og ikke minst: De sier at de har stort utbytte av programmene. De erfarer at dette har gitt nye ferdigheter og verktøy som er direkte overførbart og nyttige i jobben, sier AFF-direktøren.
![Camilla Halleraker, sjef for Programmatisk salg, Yield og Adops i Aller.](/globalassets/nhh-bulletin/2019/mai/camilla-halleraker-mal_980x674_480x330-002-lite.jpg?width=430&factor=2&quality=90)
Camilla Halleraker kjenner seg igjen i beskrivelsen.
– Jeg tror at jo bedre en kjenner seg selv, desto bedre forutsetninger har en for å lykkes som leder. Jeg ble mer bevisst de ulike strengene jeg har å spille på og har dermed fått et bredere register, sier Halleraker.
– Du har «gått skolen som medieselger i mediebransjen», som Kampanje skrev da du startet i Aller i 2017. Hvis du ser tilbake, har du alltid hatt ønske om å bli leder?
– Ja, jeg har alltid hatt lyst til å inneha en lederrolle. Jeg vil også si at synet mitt på ledelse har endret seg, ved at ansvaret det innebærer og måten en kan utøve lederskap på, har blitt rikere.
![](/contentassets/30135cc4cb18470897251300c4a1301a/nhh_listebilde.jpg)
![](/globalassets/forskning/forskningsnytt/2017/november/konsulentprisen2017_jsenger--2.jpg)